REKLAMA

Opel Astra – Oszczędny i dynamiczny

Opel od lat i kompleksowo przygotowuje swoje modele do wymagań, jakie czekają motoryzację w najbliższych latach. Dzięki tym staraniom Astra należy dziś do grupy najoszczędniejszych kompaktów na rynku.

Opel Astra materiały prasowe
Opel Astra
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 70 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Mogłoby się wydawać, że to wprowadzenie nowej gamy silników pozwoliło Astrze znaleźć się w grupie najoszczędniejszych kompaktów na rynku. Ale w rzeczywistości kompleksowe działanie, które jest elementem wieloletniej strategii, mogło przynieść tak spektakularny efekt. Najpierw Opel przeprowadził kurację odchudzająca swoich modeli i poprawił aerodynamikę. Owoce przyniosły skrupulatne testy w tunelu aerodynamicznym. Astra Sports Tourer ze współczynnikiem oporu czołowego Cd wynoszącym 0,26 należy do najbardziej opływowych kombi na świecie, a wersja pięciodrzwiowa Astry z wartością 0,26 jest liderem w klasie hatchbacków. Opływowy samochód o niskiej masie nie tylko lepiej się prowadzi i jest oszczędny, ale też nie potrzebuje przesadnie mocnego napędu, by zachować osiągi. Taka konstrukcja wspólnie z wydajnymi silnikami pozwoliła na obniżenie emisji CO2 w nowej Astrze nawet o 21 procent w porównaniu do poprzednika i spełnienie norm Euro 6d.

Opel Astramateriały prasowe
Opel Astra

Opel Astra – Silnikowa rewolucja

Niski opór powietrza i niewielka masą powodują, że samochód łatwiej się rozpędza w mieście i swobodniej porusza się po autostradzie. Te dwa kluczowe czynniki pozwoliły inżynierom na nowo spojrzeć na gamę silników do Opla Astry. Skonstruowali ultranowoczesne silniki benzynowe i wysokoprężne o mocy od 105 KM do 145 KM i pojemności od 1.2 do 1.5 l (zużycie paliwa WLTP2: 4,4-6,2 l/100 w cyklu mieszanym), które kryją w sobie rozwiązania poprawiające wydajność i komfort jazdy. Już najsłabszy silnik 1.2 o mocy 110 KM pozwala rozpędzić się do 200 km/h i przyspieszyć do setki w 10,4 s. To właśnie dzięki niskiej masie w Astrze można zastosować bez negatywnych konsekwencji w osiągach silniki trzycylindrowe. Wałek wyrównoważający w bloku silnika, obracający się w przeciwnym kierunku niż wał korbowy powoduje, że kultura pracy takich konstrukcji nie budzi zastrzeżeń. Nowoczesne silniki konstruowane są tak by dostarczać osiągi, a jednocześnie niepotrzebnie nie spalać paliwa. Dlatego inżynierowie minimalizując straty skutecznie obniżyli opory pracy konstrukcji, w tym tarcie wewnętrzne. Części mechaniczne są lżejsze, obieg oleju stawia mniejszy opór, podobnie jak osprzęt, który systematycznie przechodzi z napędu hydraulicznego na elektryczny. Oczywiście każdy odbiornik prądu podnosi zapotrzebowanie na energię. Dlatego Opel korzysta ze świateł ledowych. W trybie świateł mijania każdy reflektor nie potrzebuje już 70 jak to bywało w przypadku żarówek halogenowych, a jedynie 13 watów, co przynosi ograniczenie emisji CO2 nawet o 1,3 g/km wg NEDC.
Kierowca może łatwo rozpoznać nowoczesny, ekonomiczny silnik. Taka konstrukcja po zdjęciu stopy z pedału gazu niemal nie stawia oporu, a kierowca ma wrażenie, że auto toczy się niczym na luzie.
Dzięki niskiej masie (wszystkie silniki Opla Astry są aluminiowe) i niewielkiemu oporowi silnik nie tylko jest oszczędniejszy, ale też chętniej wkręca się na obroty. Turbosprężarka niemal nie ma inercji tym samym błyskawicznie zwiększa moment silnika już przy niskich obrotach. Nowe konstrukcje Opla zapewniają świetne wrażenia z jazdy, gdyż większość maksymalnego momentu obrotowego jest dostępna w szerokim zakresie obrotów. Przy prędkości obrotowej od 1500 do 3750 obr./min w benzynowych silnikach Opla dostępne jest co najmniej 95 procent maksymalnego momentu obrotowego, co w połączeniu z niską masą pojazdu przekłada się na bardzo dobrą elastyczność. Dzięki temu np. podczas wyprzedzania nie musimy redukować biegów, a praca silnika przy niskich obrotach również wpływa pozytywnie na oszczędność.
Dzięki najnowocześniejszym rozwiązaniom w zakresie ograniczania emisji, takim jak filtr cząstek stałych do silników benzynowych (GPF) oraz układ selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) w pojazdach z silnikami Diesla, wszystkie nowe zespoły napędowe Astry spełniają już przyszłą normę emisji spalin Euro 6d.
W celu zapewnienia optymalnego oczyszczania spalin, układ redukcji emisji zamontowano jak najbliżej silnika — jako pojedynczy kompaktowy moduł składający się z pasywnego katalizatora utleniającego (absorbera) NOx, wtryskiwacza AdBlue, układu selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) oraz filtra cząstek stałych (DPF). Absorber NOx działa jako katalizator po uruchomieniu zimnego silnika, ograniczając emisję tlenków azotu, zanim układ selektywnej redukcji katalitycznej osiągnie wymaganą temperaturę pracy.

Opel Astramateriały prasowe
Opel Astra

Opel Astra – Trzy rodzaje skrzyni biegów

Nowoczesne silniki są zatem przygotowane do oszczędzania, ale na końcu tego łańcucha zdarzeń jest kierowca, który swoją techniką jazdy istotnie wpływa na spalanie. Bardzo pomocna w obniżaniu zużycia paliwa jest właściwie zestopniowana skrzynia biegów. Dlatego już w najsłabszych Astrach mamy do dyspozycji ręczną 6-stopniową przekładnię, a w dieslu pojawiła się skrzynia automatyczna o aż 9 przełożeniach. Takie rozwiązanie do niedawna zarezerwowane było dla samochodów klasy premium. Działania okazały się na tyle skuteczne, że w przypadku pięciu z siedmiu dostępnych zespołów napędowych emisję CO2 udało się obniżyć poniżej magicznego progu 100 g/km, co przekłada się bezpośrednio na zmniejszone spalanie.

Opel Astramateriały prasowe
Opel Astra

Opel Astra – Diesel wciąż atrakcyjny

W przypadku Opla Astry możemy zatem wybierać pomiędzy silnikami benzynowymi oraz dieslem, który mimo że nie ma ostatnio najlepszej prasy w aktualnym wcieleniu pod względem konstrukcyjnym i ekologicznym nie ma nic za uszami i jest wciąż bardzo atrakcyjną i rozsądną propozycją.

 

Więcej informacji na stronie producenta

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA