[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.3

Czujnik położenia wału korbowego

Pod maską naszych samochodów znajdziemy coraz bardziej wyrafinowaną elektronikę. Jednak od wielu lat jest tam montowany niewielki moduł, bez którego praca silnika nie byłaby możliwa. Mowa o czujniku położenia wału korbowego.

W silnikach współczesnych samochodów znajdziemy wiele czujników, których zadaniem jest przekazywanie informacji do komputera sterującego pracą. Są to informacje o aktualnych parametrach, dzięki którym można dostosować takie kwestie jak moment wtrysku paliwa, jego ilość, a także skład mieszanki i moment zapłonu.

Czujnik wału korbowego jest jednym z najważniejszych elementów sterujących pracą silnika. Odpowiada za dostarczenie informacji o aktualnym położeniu wału korbowego, a konkretnie o położeniu poszczególnych tłoków w cylindrach poprzez wysyłanie sygnału kątowego. Na tej podstawie jest obliczana jego prędkość obrotowa. Na tej podstawie komputer uzyskuje dane, dzięki którym może dobrać odpowiedni kąt zapłonu lub czas wtrysku paliwa. Sygnał o prędkości obrotowej jest również wykorzystywany do ustabilizowania pracy silnika na biegu jałowym, a także usuwania par paliwa ze zbiornika, sterowaniem kolektora dolotowego o zmiennej długości, a także kontrolowania pracy systemu zmiennych faz rozrządu oraz innego osprzętu silnika. Czujnik położenia wału korbowego wykorzystuje czujniki indukcyjne, czujniki Halla lub czujniki dwubiegunowe. Każdy z nich współpracuje z tarczą pomiarowa.

REKLAMA

W przypadku awarii czujnika położenia wału korbowego może dojść do niewłaściwej interpretacji cyklu pracy poszczególnych tłoków, a co za tym idzie dawkowania paliwa oraz wywoływania iskry zapłonowej w złym momencie.

Jeżeli doszło do uszkodzenia czujnika wału korbowego to nie nadaje się on do naprawy. Trzeba się liczyć z tym, że element trzeba wymienić. Z reguły uszkodzenie czujnika położenia wału korbowego unieruchamia silnik. Jeżeli mimo wszytko uda nam się uruchomić samochód to musimy mieć na uwadze, że wadliwa praca może doprowadzić do uszkodzenia innych elementów, a przede wszystkim jazda takim samochodem zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego. Jednostka napędowa może zgasnąć w każdej chwili.

Jak wymienić czujnik położenia wału korbowego?
Na początek należ odłączyć wtyczkę elektrycznego czujnika, a następnie odkręcić czujnik od bloku silnika. W jego miejsce montujemy nowy i podłączamy nowy sensor. Niewykluczone, że będzie potrzebne podłączenie skanera diagnostycznego w celu usunięcia kodu błędu z komputera silnika. Wystąpił on w momencie wadliwej pracy poprzedniego czujnika.

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij