Podpowiadamy, za które wyposażenie warto zapłacić - Porady

Prawie wszystkie współczesne auta oferuje się dziś z bogatym zestawem systemów multimedialnych – seryjnie lub za dopłatą. Które funkcje rzeczywiście się przydają, a które są tylko gadżetem? Przyglądamy się wyposażeniu modeli z trzech klas.

Hyundai Materiały prasowe

Niewiele rzeczy w samochodach w ostatnich latach tak się zmieniło jak systemy komputerowe i wspomagające bezpieczeństwo. Współczesna nawigacja informuje nie tylko o tym, jak duży ruch panuje w danej chwili na drodze, lecz również gdzie są wolne miejsca parkingowe, czy ile kosztuje paliwo na stacjach przy wyznaczonej trasie. A jeśli zaparkowany samochód zostanie np. zarysowany przez inny pojazd – na smartfon właściciela jest wysyłane zdjęcie z kamery umieszczonej na zewnątrz auta. Samochody są dzisiaj stale połączone z internetem i same regularnie pobierają aktualizacje oprogramowania – w każdym razie mogą to robić, jeśli na życzenie właściciela zostaną odpowiednio wyposażone.
Jednak czy rzeczywiście wszystko, co technicznie możliwe, jest kierowcy potrzebne? Wyposażenie dodatkowe zazwyczaj dużo kosztuje, często też wiąże się ze stałymi opłatami abonamentowymi. Na przykładzie sześciu popularnych modeli należących do trzech różnych klas pokazujemy, jakie funkcje można zamówić i które z nich są naprawdę przydatne, a z których można zrezygnować. Oczywiście, są to nasze subiektywne wskazówki, kierowcy mogą dokonać innego wyboru – zależnie od sposobu użytkowania auta i upodobań.

Małe samochody

Budżet na doposażenie małych samochodów zazwyczaj nie jest wysoki, warto więc skoncentrować się na tym, co naprawdę przydatne. Ponieważ dzisiaj każdy smartfon ma aplikacje nawigacyjne, włącznie z funkcją ostrzegania o korkach na drodze (np. Google Maps czy Apple), nawigacja zainstalowana w samochodzie na stałe okazuje się zbędna. Wystarczy wykorzystać ekran systemu radiowego i poprzez Apple CarPlay czy Android Auto (Google) wyświetlać na nim aplikacje ze smartfona. W nowych autach od końca 2020 roku są obowiązkowo montowane cyfrowe tunery radiowe (DAB+) zapewniające dobry odbiór, nie ma więc obaw, że taka nawigacja nie będzie pracowała prawidłowo.
Samochody z niedrogimi odbiornikami radiowymi często mają tylko cztery głośniki w kabinie (dwa z przodu i dwa z tyłu), które muszą sprostać całemu zakresowi częstotliwości. Jednak znacznie lepszy efekt zapewniają głośniki, w których można regulować przynajmniej tony wysokie i średnie. Zawsze warto wybrać lepsze głośniki, jeśli tylko znajdują się w ofercie. Równie ważny jest system głośnomówiący umożliwiający bezpieczne i zgodne z przepisami prowadzenie rozmów telefonicznych podczas jazdy. Warto także zdecydować się na system sterowania radiem za pomocą przycisków na kierownicy oraz na ładowarkę indukcyjną (standard QI), która pozwoli naładować smartfon bez używania przewodów.
By uzyskać lepszą ocenę w testach zderzeniowych Euro NCAP, nawet w podstawowych wersjach wielu małych aut montuje się proste, oparte na pracy kamery, systemy zapobiegające kolizji czy utrzymujące pojazd na pasie ruchu. Zakup czujników parkowania, przynajmniej z tyłu auta, oraz kamery zamontowanej z tyłu też jest wart rozważenia.

TO, CO NAJWAŻNIEJSZE

W Hyundaiu wiele opcjonalnych elementów multimedialnych zgrupowano w pakietach i nie można ich zamawiać pojedynczo. Podstawowa wersja modelu i10 (Pure za 47 800 zł) nie ma nawet seryjnego radia. Jest ono dostępne w pakiecie z innymi elementami za 4500 zł. Seryjne radio (RDS+DAB) ma wersja Modern, droższa od podstawowej o 8100 zł, a w takie z dużym wyświetlaczem (przekątna 8 cali), łączność Apple CarPlay i Android Auto wyposażono wersję Smart droższą o kolejne 14 100 zł (ta odmiana Hyundaia i10 ma też nieco mocniejszy silnik).
Do VW Polo większość urządzeń można dobierać pojedynczo. Podstawowy model Life za 79 790 zł jest wyposażony m.in. w cyfrowe wskaźniki oraz radio z 6,5-calowym ekranem i trzema portami USB. Mimo to warto zapłacić dodatkowo 1960 zł za radio Ready2Discover z większym, 8-calowym wyświetlaczem, sześcioma zamiast czterema głośnikami oraz z możliwością aktualizacji oprogramowania, dzięki której w przyszłości będzie można instalować kolejne opcje.

