Skoda Octavia – klasyczna, uterenowiona, sportowa
Skoda Octavia występuje nie tylko w wielu wersjach silnikowych i w kilku odmianach wyposażenia, ale także jako model o bardzo różnym charakterze i zastosowaniu – w rodzinie Octavii znajdziemy modele iV, RS, Scout i wiele więcej.

Dzisiaj na rynku nie ma żadnych ograniczeń. Chcesz kupić ekonomiczne kombi? Usportowionego liftbacka? Samochód o terenowym charakterze? Auto z silnikiem zasilanym gazem ziemnym? A może hybrydę typu plug-in? Kiedyś mówilibyśmy o wielu różnych samochodach, ale dzięki zaawansowanym technicznie rozwiązaniom, m.in. modułowej platformie podłogowej MQB, jeden samochód może występować w niezliczonej liczbie odmian. Tak jak Skoda Octavia, samochód, który zadebiutował kilka miesięcy temu, a już dostępny jest w tak wielu odmianach, że trudno zliczyć je na palcach jednej dłoni.
To najważniejszy samochód dla Skody, nie tylko dlatego, że jest bestsellerem marki, ale również z tego względu, że jego konstrukcja pozwala na prawdziwą manifestację możliwości technicznych czeskiego producenta. Nie ważne czy jest się fanem tej marki czy niekonieczne – każdy doceni mnogość wersji stylistycznych, nadwoziowych, odmian wyposażenia i rodzajów napędów, w jakich Octavia może występować.

Zaczynając od wersji nadwozia. Skoda Octavia występuje jako 5-drzwiowy liftback, czyli samochód przypominający sylwetką klasycznego sedana, ale który ma pokrywę bagażnika otwieraną razem z szybą, tak jak w typowym hatchbacku – takie cechy sprawiają, że wygląda jak eleganckie trójbryłowe auto, ale zapewnia praktyczny dostęp do bagażnika, nawet lepszy niż w kombi. No właśnie, kombi. To druga odmiana nadwozia Octavii, której największą zaletą jest oczywiście ogromna przestrzeń bagażowa – w normalnym ustawieniu kufer pomieści 640 litrów bagażu, ale po złożeniu oparć kanapy (co można zrobić wygodnie od strony bagażnika) jego pojemność zwiększa się do astronomicznych 1700 litrów – to wartość nie jak z samochodu kompaktowego, ale jak ze sporej wielkości kombi klasy średniej.

To pierwszy podział, inny to wersje wyposażenia. Octavia może występować w podstawowej odmianie Active, najpopularniejszej i dość bogatej wersji Ambition, a także niemal ekskluzywnej Style, która jest wyposażona w elementy znane dotąd z samochód wyższych klas. Do tego z pewnością czasem pojawią się kolejne odmiany wyposażenia, które będę połączone ze zmianami stylistycznymi – w portfolio Skody czekają jeszcze takie nazwy jaka Scoutline, Sportline, Monte Carlo czy Laurin & Klement. Która zostanie wprowadzona do oferty Skody jako pierwsza? Czas pokaże, chociaż niemal pewna jest obecność najbardziej luksusowej odmiany – L&K.

Skoda Octavia – również jako hybryda plug-in
Kolejny tematem wartym opisania jest liczba dostępnych odmian układu napędowego. Octavia może mieć napęd na przednie lub na cztery koła (bazuje na sprzęgle typu haldex), a do wyboru jest 6-biegowa skrzynia mechaniczna oraz 7-biegowa dwusprzęgłowa przekładnia DSG. Do dyspozycji jest też kilka silników benzynowych TSI oraz kilka wysokoprężnych TDI, ale bardziej niż to zaskakuje liczba dostępnych źródeł napędu – Octavia może być napędzana, wspomnianymi, silnikami benzynowymi lub wysokoprężnymi, może mieć również silnik zasilany gazem ziemnym CNG (nie jest dostępna w Polsce), a także może mieć silnik benzynowy wspierany przez układ miękkiej hybrydy (instalacja 48-woltowa). A to nie wszystko, bo na czele układów napędowych Skody stoją dwie hybrydy – Octavia iV o mocy 204 KM i Octavia RS iV z napędem wzmocnionym do 245 KM. Co sprawia, że jest to możliwe? Odpowiednia platforma podłogowa, ale to temat na inny artykuł.
Skoda Octavia najnowszej generacji, chociaż zadebiutowała chwilę temu, jest już dostępna w kilku wersjach, różniących się skrajnie charakterem. Obok klasycznego modelu jest też Octavia iV, czyli nowoczesna hybryda typu plug-in, a także Octavia RS i Octavia Scout – pierwszy to najszybsza odmiana modelu, drugi to uterenowiona i najbardziej wszechstronna.
Skoda Octavia RS – najszybsza
-113586cf19d412c094b0f813db394541.jpg)
Zacznijmy od Octavii RS. Samochód ten wyróżnia się stylizacją, bo ma duże obręcze kół we wzorze nadający auto dynamiki. Do tego w oczy rzucają się przestylizowane zderzaki z dużymi wlotami powietrza, a także drobna lotka na pokrywie bagażnika. Nie da się nie zauważyć dwóch końcówek układu wydechowego, które jak nic innego podkreślają sportowy styl auta.
-7b059ca8bdcccc7054802ae1f9471f33.jpg)
Niemniej dzieje się we wnętrzu Octavii RS. Samochód ma skórzaną lub materiałową tapicerkę z kontrastowymi, czerwonymi przeszyciami. Kierownica jest obszyta perforowaną skórą, ma płaski wieniec u dołu, a w wersji z DSG, także wygodne łopatki do ręcznej zmiany biegów. Najwięcej uwagi przykuwają jednak fotele, które są dość głębokie i bardzo mocno wyprofilowane, dzięki czemu kierowca jest dobrze podtrzymywany w zakrętach, co daje mu pewność prowadzenia auta.
-a70861808fa0157fe236ebc5f3d33b82.jpg)
Octavia RS ma oczywiście elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego, która poprawia trakcję w zakręcie, amortyzatory o zmiennej sile tłumienia, które wraz ze sztywniejszymi sprężynami zapewnia bardzo dobrą przyczepność i zwinność auta podczas jazdy krętą drogą, a także funkcję „podbijania” dźwięku silnika, która sprawia, że kierowca czerpie z szybkiej jazdy jeszcze więcej frajdy. Co ciekawe, do napędu usportowionej wersji RS może służyć 2-litrowy silnik benzynowy, 2-litrowy silnik wysokoprężny lub układ hybrydowy.
Skoda Octavia Scout – najbardziej wszechstronna
-37058c5111a6335295db8cee47f1892c.jpg)
Po drugiej stronie skali jest Scout, czyli najbardziej wszechstronna odmiana Skody Octavii. Jak sama nazwa wskakuje, jest to model uterenowiony, który zachęca do wycieczek poza asfaltowe drogi. Niekoniecznie od razu do przejeżdżania przez rzekę, ale do eksploracji okolicy szutrowymi drogami – i owszem. Samochód ma osłony podwozia, dzięki czemu zmniejsza się ryzyko uszkodzenia podzespołów podczas jazdy bezdrożami.
Samochód już z daleka emanuje muskularną sylwetką. Scout występuje tylko w wersji kombi, która zawsze ma dodatkowe plastikowe elementy nadwozia, chroniące lakier przed otarciami. Pozytywnym skutkiem ubocznym jest fakt, że dzięki takim nakładkom na zderzaki oraz nadkola, karoseria Scouta wygląda na szerszą i bardziej muskularną, co sprawia, że auto prezentuje się nad wyraz bojowo.

Octavia Scout jest wyjątkowa również we wnętrzu. Każdy egzemplarz samochodu ma fotele w wyjątkowym, bardzo komfortowym wydaniu, które dodatkowo są obszyte alcantara – kolejna cechą wyjątkową dla tego modelu jest szaro-brązowa kolorystyka i napis „Scout” na oparciu. Po czym jeszcze poznać Scouta? Po drewnianym wykończeniu deski rozdzielczej, bo właśnie w takim stylu wykończone są listwy dekoracyjne tej odmiany Octavii.
Skoda Octavia Scout może występować w kilku wersjach silnikowych – z zasady jednak są to jedynie te mocniejsze, o mocy od 150 KM w górę. To dlatego, że z definicji uterenowiona Octavia Scout zawsze jest wyposażona w napęd na cztery koła. Do tego dochodzi komfortowe zawieszenie wielowahaczowe z amortyzatorami o zmiennej sile tłumienia i tryb Off Road – zmienia on parametry podzespołów auta i usypia systemy stabilizujące, pozwalając Octavii skutecznie poruszać się poza asfaltowymi drogami.
-10914f1886fd89fc473a3a58c41e8b84.jpg)
Jak widać Skoda Octavia to jednoosobowa orkiestra – jeden samochód, wiele możliwości. Tylko od wyobraźni kierowcy zależy to czy samochód będzie liftbackiem w usportowionej wersji, modele z układem hybrydowym, autem zasilanym gazem, a może kombi w bojowej wersji gotowej do jazdy w terenie.