Diesle Audi mogą spalać paliwa odnawialne z oleju roślinnego

Audi skupia się na napędach elektrycznych, ale rozwija także silniki spalinowe, które wciąż odgrywają dużą rolę, ale muszą emitować mniej szkodliwych spalin. Jednym z pomysłów są paliwa z olejów roślinnych.

Biopaliwo fot. materiały prasowe
Biopaliwo
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 91 400 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Podobnie jak cała Grupa Volkswagen, Audi planuje osiągnąć neutralność klimatyczną do roku 2050, do czego potrzebuje przede wszystkim pojazdów z napędem elektrycznym. Ale nie tylko, bo jak czytamy w oficjalnym komunikacie, „Audi podnosi też ekologiczność swoich silników spalinowych”. Co to oznacza? Jak podaje producent, wiele z obecnych sześciocylindrowych silników wysokoprężnych zostało w ostatnim czasie dopuszczonych do stosowania odnawialnego paliwa HVO (ang. hydrotreated vegetable oil - hydrorafinowany olej roślinny). Jeździć też na nim może wiele modeli z czterocylindrowymi dieslami. Zanim przejdziemy do tego, które to modele mogą jeździć na zmodyfikowanym zużytym oleju roślinnym, w skrócie przybliżmy, czym są te paliwa odnawialne HVO.

REKLAMA

Paliwa odnawialne HVO - co to jest?

Paliwa odnawialne, lub jak się je czasem określa „reFuels”, umożliwiają eksploatację silników spalinowych w sposób bardziej przyjazny dla klimatu. Według Audi są one sposobem na odchodzenie od paliw kopalnych, zarówno w perspektywie krótkoterminowej, jak i po roku 2033, kiedy to z taśmy produkcyjnej w Europie zjedzie ostatnie Audi z silnikiem spalinowym. Przynajmniej według obecnych zapowiedzi koncernu.

Z czego wytwarzane jest paliwo HVO? Do jego produkcji wykorzystuje się materiały odpadowe, takie jak odpadowy, przepalony olej spożywczy lub pozostałości z rolnictwa. Poprzez dodanie wodoru (uwodornienie) oleje te są przekształcane w węglowodory alifatyczne. W ten sposób zmienia się właściwości olejów roślinnych, dzięki czemu nadają się one do stosowania w silnikach wysokoprężnych. Można je dodawać do konwencjonalnego oleju napędowego, zastępując składniki kopalne, lub stosować w postaci niezmieszanej jako stuprocentowo czyste paliwo. HVO nazywane jest również paliwem BTL (ang. biomass-to-liquid).

Hydrorafinowany (uwodorniony) olej roślinny (HVO) jest paliwem bardziej ekologicznym, umożliwiającym redukcję emisji CO2 o 70-95 proc. w porównaniu z olejem napędowym produkowanym z kopalnej ropy naftowej. Kolejną zaletą HVO jest jego znacznie wyższa wartość liczby cetanowej, co oznacza bardziej wydajne i czystsze spalanie w porównaniu z konwencjonalnym olejem napędowym.

Które modele Audi pojadą na paliwie z oleju roślinnego?

Jak się dowiadujemy, modele Audi A4, A5, A6, A7, A8, Q7 i Q8 z silnikami wysokoprężnymi V6 o mocy do 210 kW (286 KM) włącznie, opuszczające fabryki koncernu od połowy lutego, mogą być już tankowane paliwem HVO zgodnym z europejską normą EN 15940. Na początku marca dołączają do nich także Q5, a nieco później A6 Allroad w wersji o mocy 180 kW (245 KM).

Ponadto, HVO zostało zatwierdzone w Europie dla czterocylindrowych silników wysokoprężnych w Audi A3, Q2 i Q3, które są budowane od czerwca 2021 roku. W modelach bazujących na modułowej platformie dla pojazdów z silnikiem montowanym wzdłużnie, silniki R4 TDI w seriach A4, A5, A6, A7 i Q5 są w Szwecji, Danii i we Włoszech przystosowane do HVO od połowy ubiegłego roku, ponieważ w tych krajach zapotrzebowanie rynku było do tej pory największe.

Gdzie można tankować olej napędowy HVO?

Co ciekawe, olej napędowy HVO jest już dostępny na ponad 600 stacjach paliw w Europie – większość z nich znajduje się w Skandynawii, gdzie wymagania środowiskowe są szczególnie surowe. W Niemczech obecnie tylko kilka stacji oferuje olej napędowy HVO, choć trend ten zmierza w dobrym kierunku. Powodem tego jest fakt, że norma paliwowa EN 15940 nie została jeszcze – w przeciwieństwie do prawie wszystkich innych krajów UE – włączona do niemieckich przepisów dotyczących jakości paliw (Verordnung über die Beschaffenheit und die Auszeichnung der Qualitäten von Kraft- und Brennstoffen - 10. BImSchV)

W przyszłości Audi i cała Grupa Volkswagen planują zmianę sposobu pracy kolejnych silników spalinowych na odnawialne paliwa syntetyczne, wnosząc w ten sposób cenny wkład w odchodzenie od paliw kopalnych.

REKLAMA