[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Miasto przyszłości – tak działa cyfrowe miasto

Łączność bezprzewodowa w przyszłości będzie pozwalała nie tylko na sterowanie ruchem pojazdów autonomicznych, lecz usprawni również funkcjonowanie całego miasta. Czy nasze codzienne życie stanie się dzięki temu łatwiejsze? Takie są oczekiwania. To, co dotąd funkcjonowało osobno, w sieci zostanie połączone w całość, tworząc unoszącą się nad miastem chmurę danych.

4 TB

Szacuje się, że taką ilość danych będzie przetwarzał w ciągu godziny jazdy samochód w stu procentach autonomiczny (tzw. stopnia 5.). To mniej więcej tak, jakby w godzinę przeczytać ponad 500 000 książek.

Centrum zarządzania ruchem

Tutaj spływają informacje zbierane przez czujniki. Pracą sygnalizacji świetlnej, systemów ostrzegania, a w przyszłości także systemów nawigacyjnych w samochodach będą sterowały specjalne algorytmy. Wszystko po to, by sprawnie zarządzać ruchem pojazdów.

REKLAMA

Serwis bezstresowy

Jeżeli samochody będą mogły poruszać się bez kierowców, to czy coś stoi na przeszkodzie, by same jeździły na przeglądy serwisowe? Scenariusz, w którym auto samo „umawia się” na przegląd, jedzie na niego np. w nocy i rano może wyruszyć w trasę jest jak najbardziej realny.

Automatyczny transport

Wraz z automatyzacją pojazdów wiele prac wykonywanych dziś na drogach w ciągu dnia będzie odbywało się w nocy – na przykład zaopatrzenie sklepów. Z kolei ciężarówki z czasem zaczną się poruszać w konwojach, w których tylko w pierwszym aucie będzie siedział kierowca.

„Inteligentny” sprzęt AGD

Dziś mamy odkurzacze, które odkurzają mieszkanie pod naszą nieobecność, a jutro albo pojutrze będziemy korzystali z lodówek, które same stwierdzą, czego brakuje na śniadanie i wyślą odpowiednie zamówienie do sklepu. Rano trzeba będzie tylko odebrać zakupy, chyba że ktoś znajdzie sposób, w jaki zakupy mogłyby bez zawracania nam głowy trafiać do lodówek

Stacje ładowania aut elektrycznych

Łączność z chmurą jest w ich wypadku kluczowa, by za pomocą jednej aplikacji w smartfonie kierowca mógł sprawdzić dostępność danego punktu ładowania oraz jego moc, bo dla skrócenia czasu ładowania stacja na każde auto musi mieć do dyspozycji źródło energii elektrycznej o mocy nawet 50 kW. Nie mniej ważne jest to, by kierowca mógł zapłacić za energię elektryczną bez wyjmowania z portfela karty płatniczej.

Pętle indukcyjne

Umieszczone w nawierzchni drogi pętle są stosowane już od dawna – umożliwiają podniesienie szlabanu czy zmianę sygnalizacji świetlnej w chwili, gdy zbliża się do nich samochód. W przyszłości pętle indukcyjne będą działać nie tylko lokalnie, lecz zostaną stopniowo włączone do jednego systemu sterującego ruchem pojazdów w całym mieście.

Sygnalizacja świetlna

Sygnalizacja sprzężona z internetem będzie sterowana centralnie. Dzięki kamerom i innym czujnikom system będzie reagował na zmiany natężenia ruchu. A w kolejnym etapie – też dawał sygnał do jazdy samochodom autonomicznym, dzięki czemu np. auta stojące w korku ruszą z miejsca w jednej chwili (jak pociąg), a nie pojedynczo, tak jak wtedy, kiedy prowadzą je kierowcy.

Rozbudowana sieć internetowa

Nie tylko w informatycznej chmurze, lecz również pod powierzchnią miasta znajdzie się jedna wielka sieć przesyłu danych, oparta na światłowodach nowej generacji

Transport publiczny

Informacje przekazywane w czasie rzeczywistym przez autobusy i tramwaje pozwalają określić dokładny czas przyjazdu na przystanek. Kolejny krok to dynamiczne systemy transportu miejskiego, w których pojazd zatrzymuje się na przystanku tylko wtedy, gdy czeka na nim pasażer. A być może samoczynnie zmieni też trasę przejazdu, gdy np. jedna z ulic na trasie będzie zablokowana

Wielofunkcyjne latarnie

W ich wypadku oświetlenie stanie się tylko jedną z funkcji. Już niedługo latarnia będzie stacją bezprzewodowego przesyłu danych, ładowania aut elektrycznych, stacją meteorologiczną i punktem wzywania pomocy, a w przyszłości także anteną mobilnej sieci 5G dla telefonów komórkowych

Wywóz śmieci

Czujniki umieszczone w kubłach na odpady wysyłają sygnał, gdy kubły zostaną wypełnione. Dzięki temu służby oczyszczania miasta mogą zrezygnować ze sztywnego systemu wywozu nieczystości i przejść na system działający ściśle według potrzeb. Efekt – oszczędność energii.

Centrum obliczeniowe

Tu zbiegają się wszystkie nitki miejskiej sieci internetowej. Lokalne centra obliczeniowe sterują przepływem informacji i gromadzą dane, które w ciągu kilku milisekund mają dotrzeć do odbiorcy.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij