Skrzynie automatyczne lepsze od mechanicznych? Współczesne przekładnie automatyczne zapewniają nie tylko większą wygodę, ale pozwalają też oszczędzać paliwo. Sprawdzamy, czy na pewno.
Kiedyś sprawa była jasna - kierowca Mercedesa, przesuwający dźwignię z delikatnym kliknięciem i ten z BMW, który słyszał dyskretny szum "szczotek" umieszczonych wokół wybieraka trybu pracy zanim ustawił go w pozycji "D" i wszyscy inni kierowcy samochodów z automatyczną skrzynią biegów uchodzili za takich, co nie mają pojęcia o dynamicznej jeździe. Siwe włosy, okrągły brzuszek, a na półce nad bagażnikiem kapelusz - to ich znak rozpoznawczy. A dzisiaj? Trzy czwarte kupujących BMW "piątkę" - model ze sportowym zębem - wybiera właśnie "automat".
AUDI Q5
Jeśli SUV ważący 1,8 tony - wyposażony w czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności dwóch litrów - ma się poruszać żwawo, nie da się zejść ze spalaniem poniżej 10 l/100 km. A może jednak? Owszem, da się. Doładowana jednostka napędowa nie tylko rozpędza Q5 jak należy, ale też w miarę oszczędnie obchodzi się z benzyną - w wypadku auta ze skrzynią mechaniczną zużycie na trasie wyniosło 9,2 l/100 km, S tronic potrzebował 9,7 l/100 km. Błyskawicznie zmieniająca przełożenia siedmiobiegowa skrzynia z dwoma sprzęgłami nie gwarantuje jednak lepszych osiągów i zapewnia tylko nieznacznie lepszy - w porównaniu z dobrze zestopniowaną skrzynią sześciobiegową - wynik w zużyciu paliwa mierzony na znormalizowanej trasie. To za mało, żeby wydać 9900 złotych ekstra.
Niektórzy producenci, jak Volkswagen i Renault, oprócz większej wygody nęcą też kierowców oszczędnością paliwa. Dlatego posłaliśmy siedem par samochodów na specjalnie opracowaną trasę, żeby w realnych warunkach drogowych sprawdzić, ile palą naprawdę.
Nasza trasa testowa przebiegała przez miasta i drogi pozamiejskie, znajdowały się na niej także odcinki autostradowe, chociaż unikaliśmy jazdy z maksymalnymi prędkościami. Urządzenia pokładowe zużywające energię, jak radio czy klimatyzacja, pozostawiliśmy włączone. Oprócz tego, wszystkie samochody odbyły przejażdżkę po znormalizowanej trasie pomiarowej, na której panują niemal idealne warunki, czyli mały ruch, a jazda odbywa się celowo w taki sposób, by zużyć jak najmniej paliwa. Radio i klimatyzację tym razem wyłączyliśmy.
Podczas pomiaru na tej znormalizowanej trasie triumfowało Audi Q5 2.0 TFSI z siedmiobiegową przekładnią z dwoma sprzęgłami. Zużywając 8,1 l/100 km uzyskuje ono o 0,2 l lepszy wynik niż Q5 ze skrzynią mechaniczną. Skrzynia biegów S tronic składa się z dwóch niezależnych przekładni - jednej dla biegów parzystych, drugiej dla nieparzystych. Gdy jedno sprzęgło się otwiera, drugie właśnie się zamyka. Dzięki temu biegi można zmieniać w ciągu kilku setnych sekundy i zanim kierowca zauważy, już jedzie przez miasto na 7. biegu. Przekładnia S tronic montowana w Q5 ma przewagę nad swoim tradycyjnym odpowiednikiem, bo przy energiczniejszej jeździe często zmienia biegi na niższe, które mają krótsze przełożenia niż te w skrzyni mechanicznej. Czyżbyśmy więc mieli do czynienia ze sprinterem? Nie do końca, choć trzeba przyznać, że osiągom 1,8-tonowego auta nic nie można zarzucić. Z kolei skrzyni mechanicznej trzeba oddać, że mechanizm zmiany przełożeń działa w niej bardzo precyzyjnie.
BMW X3
W BMW radość z jazdy zapewniają dzisiaj nie tylko silniki Diesla, ale też automatyczne skrzynie biegów. "Automat" skonstruowany przez firmę ZF (ZF 8HP) zmienia biegi szybko i niezauważalnie. Jego perfekcję można docenić dzięki minimalnie lepszym osiągom auta, paliwa potrzebuje tylko ciut więcej, co nie ma żadnego znaczenia. Na dodatek "automat" potrafi zrekompensować słabość dwulitrowego diesla, objawiającą się podczas ruszania z miejsca. Czy można więc stwierdzić, że dominacja tak chwalonych niegdyś mechanicznych skrzyń BMW została przełamana? Prawie, chociaż dźwignia prowadzona po krótkich drogach tak szybko miesza sześcioma biegami, jakby zmieniały się same. Mniej zachwyca praca sprzęgła.
Komentarze
bagażnik, 2012-03-29 10:59:56
~Samuraj, 2012-02-21 16:37:55
W.Wojciech, 2012-02-21 13:58:14
andrzejinf, 2012-01-30 14:38:39
rzęsor, 2012-01-18 18:38:28
~Samuraj, 2012-01-18 01:06:15
garfield, 2012-01-17 18:38:35
~Samuraj, 2012-01-17 14:21:30
auto motor i sport, 2012-01-17 10:50:08
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?