Sekcja przygotowana we współpracy z marką Skoda
5/2021 Temat numeru Skody w wersji Scout

Skoda Scout, czyli modele uterenowione

Chociaż to zaskakujące, nie każdy kierowca chce jeździć SUV-em – dla takich osób stworzono uterenowione kombi. W ofercie Skody znajdziemy dwa modele tego typu: Octavię i Superba Scout.

2021-04-29
Skoda Scout materiały prasowe
Skoda Scout

Nie ma w ostatnich latach bardziej popularnych samochodów niż SUV-y, które przekonały do siebie kierowców, którzy oczekują wysokiego komfortu jazdy, dobrej widoczności wynikającej z wyższej pozycji za kierownicą, poczucia bezpieczeństwa, a także większych zdolności do jazdy poza asfaltem. Nie chodzi oczywiście o jazdę off-roadową, ale o możliwość bezpiecznego dojazdu zaśnieżoną drogą na stok narciarski czy pokonanie polnej drogi w drodze nad jezioro. Nie każdemu jednak takie auta przypadną do gustu – kierowcy oczekujący tego, aby auto prowadziło się jak osobówka będą narzekać na fakt, że nadwozie SUV-ów nieco przechyla się w zakrętach. Dla nich alternatywą są uterenowione kombi, czyli samochody łączące zdolności SUV-ów i zwykłych aut osobowych. Skoda ma w ofercie kilka modeli Scout, w tym dwa kombi, bazujące na Octavii i Superbie.

Skody w wersji Scoutmateriały prasowe
Skody w wersji Scout

Jakie cechy powinno mieć combi, aby móc o nim powiedzieć, że jest uterenowionym modelem? Po pierwsze – takie auto powinno prezentować się bojowo, a więc już z daleka musi być widać, że to samochód, który nie boi się trudnych warunków na drodze. Powinien mieć także ponadprzeciętne umiejętności do jazdy poza asfaltem, to oznacza napęd na cztery koła, zwiększony prześwit i specjalnie zaprogramowaną elektronikę, która steruje rozdziałem siły napędowej między koła w taki sposób, że auto wykaraska się nawet ze śniegu, piachu czy błota. A w końcu – takie aut musi być dynamiczne, ponieważ wygodny i wszechstronny samochód tego rodzaju będzie służył także do dalekich podróż, z tego powodu modele Skoda Scout mają tylko mocne wersje silnikowe. Jakie dokładnie zalety skrywają Octavia i Superb w wersjach Scout?

Skoda Octavia Scout – kompaktowy wszędołaz

 

Skody w wersji Scoutmateriały prasowe
Skody w wersji Scout

Kompaktowa Skoda znana jest od wielu lat z tego, że ma bardzo praktyczne i przestronne wnętrza – to wręcz wzór samochodu rodzinnego, szczególnie w odmianie kombi właśnie. Nic więc dziwnego, że już od trzech generacji model ten występuje w odmianie Scout, który jak żadna inna wersja tego auta, zapewnia wszechstronne zdolności samochodu. Niedawno zadebiutowała właśnie Octavia czwartej generacji, która lada chwila pojawi się w salonach we wspomnianej odmianie.

Samochód zauważalnie różni się od zwykłej wersji tego modelu. Przedni zderzak został zbogacony o srebrne wzmocnienia, które dodają autu bojowego charakteru i sprawiają, że przejazd przez zarośla nie zniszczy lakieru auta. Całkiem nowe są obręcze kół, ponieważ taki wzór można mieć tylko w odmianie Scout. Octavia ma również plastikowe nakładki nadkoli i progu, również w celu ochrony lakieru przed zniszczeniem, a z tyłu można znaleźć analogię do przedniego zderzaka – tu również zamontowano zderzak wzmocniony srebrnym „ochraniaczem”.

 

Skody w wersji Scoutmateriały prasowe
Skody w wersji Scout

Jeżeli już jesteśmy przy wzmocnieniach – Octavia Scout zyskała tzw. pakiet na bezdroża, czyli specjalne osłony ochraniające podwozie i najbardziej newralgiczne miejsca, jak miska olejowa czy przewody hamulcowe. W parze z takim pakietem idą zmiany w zawieszeniu, które poskutkowały większym o 15 mm prześwitem, co pozwala z większą pewnością pokonywać polne drogi lub zaśnieżone parkingi.

W ofercie Skody Octavii Scout są 4 silniki: benzynowe 1.5 TSI i 2.0 TSI (150 i 190 KM) oraz wysokoprężne 2.0 TDI o mocy 150 lub 200 KM. Dotychczas każdy Scout miał napęd na cztery koła, jednak tym razem Skoda zrobiła ukłon w stronę kierowców, którzy chcą mieć podwyższone i bardziej bojowo wyglądające auto, ale nie wymagają takiego napędu – dla nich jest właśnie model 1.5 TSI z napędem na przednie koła, mocą 150 KM i przekładnią mechaniczną; takie auto kosztuje prawie 30 tys. zł mniej niż pozostałe modele z napędem 4x4. Każdy Scout ma też tryb jazdy Off-Road, w którym elektronika dba o odpowiednią trakcję kół.

Skoda Superb Scout – wygodny i uniwersalny

 

Skody w wersji Scoutmateriały prasowe
Skody w wersji Scout

Nie będą w błędzie Ci, którzy już po zdjęciach oceniają Superba w wersji Scout jako najbardziej komfortową odmianę tego samochodu – tak jest w rzeczywistości, chociaż nie chodzi tylko o tłumienie nierówności (to jest miękkie, szczególnie jeżeli wybierze się amortyzatory o zmiennej sile tłumienia), ale także o przestronne wnętrze, bardzo pojemny bagażnik i świadomość, że auto nie boi się żadnych przeszkód. To model, który nada się zarówno do odwożenia dzieci do szkoły i jazdę w ciasnym mieście (m.in. dzięki kamerom 360 stopni), dalekie podróże z wysokimi prędkościami (mocne silniki, dobrze wyciszone wnętrze, pakiet systemów wspomagających) oraz podczas jazdy w terenie – to zapewnia właśnie odmiana Scout.

Podobnie jak w Octavii, Superb Scout otrzymał osłony podwozia, zabezpieczające najważniejsze podzespoły przed zniszczeniem, ale ma też zwiększony prześwit, również o 15 mm, co pozwala bez strachu zjechać z asfaltowej drogi. Z resztą, wystarczy rzut oka na Superba, aby wiedzieć, że to samochód do zadań specjalnych. Auto ma oznaczenia Scout, relingi dachowe i specjalny wzór obręczy kół, ale przede wszystkim plastikowe ochraniacze przedniego i tylnego zderzaka, osłony progów i spodu drzwi, a także nakładki nadkoli. Dzięki temu można być spokojnym o stan lakieru Superba.

 

Skody w wersji Scoutmateriały prasowe
Skody w wersji Scout

Podobnie jak Octavia, większy Superb także nadaje się idealnie do ciągnięcia przyczepy, w czym pomaga nie tylko wysoka siła napędowa silników, ale także systemy wspomagające m.in. Manoeuvre Assit, który wspomaga kierowcę podczas cofania z przyczepą. Samochód dostępny jest dziś tylko z dwoma silnikami, za to bardzo mocnymi – 2-litrowy diesel osiąga 200 KM i 400 Nm momentu obrotowego, natomiast 2-litrowy silnik benzynowy oferuje kierowcy aż 280 KM i 400 Nm. Oba warianty oferowane są zawsze z napędem na cztery koła i przekładnią dwusprzęgłową, oba maja również tryb Off-Road.

 

Skody w wersji Scoutmateriały prasowe
Skody w wersji Scout

Skody Octavia Scout i Superb Scout są równie dzielne podczas jazdy z dala od asfaltu, Octavia jest zauważalnie bardziej przystępna cenowo, natomiast Superb sprawdzi się lepiej w dalekich trasach – oba zapewniają jednak coś więcej: rzeczywistą alternatywę dla SUV-ów.

ŠKODA MAGAZYN nr 09/2021

SUV-y są modne i całkiem praktyczne, ale nie wszyscy przecież chcą jeździć SUV-ami. Nie mniej stylowe, a równie uniwersalne może być kombi z podwyższonym prześwitem – takie jak Octavia Scout. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 08/2021

Skoda już od 17 lat współpracuje z TOPR-em i dostarcza ratownikom samochody. Tym razem, po raz pierwszy, trafiły do nich auta o napędzie elektrycznym – Skody Enyaq iV. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 07/2021

Przyjęło się, że samochody elektryczne sprawdzają się jedynie w mieście, jednak najnowsze modele potwierdzają, że to nie do końca prawda. Widać to na przykładzie Skody Enyaq iV. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 06/2021

Większość kierowców kojarzy, że samochody elektryczne można ładować na ogólnodostępnych ładowarka, ale wiedzą też, że tych jest w Polsce nadal niewiele, ale czy są też inne sposoby? czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 05/2021

Chociaż to zaskakujące, nie każdy kierowca chce jeździć SUV-em – dla takich osób stworzono uterenowione kombi. W ofercie Skody znajdziemy dwa modele tego typu: Octavię i Superba Scout. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 04/2021

Co wyjdzie z połączenia mocnego napędu hybrydowego oraz sportowo wyglądającej wersji stylistycznej? Powstanie taki samochód jak Skoda Superb iV Sportline – dziarsko stylizowany, ekonomiczny i szybki, a przede wszystkim wygodny samochód. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 03/2021

Samochody hybrydowe typu plug-in są pomostem między autami spalinowymi i elektrycznymi. Przykładem takiego auta jest Skoda Octavia iV, która jakby przypadkiem – jest jedną z najbardziej komfortowych odmian tego modelu. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 02/2021

Fabia z jednej strony jest dziś najmniejszym i najtańszym samochodem Skody, z drugiej jednak – jest jeszcze bardziej przestronna, ma nowocześniejsze wyposażenie i atrakcyjną stylizację. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 01/2021

Historia czeskiej marki ma już 125 lat i niemal od początku jest związana z rywalizacją – rajdy i wyścigi wygrywały najpierw motocykle i automobile, potem współczesne samochody. Opisujemy te, które najbardziej zapisały się w pamięci kibiców. czytaj dalej >>