Reflektory mają zapewniać dobrą widoczność przy każdej prędkości i w każdych warunkach drogowych i nie oślepiać kierowców samochodów nadjeżdżających z przeciwka ani innych uczestników ruchu. Uzyskiwano to poprzez precyzyjny kształt odbłyśnika i jakość żarówki; i sądzono, że niewiele więcej można zrobić. Jednak dało się. Oświetlenie drogi poprawiło zastosowanie przed 10 laty wyładowczych lamp ksenonowych.
Pięć lat temu powróciły lampy skrętne, zastosowane już przed II wojną światową. Umożliwiły to mocno zaokrąglone przody samochodów łagodnie przechodzące w błotniki; w trójwymiarowych reflektorach brak ścianek zawnętrznych nie przeszkadzał w skierowaniu strumienia świetlnego w bok. Wtedy, m.in. w Oplach Signum i Vectra, zastosowano "inteligentne" reflektory AFL (Adaptive Forward Lighting) oświetlające drogę w zakrętach. Przy prędkościach do 40 km/h. zapewniły to, dzięki odpowiedniemu ukształtowaniu odbłyśnika, zamocowane ukośnie żarówki halogenowe. Zapala się ta, która jest od wewnętrznej strony zakrętu (po włączeniu kierunkowskazu i przy włączonych światłach mijania oraz przy jednoczesnym obrocie kierownicą lub aktywowana jest przez czujnik obrotu auta wokół osi pionowej).
Przy większych prędkościach skręcają się, sterowane czujnikami, główne reflektory (ksenonowe) zgodnie z łukiem drogi, do 15° w każdą stronę. Skrętne reflektory AFL sprawdziły się; nadszedł więc czas na taką ich modyfikację, by emitowana wiązka światła zapewniała dobre oświetlenie jezdni i pobocza w każdych warunkach pogodowych i drogowych. I udało się to osiągnąć; do budowy wykorzystano typowy skrętny reflektor biksenonowy. Innowacją jest obrotowa przysłona umieszczona przed żarówką. Ma kształt walca o poziomej osi obrotu umieszczonej w pobliżu osi żarówki; jego swobodnie ukształtowana powierzchnia modyfikuje dół wiązki świetlnej przez szybki obrót silniczkiem krokowym. Sterownik lamp informacje zbiera z wielu źródeł: od czujników prędkości auta, przyspieszenia bocznego (wychylenia), kąta skrętu kierownicy, czujnika opadów deszczu i kamery rejestrującej profil drogi oraz widoczność. Tak uzbrojone i sterowane czujnikami lampy potrafią samoczynnie wybrać jeden z dziewięciu trybów pracy:
Komentarze
~kozioleczka, 2009-02-19 16:41:56
~Ekspert, 2008-09-04 15:28:58
auto motor i sport, 2008-03-12 11:32:35
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?