Hyundai i10
W porównaniu z Polo podstawowy Hyundai i10 kosztujący 47 800 zł wydaje się niedrogi, ma jednak uboższe wyposażenie.

HyundaiMateriały prasowe


HyundaiMateriały prasowe
Apple CarPlay (seryjny od wersji Smart) umożliwia korzystanie z nawigacji i muzyki zapisanych w telefonie
HyundaiMateriały prasowe
System ostrzegający o ograniczeniach prędkości to element pakietu Navi za 3500 zł – nie wydaje się niezbędny
HyundaiMateriały prasowe
Kamera cofania wchodzi w skład pakietu Tech dostępnego w drugiej wersji wyposażenia i10. Pakiet kosztuje 2900 zł

Opcje warte uwagi:
Hyundaia i10 w środkowej wersji wyposażenia (Modern) można wzbogacić o nieco bardziej rozbudowane multimedia, oznacza to jednak dopłatę ponad 8000 zł do auta w wersji droższej niż podstawowa i wydatek 2900 zł za sam pakiet.

 

VW Polo
Wysoką cenę – 79 790 zł za wersję podstawową – rekompensuje większą liczbą urządzeń pokładowych.

VWMateriały prasowe


VWMateriały prasowe
Seryjne w podstawowym Polo Life są m.in. wskaźniki cyfrowe, radio z 6,5-calowym ekranem i wielofunkcyjna kierownica
VWMateriały prasowe
Ekran radia Ready2Discover o przekątnej ośmiu cali (pakiet do wersji Life za 1960 zł) wyraźniej pokazuje aplikacje niż seryjny
VWMateriały prasowe
Ładowarka indukcyjna za 530 zł to urządzenie przydatne i stosunkowo niedrogie

Opcje warte uwagi:
Radio Ready2Discover z 8” ekranem i sześcioma głośnikami (1960 zł), kamera cofania (1250 zł), ładowarka indukcyjna (530 zł); dla miłośników muzyki: system dźwięku Beats (2230 zł).

Auta kompaktowe

Zazwyczaj im większy samochód, tym większy roczny przebieg i tym częstsze podróże na dłuższych dystansach. W wypadku aut klasy kompaktowej, zwłaszcza z automatyczną skrzynią biegów, przydatny może więc okazać się tzw. aktywny tempomat (ACC, Adaptive Cruise Control). Automatycznie zachowuje on stały odstęp od pojazdu jadącego z przodu, a jeśli trzeba, powoduje nawet zatrzymanie samochodu. Ułatwia to życie osobom dojeżdżającym np. do pracy na stałej trasie, zmuszonym do powolnego poruszania się w korku.
Sensowną inwestycją okaże się też system monitorujący tzw. martwe pole lusterek. Informuje on nie tylko o tym, czy z tyłu na sąsiednim pasie zbliża się auto, lecz również ostrzega o zbliżających się pojazdach podczas wyjeżdżania tyłem z miejsca parkowania. Wiedząc, jak wiele elementów rozprasza uwagę kierowcy, warto rozważyć zakup systemu wyświetlającego na monitorze znaki ograniczenia prędkości, który czerpie informacje z nawigacji lub kamery.
Bezpieczeństwu sprzyja też system obsługi głosowej umożliwiający wybór celów nawigacji, stacji radiowych, numerów telefonów oraz różnych funkcji w aucie bez odrywania wzroku od drogi – to także okaże się dobrą inwestycją. Jeśli zaś podczas jazdy ktoś chętnie słucha muzyki, powinien zdecydować się na lepszy system audio, który nie tylko będzie miał więcej głośników, lecz także wzmacniacz dopasowany do akustyki samochodu.

NIEKTÓRE OPCJE TYLKO W DROŻSZYCH WERSJACH MODELI

Mazda CX-30 już w wersji podstawowej może się pochwalić wieloma rozwiązaniami z dziedziny multimediów i bezpieczeństwa. Oprócz dużego 8,8-calowego ekranu i interfejsów Apple CarPlay i Android Auto ma adaptacyjny tempomat, a nawet wyświetlacz head-up. Jeśli jednak komuś brakuje systemu nagłośnieniowego, który zapewnia przestrzenny dźwięk, musi wybrać auto w wersji Hikari (trzeciej, licząc od podstawowej), co już na starcie oznacza wydatek większy aż o 18 000 zł. Opel też nie ułatwia życia chętnym na Astrę, którzy chcieliby kupować wyposażenie „na sztuki”. Podstawowa Astra za 91 900 zł nie ma ani systemu infotainment z 10-calowym ekranem, ani czujników parkowania, ani kamery cofania – można je mieć od wersji Edition kosztującej 99 900 zł, a równie przydatny pakiet systemów asystujących Intelli-Drive 1.0, zawierający m.in. system utrzymujący auto na pasie ruchu i radar z tyłu, jest seryjny dopiero w droższch Astrach, kosztujących co najmniej 123 900 zł (GS Line), w tańszych zaś jest niedostępny.

