Pod nazwą E-Tech kryją się dwa warianty zespołu napędowego – hybryda klasyczna, z akumulatorem ładowanym energią odzyskiwaną podczas jazdy (tak będzie w wypadku Clio) oraz typu plug-in, czyli z możliwością ładowania z zewnętrznego źródła energii (w Capturze). Renault spodziewa się, że Clio w wersji hybrydowej, zwanej E-Tech, będzie najpopularniejszą odmianą tego modelu.
Elementy konstrukcji
Największą techniczną ciekawostką hybrydy renault jest tzw. kłowa skrzynia biegów – czyli taka, jakie spotyka się w autach rajdowych
Hybrydy E-Tech wykorzystują czterocylindrową jednostkę benzynową o pojemności 1,6 l, rozwijającą moc 91 KM i osiągającą moment obrotowy 144 Nm. Współpracuje ona z dwoma silnikami elektrycznymi, które na potrzeby tego artykułu nazwiemy dużym i małym. W wypadku Clio do napędu służy tylko duży silnik elektryczny o mocy 36 kW (49 KM), mały pełni zaś funkcję rozrusznika i prądnicy, a moc całego zespołu wynosi 140 KM. W Capturze natomiast do napędu mogą służyć obydwa silniki elektryczne, razem z benzynowym, dając łącznie moc 160 KM.
I wreszcie, obydwie wersje napędu E-Tech mają akumulator litowo-jonowy. W Clio jest on stosunkowo nieduży i może zgromadzić 1,2 kWh energii, w Capturze natomiast jego „pojemność” wynosi już 9,8 kWh. Chodzi oczywiście o to, by po naładowaniu z gniazdka lub wallboxa można było pokonać kilkadziesiąt kilometrów, korzystając wyłącznie z energii elektrycznej.
Jednak największa techniczna ciekawostka rozwiązania Renault polega na tym, że silnik spalinowy nie ma sprzęgła, a do przeniesienia napędu służy tzw. kłowa skrzynia biegów.
Elementy hybrydy e-tech |
Podczas prac nad hybrydowym zespołem napędowym do Clio i Captura Renault przyjęło zasadę taką samą jak przy konstrukcji zespołów napędowych F1 – jak najmniej zużywać energii, jak najwięcej jej odzyskiwać i uzyskiwać maksymalne osiągi. |
![]() |
Nietypowa przekładnia
Czym kłowa skrzynia różni się od tej, jaką znamy z naszych samochodów? Zwykła skrzynia jest wyposażona w mechanizmy zapewniające zmianę biegów bez hałasu i szarpnięć oraz chroniące koła zębate i wałki przed nadmiernym zużyciem. Praca tych mechanizmów co prawda komplikuje konstrukcję oraz powoduje małe straty w przekazywaniu siły napędowej, ale dzięki temu jeździmy komfortowymi autami, które każdy może prowadzić bez znajomości niuansów pracy skrzyni biegów.
Natomiast skrzynia kłowa jest pozbawiona tych wszystkich dodatków „wygładzających” jej pracę. Ma prostą konstrukcję, jej elementy są bardzo wytrzymałe i działa (zmienia biegi) bardzo szybko. Z punktu widzenia kierowcy jest jednak dość „brutalna” – pracuje głośno, włączanie biegów wymaga większej siły, a zmianie przełożeń często towarzyszą szarpnięcia całego auta. Jednak szybsza zmiana biegów oznacza krótszą przerwę w napędzaniu kół, a więc także mniejsze straty energii. To decyduje o wykorzystaniu właśnie skrzyń kłowych w samochodach wyczynowych, gdzie liczą się szybkość i wytrzymałość. Według naszej wiedzy nie ma dzisiaj na rynku seryjnie produkowanego samochodu osobowego wyposażonego w tego typu przekładnię (chociaż jest powszechnie stosowana w motocyklach).

Konstruktorzy Renault zastosowali skrzynię kłową właśnie ze względu na mniejsze straty. Do wspomagania jej pracy przeznaczyli jednak mały silnik elektryczny (pełniący funkcję rozrusznika), który synchronizuje zmiany przełożeń, czyli zapewnia cichą, płynną i gładką pracę.
Przekładnia ma dwa biegi przeznaczone dla silników elektrycznych oraz cztery dla jednostki spalinowej, z którą jest połączona bez sprzęgła. A sterownik całego zespołu napędowego ma do dyspozycji piętnaście trybów pracy, z których samoczynnie wybiera odpowiedni, w zależności od warunków jazdy.
HybrydaPojazd, który do napędu wykorzystuje co najmniej dwa różne przemienniki energii – np. silnik spalinowy i elektryczny oraz dwa różne systemy gromadzenia energii przeznaczonej do napędu pojazdu – np. zbiornik z paliwem węglowodorowym i akumulator elektryczny. Samochód z ogniwem paliwowym też jest hybrydą. Auto zasilane benzyną i gazem LPG nie jest hybrydą, ale pojazdem dwupaliwowym. |
![]() |
Komentarze
~Api, 2020-10-25 18:48:09
~Talizman, 2020-08-16 08:32:49
~Grzesiek, 2020-08-04 17:38:49
~Michał, 2020-08-01 21:41:11
~Michał, 2020-08-01 21:41:05
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?