Na połowę przodu Skody Octavii – testowanej przez nas przez pięć miesięcy na dystansie 50 000 kilometrów – nałożyliśmy bezbarwną folię ochronną. To jeden z najpopularniejszych ostatnio środków zabezpieczających lakier przed zarysowaniami, uderzeniami kamieni spod kół innych aut, działaniem ptasich odchodów i opadów atmosferycznych.
Bezbarwna folia na samochód - czy to działa?
Po co nakłada się folię na samochód? Zapewne każdy słyszał, że lakiery nowych aut nie są już tak twarde i odporne na zarysowania i odpryski jak lakiery stosowane jeszcze kilka lat temu. Efekt tego jest taki, że lakier nowego samochodu po kilku latach, czy nawet miesiącach traci blask. Potwierdzeniem są testy długodystansowe „auto motor i sport”, podczas których okazuje się, że odpryski lakieru to jedno z najczęstszych uszkodzeń.
![]() |
![]() |
![]() |
Oklejenie tylko kilku elementów auta, tak jak w wypadku Octavii, może trwać niemal dwa dni | Oklejenie folią ochronną elementów karoserii testowej Skody Octavii kosztowało 4000 złotych | Po założeniu folia jest niemal niewidoczna. Zgadniecie, z której strony została zamontowana? |
Aby sprawdzić skuteczność foliowania samochodu, oddaliśmy Octavię do firmy Wilczynsky Studio we Wrocławiu, gdzie została oklejona folią ochronną Xpel. Aby móc porównać stan lakieru bez folii i z folią, zabezpieczyliśmy tylko prawą stronę auta – maskę, zderzak, reflektor, światło przeciwmgielne, lusterko, wnęki klamek i krawędzie drzwi, a także połowę progu bagażnika.
Polecani przez ekspertów producenci folii to m.in. Xpel, lLumar i Suntek
Efekt? Folia była niewidoczna i trzeba było się mocno przyjrzeć, by zauważyć jej krawędzie. Przed nałożeniem folii auto jest myte i suszone, odtłuszczane i – jeżeli jest taka potrzeba – polerowane. Producenci foli mają szablony pasujące do wielu popularnych aut, ale czasem materiał trzeba ręcznie docinać do kształtu karoserii. Przed użyciem z folii zrywa się, od strony pokrytej klejem, wierzchnią warstwę ochronną i tą stroną przykłada się ją do lakieru. Wcześniej jednak, aby dokładnie przykleić ją na lakierze, stronę z klejem trzeba pokryć specjalnymi preparatami – w zależności od producenta folii może to być żel lub płyn, które ułatwiają dopasowanie folii do powierzchni.
Folia ochronna, w zależności od rodzaju i przeznaczenia, ma grubość 150-200 mikronów. |
![]() |
Potem przychodzi czas na wygładzanie raklą („łopatką” widoczną na zdjęciach) i „wypychanie” spod folii powietrza i pozostałego pod nią płynu. Na koniec folia jest zaginana na rogach karoserii, odcina się jej nadmiar, a samochód pozostawia do całkowitego wyschnięcia. Po dwóch tygodniach zaleca się wykonanie przeglądu folii.