Sekcja przygotowana we współpracy z marką Skoda
6/2020 Temat numeru Szybka hybryda

Hybryda, czyli osiągi gwarantowane

Dziś niemal każdy producent oferuje auta z napędem hybrydowym plug-in. Nie tylko zwykłe modele, ale również usportowione. Jaką korzyść daje hot hatchowi wsparcie elektronów?

Hybrydowa Skoda Octavia RS iV materiały prasowe
Hybrydowa Skoda Octavia RS iV

W 1876 roku niemiecki inżynier Nikolaus Otto opracował czterosuwowy silnik benzynowy. Od tego czasu, mimo wielu modyfikacji, zasada jego działania nie uległa zmianie, bo tak jak w XIX wieku silnik nadal wytwarza siłę napędową dzięki mikroeksplozjom, do których dochodzi w cylindrze. Zaawansowane systemy wtrysku paliwa, turbodoładowanie i wydajny układ chłodzenia sprawiają, że współczesne jednostki napędowe są dalekie od prostych konstrukcyjnie przodków, ale nadal nawet najlepsze silniki osiągają maksymalnie około 40% tzw. sprawności cieplnej – oznacza to, że tylko taka część energii paliwa jest wykorzystywana do napędzania kół, reszta zamienia się przede wszystkim w ciepło. Producenci doszli już do granicy możliwości rozwoju silników – dziś trudno opracować takie, które osiągną wyższy moment obrotowy i będą zużywały mniej paliwa. Nowe możliwości daje jednak silnik elektryczny, którego sprawność wynosi ok. 90%.

Dzisiaj coraz częściej łączy się oba źródła napędu, więc auta hybrydowe osiągają wyższą moc i wyższy moment obrotowy, a jednocześnie są oszczędne. W zwykłych samochodach napęd hybrydowy nie jest już nowością, ale coraz częściej montuje się go w mocnych, usportowionych modelach. Od wielu lat mają go bolidy Formuły 1, auta z Le Mans, czy najszybsze samochody drogowe, ale teraz ta technika trafia też do usportowionych modeli popularnych marek. Już dziś w ofercie kilku producentów hybrydy typu plug-in, czyli z możliwością ładowania z zewnętrznego źródła prądu, są najmocniejszymi odmianami modeli. Między innymi w ofercie Skody, bo najszybszą wersją Octavii jest odmiana RS iV, napędzana przez silnik benzynowy 1.4 turbo i jednostkę elektryczną. Taki zespół napędowy osiąga 245 KM, a auto przyspiesza do 100 km/h w 7,3 sekundy.

Zobacz także: Gwarancja na samochód - ranking producentów

Hybrydowa Skoda Octavia RS iV materiały prasowe
Hybrydowa Skoda Octavia RS iV

Jakie są korzyści stosowania napędu hybrydowego w hot hatchu? Oczywiście wysokie osiągi przy niskim zużyciu paliwa, ale nie tylko – równie ważna jest błyskawiczna reakcja na wciśnięcie gazu. Silnik elektryczny osiąga maksymalny moment obrotowy (w wypadku Octavii RS iV aż 330 Nm) przy najniższych obrotach, więc każdemu muśnięciu pedału gazu towarzyszy natychmiastowe nabieranie prędkości. Wsparcie takiej jednostki czuć szczególnie podczas przyspieszania przy niskich obrotach, bo zanim silnik benzynowy osiągnie optymalne parametry, auto już zdecydowanie się rozpędza.

Maksymalna sprawność jednostek benzynowych po 144 latach rozwoju wynosi około 40%, natomiast sprawność silnika elektrycznego to ponad 90%

Z czasem wsparcie energii elektrycznej w hybrydach będzie jeszcze większe – wkrótce usportowione hybrydy będą miały 2, a nawet 3 silniki elektryczne, więc będą dysponowały również tzw. elektrycznym napędem na cztery koła. A to dopiero początek rozwoju szybkich aut hybrydowych.

Hybrydowa Skoda Octavia RS iV materiały prasowe
Hybrydowa Skoda Octavia RS iV

Silnik spalinowy

W hybrydach plug-in wykorzystuje się różnego rodzaju spalinowe jednostki napędowe – od trzycylindrowych po V8. Niektórzy producenci stosują większe wolnossące silniki, inni mniejsze z turbosprężarką. W Skodzie Octavii RS iV zamontowano turbodoładowany czterocylindrowy silnik 1.4 TSI, który napędza koła za pośrednictwem dwusprzęgłowej przekładni DSG.

Silnik elektryczny

Jednostka elektryczna to zazwyczaj silnik synchroniczny prądu przemiennego z magnesami stałymi. Jest niewielki i dość lekki, często montuje się go w jednym zespole z przekładnią. W zależności od rodzaju samochodu silniki mogą mieć różną moc, od kilkunastu do ponad 400 KM – Octavia RS iV ma silnik elektryczny o mocy 121 KM.

Hybrydowa Skoda Octavia RS iV materiały prasowe
Hybrydowa Skoda Octavia RS iV

Akumulator

W samochodach hybrydowych plug-in najczęściej stosuje się zespół akumulatorów litowo-jonowych, które umieszcza się pod podłogą bagażnika, pod kanapą lub w tunelu środkowym. Bardzo korzystne jest to, że są umieszczone nisko, co sprawia, że także środek ciężkości samochodu znajduje się nisko. Akumulatory w Octavii RS iV mogą zmagazynować 13 kWh energii, a to pozwala przejechać 60 km w trybie elektrycznym (wg procedury WLTP).

Zbiornik paliwa

Aby wygospodarować w samochodzie miejsce na zestaw akumulatorów, często zmniejsza się zbiornik paliwa, nawet do pojemności ok. 30 litrów. Skoda Octavia RS iV ma zbiornik 40-litrowy, o 5 l mniejszy niż Octavia z silnikiem benzynowym. Zasięg tej hybrydy plug-in w mieście, gdzie zużywa najmniej paliwa, wynosi nawet 900 km, a podczas jazdy autostradą – około 400 km.

Ładowarka pokładowa

Znaczna większość hybryd typu plug-in ma akumulatory zdolne zmagazynować 10-15 kWh energii elektrycznej, które można ładować z domowego gniazdka lub za pomocą wallboxa – dostarczany do auta prąd elektryczny trafia najpierw do ładowarki pokładowej w aucie (o mocy ok. 3,6-7,4 kW), która zamienia prąd przemienny z gniazdka/wallboxa na prąd stały, którym dopiero ładowane są akumulatory.

Hybrydowa Skoda Octavia RS iV materiały prasowe
Hybrydowa Skoda Octavia RS iV

 

125 lat Skodymateriały prasowe
125 lat Skody
Hybrydowa Skoda Octavia RS iVmateriały prasowe
Jednocylindrowa jednostka o mocy 1,75 KM, która napędzała motocykl Slavia.
Niektórym może się to wydawać zaskakujące, ale jednym z producentów, o najdłuższej historii jest właśnie Skoda. Za początki marki uznaje się powstanie zakładu Laurin&Klement, którego dziedzictwo stanowi dziś ważny element tożsamości Skody. Marka powstała w 1895 roku – właśnie obchodzi swoje 125. urodziny – a już w 1899 roku w zakładzie L&K opracowano pierwszy silnik spalinowy. Była to jednocylindrowa jednostka o mocy 1,75 KM, która napędzała motocykl Slavia. Później skonstruowano także 2- i 4-cylindrowe silniki do motocykli. Pierwszą jednostką, która napędzała również pierwszy samochód marki (L&K Voiturette A), był silnik z dwoma cylindrami w układzie V – osiągał on zatrważającą moc 7 KM. W historii marki było wiele wyjątkowych jednostek napędowych – m.in. ośmiocylindrowy, rzędowy silnik, który w 1907 roku był jedną z pierwszych takich konstrukcji w Europie. Dzisiaj silniki benzynowe Skody osiągają nawet 272 KM. Coraz więcej w gamie układów napędowych jest też hybryd typu plug-in – taki napęd znajduje się np. w Octavii i Superbie iV, a niedługo pojawi się również w Skodzie Kodiaq.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

ŠKODA MAGAZYN nr 13/2021

Największy SUV w gamie modeli Skody został właśnie odświeżony - dotyczy to każdej z szerokiej palety wersji tego modelu. Sprawdźmy co zmieniło się w tym modelu. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 12/2021

Czeski samochód miejski od lat jest jednym z najpopularniejszych samochodów na polskim rynku, jednak tym razem, do cenionych od lat praktycznych cech, dodano coś jeszcze – sporo designerskich smaczków. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 11/2021

„Sportowo-użyteczny” samochód – w skrócie SUV – musi łączyć w sobie cechy różnych modeli. Z jednej strony powinien zapewniać komfort i użyteczność, z drugiej – być również gotowy na dynamiczne wyzwania. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 10/2021

Wersje Monte Carlo na stałe wpisały się do krajobrazu Skody jako modele o dynamicznym wyglądzie i oryginalnym charakterze. Jednym z nich jest Scala Monte Carlo. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 09/2021

SUV-y są modne i całkiem praktyczne, ale nie wszyscy przecież chcą jeździć SUV-ami. Nie mniej stylowe, a równie uniwersalne może być kombi z podwyższonym prześwitem – takie jak Octavia Scout. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 08/2021

Skoda już od 17 lat współpracuje z TOPR-em i dostarcza ratownikom samochody. Tym razem, po raz pierwszy, trafiły do nich auta o napędzie elektrycznym – Skody Enyaq iV. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 07/2021

Przyjęło się, że samochody elektryczne sprawdzają się jedynie w mieście, jednak najnowsze modele potwierdzają, że to nie do końca prawda. Widać to na przykładzie Skody Enyaq iV. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 06/2021

Większość kierowców kojarzy, że samochody elektryczne można ładować na ogólnodostępnych ładowarka, ale wiedzą też, że tych jest w Polsce nadal niewiele, ale czy są też inne sposoby? czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 05/2021

Chociaż to zaskakujące, nie każdy kierowca chce jeździć SUV-em – dla takich osób stworzono uterenowione kombi. W ofercie Skody znajdziemy dwa modele tego typu: Octavię i Superba Scout. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 04/2021

Co wyjdzie z połączenia mocnego napędu hybrydowego oraz sportowo wyglądającej wersji stylistycznej? Powstanie taki samochód jak Skoda Superb iV Sportline – dziarsko stylizowany, ekonomiczny i szybki, a przede wszystkim wygodny samochód. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 03/2021

Samochody hybrydowe typu plug-in są pomostem między autami spalinowymi i elektrycznymi. Przykładem takiego auta jest Skoda Octavia iV, która jakby przypadkiem – jest jedną z najbardziej komfortowych odmian tego modelu. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 02/2021

Fabia z jednej strony jest dziś najmniejszym i najtańszym samochodem Skody, z drugiej jednak – jest jeszcze bardziej przestronna, ma nowocześniejsze wyposażenie i atrakcyjną stylizację. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 01/2021

Historia czeskiej marki ma już 125 lat i niemal od początku jest związana z rywalizacją – rajdy i wyścigi wygrywały najpierw motocykle i automobile, potem współczesne samochody. Opisujemy te, które najbardziej zapisały się w pamięci kibiców. czytaj dalej >>

REKLAMA