Cyfrowe hamulce Brembo Sensify

Cyfrowy układ hamulcowy Brembo Sensify będzie montowany w przyszłości w samochodach. Już dziś sprawdzamy jak działa.

Brembo Sensify Materiały prasowe

Hamulce to jeden z ostatnich układów we współczesnych samochodach, który nie został jeszcze „ucyfrowiony”. Do teraz – włoska firma Brembo prezentuje bowiem układ hamulcowy nowej generacji, w którym nie ma już hydraulicznego połączenia między żadnym z podzespołów (nie tylko między pedałem i hamulcami). System nosi nazwę Sensify i wykorzystuje tradycyjne tarcze, zaciski i klocki, pozwala jednak sterować każdym hamulcem oddzielnie. To otwiera wiele nowych możliwości, zwłaszcza w połączeniu z systemami bezpieczeństwa. Brembo podaje, że pierwsze seryjne auto wyposażone w ten system zadebiutuje na początku 2024 r. Firma przewiduje też, że pod koniec dekady układy hamulcowe takie jak Sensify będą już w świecie samochodów standardem.

REKLAMA

 

Przedni hamulec - hydrauliczny lub elektryczny

Brembo SensifyMateriały prasowe

W prezentowanym układzie o wysokiej wydajności przednie zaciski są hydrauliczne, dla uzyskania wysokiej mocy hamowania. Można jednak zastosować wszystkie cztery hamulce aktywowane elektromechanicznie. Budowa systemu pozwala na dużą uniwersalność zastosowań – w autach miejskich, supersportowych, nawet w dostawczych, zarówno spalinowych, jak i hybrydowych
oraz elektrycznych.

 

Pompa elektrohydrauliczna - dla zapewnienia wysokiej mocy

Brembo SensifyMateriały prasowe

Na tym przykładzie są dwa obwody hydrauliczne (na ilustracji zaznaczone żółtym kolorem), oddzielne dla każdego przedniego koła, a działaniem zacisków sterują specjalne pompy. Masa całego układu jest zbliżona do masy klasycznych hamulców hydraulicznych, tu jest jednak korzystniej rozłożona. Dzięki temu, że każdym hamulcem można sterować niezależnie od pozostałych, układ typu Sensify doskonale nadaje się do współpracy z systemami półautonomicznej i autonomicznej jazdy.

 

Jednostka sterująca - sztuczna inteligencja na pokładzie

Brembo SensifyMateriały prasowe

Układ Sensify ma tzw. rozproszoną budowę, co oznacza, że niezależne urządzenia są połączone w całość. Serce systemu tworzą dwie jednostki sterujące, a ściślej biorąc – oprogramowanie podobne do tego, jakie stosuje się w układach sztucznej inteligencji. Sygnały do wszystkich czterech hamulców biegną wyłącznie drogą elektryczną (na ilustracji zaznaczone na niebiesko). Brembo mówi o tym układzie jako o największym wynalazku w dziedzinie bezpieczeństwa od czasów rozpowszechnienia układów ABS w latach 80. i poduszek powietrznych w latach 90.

 

Tylny hamulec - sterowany tylko elektrycznie

Brembo SensifyMateriały prasowe

Elektromechaniczne zaciski są uruchamiane wyłącznie poprzez impuls elektryczny. W odróżnieniu od tradycyjnych dwuobwodowych układów hydraulicznych, w których hamulce są połączone „po przekątnej” (prawy przód z lewym tyłem i lewy przód z prawym tyłem) i w wyniku np. awarii jednego hamulca od razu traci się dwa, system opracowany przez Brembo jest wolny od tego ograniczenia. Jeśli wystąpi usterka jednego hamulca, trzy pozostałe pozostaną sprawne.

 

Skrzynka z pedałami - jak w symulatorze

Brembo SensifyMateriały prasowe

Ponieważ wszystkie połączenia między elementami systemu Brembo są elektryczne, sam pedał hamulca działa jak w symulatorze. Daje to możliwość, jakiej w wypadku tradycyjnych układów nie ma, a mianowicie, że działanie hamulców można zestroić „pod siebie”, regulując wyczucie pedału hamulca i siłę jego działania – w ten sam sposób, w jaki zmienia się np. charakterystykę pracy napędu w trybach komfortowym, eko czy sportowym.

 

Jak gdyby nigdy nic

Brembo ma małą flotę testowych prototypów, w których są zainstalowane hamulce Sensify. My mieliśmy okazję wypróbować działanie tego układu w modelach Tesli. Jak można się spodziewać, podczas zwykłej, zarówno spokojnej, jak i dynamicznej jazdy, działanie systemu jest nie do odróżnienia od tradycyjnych hamulców. Różnice pojawiają się jednak wtedy, kiedy auto znajduje się blisko lub wręcz na granicy przyczepności, np. podczas bardzo gwałtownych manewrów hamowania połączonego z omijaniem.

Brembo SensifyMateriały prasowe

Okazuje się, że objawy działania układów ABS („kopanie” pedału hamulca) czy stablizacji toru jazdy (odgłos pracy hamulców, szarpnięcia nadwozia), które w tradycyjnym aucie mogą zaskoczyć mniej doświadczonych kierowców, w samochodzie z hamulcami Sensify w ogóle nie występują. Auto zwalnia i omija przeszkody płynnie, jak gdyby nigdy nic. Również droga hamowania samochodów wyposażonych w nowy system Brembo okazywała się krótsza, szczególnie na bardzo śliskiej nawierzchni, takiej jak śnieg.
Brembo SensifyMateriały prasowe

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA