REKLAMA

Koniec z mitami o oponach!

Szkoła auto
Jeśli tylna opona wpada w poślizg, to bardzo trudno opanować auto. Przekonamy się o tym, wykonując manewry na płycie poślizgowej.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 51 500 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Kierowcy są przeświadczeni, że lepsze opony, czyli te mniej zużyte, zakładamy na oś przednią. Wiadomo - jest to najczęściej oś napędowa i kierowcom wydaje się, że tam bieżnik powinien być bez zarzutu.

Lepsze opony na przód? Kompletna bzdura. Sprawdziliśmy to w praktyce - mówi Tomasz Płaczek, kierownik do spraw szkoleń Szkoły Auto. Już samo tego rodzaju rozgraniczanie jest absurdem, bo zawsze powinniśmy dbać, by opony były w jak najlepszym stanie. Podobnie niedorzeczna jest praktyka, polegająca na kupowaniu opon lepszych, markowych na przód i tanich, kiepskich jakościowo na tył. Ale jeśli już mamy opony o różnym stopniu zużycia, to - wbrew powszechnym opiniom - te lepsze powinniśmy zakładać na oś tylną. Zasada zachowania samochodu jest bowiem taka, że tylna oś stabilizuje pojazd.

Kierowcy wsiadając do samochodu uważają, że najważniejszy jest jego przód. Kręcąc kierownicą nie zastanawiają się, co będzie działo się z tyłem ich pojazdu. A właśnie tył, który nagle wpada w poślizg, zaskakuje ich. Samochód to skomplikowane urządzenie rządzące się swoimi prawami. Dlatego kierowcy muszą zrozumieć, że jeżeli tylna oś wpada w poślizg, to bardzo trudno go opanować. Potwierdzają to próby wykonane w ramach Szkoły Auto na tzw. szarpaku, wywołującym poślizg samochodu - słabsze opony z tyłu to najgorsze rozwiązanie z możliwych!

Z "Raportu o bezpieczeństwie na drogach i umiejętnościach polskich kierowców", przygotowanego przez Pentor Research International dla firmy Skoda Auto Polska S.A., wynika, że 69% kierowców deklaruje wymianę opon raz na sezon, czyli co pół roku. Z badań wynika też, że kierowcy często zapominają o sprawdzaniu ciśnienia w oponach, a jest to jeden z najważniejszych elementów bezpieczeństwa. To, jak będzie działał ABS czy ESP zależne jest od prawidłowego ciśnienia w ogumieniu samochodu. Tak więc nasza wiedza o wpływie opon na bezpieczeństwo jazdy ciągle jest niewystarczająca. Czas to zmienić!

Źródło: Szkoła Auto 

Zapraszamy na stronę internetową
www.szkola-auto.pl

REKLAMA

zobacz galerię

Komentarze

 (8)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA