Dlaczego niektóre benzynowe silniki wytwarzają więcej drgań niż inne? Skąd bierze się ich charakterystyczne brzmienie? Dlaczego niektóre można rozpoznać po odgłosie pracy, a innych nie? Stosowane dzisiaj do napędu samochodów silniki benzynowe są konstrukcjami czterosuwowymi.
Podczas jednego cyklu działania (suw ssania, sprężania, pracy i suw wydechu, w czasie których wał korbowy obraca się dwa razy) mieszanka benzyny i powietrza zapalana jest tylko raz, zamieniając energię chemiczną paliwa na kinetyczną wału korbowego. Pod względem budowy silniki mocno się różnią – liczbą cylindrów (2, 3, 4, 5, 6, 8, 10, 12 a nawet 16) oraz ich rozmieszczeniem (w rzędzie, w kształcie V albo w układzie typu bokser). Kombinacja tych cech zależy od tego, jaką moc ma mieć silnik, ile miejsca może zająć pod maską auta i, oczywiście, od budżetu konstruktorów.
O charakterze silnika decyduje m.in. to, jak wiele drgań wytwarza podczas pracy. Powstają one głównie przy zamianie posuwistego (góra/ dół) ruchu tłoka na obrotowy ruch wału korbowego. Siły powstające podczas pracy silnika znoszą się wzajemnie tylko w pewnej części.
Obowiązuje zasada, że im więcej cylindrów (a tym samym im więcej zapłonów mieszanki), tym mniej drgań wytwarza silnik. Część z nich – pochodzących od ruchu posuwisto- zwrotnego tłoka (tzw. siły bezwładności pierwszego rzędu) – można łatwo zmniejszyć, stosując wałki wyrównoważające (trudniej zredukować drgania drugiego rzędu). Przeciwciężarami redukuje się siły pochodzące od wirujących mas. To czysta mechanika, ale dziwnym trafem ma ona wpływ także na akustykę silnika. To, czy pracuje on równo da się często rozpoznać już „na słuch”.
Porządek brzmienia
Ponieważ dźwięk silnika może sprawić, że jazda daje jeszcze więcej frajdy albo może tę frajdę zepsuć, konstruktorzy z zapałem majstrują przy akustyce. Charakter brzmienia zależy głównie od kolejności zapłonu, zwanego też porządkiem silnika. Np. 6-cylindrowy ma brzmienie „trzeciego porządku”. Porządek zapłonu zależy od liczby zapłonów mieszanki przypadających na każdy obrót wału korbowego; w silniku czterosuwowym z sześcioma cylindrami dochodzi w tym czasie do trzech zapłonów. Do brzmienia silnika związanego z zapłonem mieszanki dochodzą dźwięki zależne od budowy silnika, a zwłaszcza od układów dolotowego i wydechowego oraz sprężarki. Prezentujemy dziewięć silników, których praca i brzmienie zaostrzają apetyt na dalekie podróże.