Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.5

Na tablicy przyrządów - Zegarowy mikrokosmos

Tablica przyrządów to jeden z najbardziej charakterystycznych detali każdego samochodu. Kiedy wzrok kierowcy odrywa się od drogi, kieruje się najczęściej właśnie na zegary. Oto nasz subiektywny wybór instrumentów. Smacznego.

zegary Lamborghini Aventador - cyfrowo, ale analogowo Oto supersamochód z wirtualną wskazówką - tablica przyrządów najnowszego Lambo składa się bowiem z samych pikseli na ekranach TFT. Wszystkie wskaźniki udają jednak, że są analogowe. Pośrodku można wywołać zarówno prędkościomierz jak i obrotomierz, po bokach znajdują się wskazania ilości paliwa, temperatury płynu chłodzącego, ciśnienia oleju oraz temperatury oleju.

Istnieje jeden powód, dlaczego dziś, kiedy można z nimi zrobić w zasadzie wszystko, wskaźniki w samochodach pozostają analogowe. Nawet jeśli często obróbka danych jest cyfrowa, nawet jeśli zegar nie jest prawdziwy, lecz tylko wyświetlony na ekranie, to na końcu i tak mamy do czynienia ze skalą i wskazówką.

I wcale nie chodzi o tradycję ani wzornictwo. Wynika to z bardziej fundamentalnej sprawy - ze sposobu, w jaki człowiek odbiera informacje. Lepiej odczytujemy dane analogowe i wcale niekoniecznie chodzi o konkretną liczbę jaką pokazuje wskazówka, lecz o samą zmianę wskazania. Szybciej do nas trafia - czy dany parametr się zmienia i jak szybko się zmienia. Dopiero w drugiej kolejności trafia do nas dokładny odczyt. W wypadku wskaźnika cyfrowego, jeśli zmiany następują szybko, nie da się ani odczytać wskazania, ani oszacować tempa zmian. Dla naszego sposobu odbierania sygnałów lepszy jest wskaźnik analogowy - wskazówka albo słupek, który rośnie lub maleje.

A więc zegar to podstawa. Dopiero w tym momencie na scenę wkraczają tradycja oraz styliści. I pojawia się rozmaitość...

Zaprasamy na prezentację najciekawszych zegarów w naszej galerii zdjęć.

Tekst Roman Popkiewicz
Amis 7/2011

zobacz galerię

Komentarze

 (4)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij