REKLAMA
Sekcja przygotowana we współpracy z marką Skoda
7/2020 Temat numeru Klasa biznes

Skoda Octavia – komfort klasy biznes

Nowa Skoda Octavia ma nowoczesne wyposażenie, które dotąd kojarzyło się głównie z samochodami luksusowymi. Wśród nich m.in. ergonomiczne fotele z funkcją masażu i wentylacji.

2020-06-24
Skoda Octavia Skoda Octavia

Rozwój samochodów popularnych marek wydaje się dzisiaj szybszy i bardziej spektakularny niż w przypadku samochodów producentów uchodzących za premium. Takie auta coraz częściej mają zelektryfikowane napędy, bogate wyposażenie z dziedziny aktywnych systemów bezpieczeństwa, nowoczesne elementy znane wcześniej jedynie w drogich samochodach, do tego zaawansowane systemy multimedialne i wysokiej klasy zestawy głośników – niektóre samochody popularny marek są wyposażone niemal tak dobrze, jak znacznie droższe auta.

Z pewnością jednym z tych producentów, którzy w ostatnich kilku latach zanotowali największy wzrost jakości oraz liczby nowoczesnych rozwiązań, jest Skoda. Warto jednak pamiętać, że chociaż czeski producent w ostatnich trzech dekadach znany jest przede wszystkim z produkcji praktycznych samochodów dla rodziny, to początki marki wyglądały całkiem inaczej – kiedyś Skoda tworzyła przede wszystkim luksusowe samochody.

Skoda Octavia – klasa biznes Skoda Octavia – klasa biznes

Luksusowe Skody – przedwojenne perełki

Skoda swój pierwszy pojazd – dokładnie rower L&K Slavia – zaprezentowała w 1895 roku, co sprawia, że w tym roku marka obchodzi 125 lat istnienia. Chwilę później, bo już w 1906 roku powstał pierwszy samochód – L&K Vouiturette A. Dalej było tylko lepiej, bo czeski producent wprowadzał na rynek samochody coraz bardziej zaawansowane technicznie i coraz bardziej prestiżowe.

Wśród tych modeli trzeba wyróżnić trzy najważniejsze. Pierwszych z niech był zaprezentowany w 1925 roku model L&K 110, który występował jako auto ze sztywnych lub z miękkim dachem, a do tego miał nowatorską, modułową konstrukcję – jego tylną część można było zdemontować, otrzymując tym samym dwuosobowy samochód z dużą przestrzenią bagażową. Kolejnym modelem była legendarna już Skoda 860, która w swoich czasach stanowiła konkurencję dla Rolls-Royce’a. Samochód napędzał ośmiocylindrowy rzędowy silnik o mocy 60 KM, która wtedy była jedną z pierwszych takich jednostek napędowych w Europie. Samochód miał ponadto bardzo dużo miejsca dla trzech pasażerów w drugim rzędzie oraz dwa siedziska rozkładane tyłem do kierunku jazdy. Z tyłu można było znaleźć również szklaną przegrodę miedzy pasażerami i szoferem, a także ogrzewanie stóp i podłokietników (!). Trzecim modelem, który warto opisać, jest Skoda Superb 3000 OHV – to wielka limuzyna o długości ponad pięciu metrów, w której można było mieć nawet trzy rzędy siedzeń.

125 lat Skody
L&K 110 Skoda 860 Skoda Superb 3000 OHV
L&K 110  Skoda 860 Skoda Superb 3000 OHV
Skoda Octavia – klasa biznes Skoda Octavia – klasa biznes

Skoda Octavia – wyposażenie high-tech

Wśród modeli Skody – przede wszystkim ekonomicznych, komfortowych i praktycznych – najbardziej wyróżniał się dotąd Superb, szczególnie w bogato wyposażonej odmianie Laurin&Klement. Teraz ma on jednak rywala do tytułu najbardziej komfortowej Skody w ofercie, bo Octavia nowej generacji ma teraz elementy, jakich w Superbie nie można mieć za żadne pieniądze.

Po pierwsze – nowoczesny wygląd wnętrza. Kabina Superba ma już swoje lata, natomiast Octavia otrzymała całkowicie nowy design. Jest tutaj duży i szeroki, centralnie umieszczony ekran dotykowy, elegancka dwuramienna kierownica i świetnie prezentująca się listwa, którą poprowadzono przez całą szerokość. kokpitu. Najważniejszą są jednak dwa elementy, które sprawiają, że samochód jest znacznie bardziej nowoczesny – do obsługi głośności nie służy już pokrętło, ale estetyczny dotykowy suwak pod ekranem, a zamiast staroświeckiej dźwigni skrzyni biegów, samochód otrzymał minimalistyczny dżojstik. Dzięki tym wszystkim zmiano wnętrze Octavii prezentuje się lekko i nowocześnie.

Skoda Octavia – klasa biznes Skoda Octavia – klasa biznes

Kolejnym elementem, który sprawia, że nowa Octavia uchodzi za auto bardzo nowoczesne, są reflektory matrycowe LED – każdy z nich składa się z kilkunastu diod które są włączane i wyłączane pojedynczo, więc komputer sterujący może decydować, który fragment drogi oświetlić, a który nie, co daje możliwość ciepłej jazdy na światłach drogowych bez oślepiania innych kierowców.

Warto wspomnieć również o wyświetlaczu przeziernym typu head-up, pozwalającym na prezentowanie interesujących kierowcę treści na szybie czołowej, tuż pod linią wzroku. Pozwala to łatwiej kontrolować niektóre parametry samochodu – m.in. prędkość jazdy, aktualne ograniczenia prędkości, a także wskazówki nawigacji – bez odrywanie wzroku od jezdni, co nie tylko poprawia komfort, ale przede wszystkim wpływa na bezpieczeństwo jazdy.

Skoda Octavia – klasa biznes Skoda Octavia – klasa biznes

Skoda Octavia – komfortowe fotele

Jedną z największych nowości w Skodzie Octavii czwartej generacji są tzw. ergonomiczne fotele, kryjące w sobie wiele nowoczesnych funkcji. Najważniejsza jest ich budowa, bo opracowane je tak, aby idealnie podpierały każdą część ciała kierowcy – to sprawiło, że Octavia jest pierwszą Skodą, której fotele otrzymały prestiżowy atest AGR, który otrzymują fotele w samochodach spełniające najwyższe standardy.

Oczywiście w przypadku foteli Octavii ich kształt jest bardzo istotny, ale największa wrażenie robią inne elementy – fotele te mogą mieć nie tylko funkcję podgrzewania, ale równie wentylacji, co jest nie do przecenienia podczas podróżowania latem. Wentylację można zamówić też w Superbie, ale masażu – już nie. Fotel Octavii jest wyposażony właśnie w takie rozwiązanie, a aktywne poduszki w oparciu fotela dbają o plecy kierowcy podczas jazdy. Na palcach jednej ręki można policzyć samochody kompaktowe, które oferują takie rozwiązanie.

Nowoczesne układy napędowe (w tym hybrydowe typu plug-in), designerskie wnętrze, świetnej jakości ekrany, bogata lista systemów wspomagających, matrycowe reflektory, wyświetlacz przezierny oraz komfortowe fotele z funkcją wentylacji i masażu – dzięki takim rozwiązaniom nowa Skoda Octavia jest jednym z najnowocześniejszych aut kompaktowych na rynku. W jej wnętrzu można poczuć się jak podczas podróżowania w klasie biznes.

ŠKODA MAGAZYN nr 08/2020

Fotele w samochodzie nie służą jedynie do siedzenia. Wraz z rozwojem techniki są wyposażane w coraz więcej nowoczesnych rozwiązań – mają funkcje masażu, wentylacji i aktywnie dbają o bezpieczeństwo podróżnych. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 07/2020

Nowa Skoda Octavia ma nowoczesne wyposażenie, które dotąd kojarzyło się głównie z samochodami luksusowymi. Wśród nich m.in. ergonomiczne fotele z funkcją masażu i wentylacji. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 06/2020

Dziś niemal każdy producent oferuje auta z napędem hybrydowym plug-in. Nie tylko zwykłe modele, ale również usportowione. Jaką korzyść daje hot hatchowi wsparcie elektronów? czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 05/2020

Kiedyś samochód miał co najwyżej klakson czy wycieraczki, dziś naszpikowany jest elektrycznymi odbiornikami i czujnikami, przez co pod skórą ma kilka kilometrów okablowania. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 04/2020

Jak przez 125 lat zmieniły się samochody? Diametralnie. Najlepszy przykład – dotąd wlewaliśmy do baku benzynę lub olej napędowy, ale dziś coraz częściej podłączamy auta do gniazdka. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 03/2020

Nazwa Monte Carlo znaczy wiele dla Skody – teraz trafia ona również do najnowszego SUV-a, modelu Kamiq. Auto wyróżnia się zadziorną stylizacją. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 02/2020

Coraz większa liczba samochodów o wysokich osiągach jest napędzana hybrydowymi układami napędowymi. Dziś ta technika pojawia się nawet w usportowionych kompaktach. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 01/2020

Czy dziś lepiej wybrać samochód hybrydowy czy elektryczny, a może jednak coś pomiędzy nimi, czyli hybrydę typu plug-in? czytaj dalej >>