Mazda CX-30
Elementy wyposażenia są powiązane z konkretnymi wersjami CX-30, dokupić można głównie akcesoria.

MazdaMateriały prasowe


MazdaMateriały prasowe
Seryjne zegary cyfrowe pojawiają się na ekranie o przekątnej 7 cali, na konsoli środkowej znajduje się poręczny kontroler multimediów
MazdaMateriały prasowe
Wyświetlacz head-up pokazuje m.in. strzałki oznaczające kierunek jazdy i znaki ograniczenia prędkości
MazdaMateriały prasowe
Aplikacje dostępne na smartfonie można przenieść na ekran multimediów w aucie, by swobodnie i zgodnie z przepisami korzystać z nich w czasie jazdy

Opcje warte uwagi:
Do CX-30 nie oferuje się rozbudowanych pakietów multimedialnych. Jedyny, właśnie o nazwie Multimedia (2330 zł), zawiera wideorejestrator i ładowarkę bezprzewodową. Ale już podstawowa wersja auta jest pod tym względem dobrze wyposażona.

 

Opel Astra
Także Opel zmusza chętnych na Astrę do wyboru droższych wersji, bo nie każdy element wyposażenia można dokupić do tańszych modeli.

OpelMateriały prasowe


OpelMateriały prasowe
Na tablicy rozdzielczej nowej Astry znajdują się dwa 10-calowe ekrany – multimediów i zegarów cyfrowych. Są seryjne od drugiej wersji wyposażenia (Edition)
OpelMateriały prasowe
Nawigacja połączona z internetem i dająca możliwość zdalnej aktualizacji kosztuje 600 zł, jest dostępna w drogiej Astrze GS Line
OpelMateriały prasowe
System wykrywający auta w martwym polu lusterek to jeden z elementów pakietu Intelli-Drive 1.0 seryjnego w wersji GS Line.

Opcje warte uwagi:
Radio Ready2Discover z 8” ekranem i sześcioma głośnikami (1960 zł), kamera cofania (1250 zł), ładowarka indukcyjna (530 zł); dla miłośników muzyki: system dźwięku Beats (2230 zł).

Samochody klasy średniej i wyższej

Kierowcy często wyruszający w dalekie trasy lub korzystający z auta służbowo docenią wysoką jakość połączeń telefonicznych. Do przerwania połączenia dochodzi znacznie rzadziej, jeśli korzysta się z urządzenia głośnomówiącego wyposażonego w zewnętrzną antenę. Połączenie antenowe uzyskuje się bezprzewodowo, umieszczając smartfon w określonym miejscu na konsoli środkowej lub, co jest lepszym rozwiązaniem, wybierając system głośnomówiący z własnym nadajnikiem, który poprzez bluetooth za pomocą profilu SAP korzysta z danych zapisanych na karcie SIM smartfona. Nie wszystkie firmy oferują jednak urządzenia tego drugiego typu.
W wielu samochodach informacje o ograniczeniach prędkości wychwycone przez kamerę mogą być przekazywane do aktywnego tempomatu, który automatycznie skoryguje prędkość jazdy. Równie praktyczna jest możliwość wysyłania celów do nawigacji samochodowej z komputera domowego czy telefonu komórkowego.
Kupując nowe auto z multimediami działającymi online, najczęściej przez dwa lub trzy lata można korzystać z usług internetowych bez ponoszenia dodatkowych kosztów. W tym czasie łatwo się zorientować, które z nich rzeczywiście są wykorzystywane i tylko na nie przedłużyć abonament. Kierowcom odbywającym często dalekie podróże przydadzą się zapewne informacje o wolnych miejscach do parkowania czy cenach paliwa. Jest jednak wiele opcji, z których bez żalu można zrezygnować, tym bardziej że często sporo kosztują. Należą do nich choćby systemy night vision, tunery TV czy usługi concierge, czyli asystent kierowcy. W sytuacji, gdy tak łatwo podłączyć smartfon do samochodowego sprzętu multimedialnego, raczej nie warto też inwestować w zintegrowany system streamingu muzyki.
Auta elektryczne najczęściej są wyposażone w rozbudowane multimedia, jeśli jednak brakuje nawigacji, to również w elektryku można korzystać z tej w telefonie. Wbudowana nawigacja ma sens wtedy, gdy na dalekich trasach pozwala zaplanować optymalne postoje na ładowanie akumulatora. W tym celu musi znać poziom jego naładowania, czego nie potrafi uwzględnić nawigacja w telefonie.

MULTIMEDIA NA ABONAMENT

BMW w systemie multimedialnym X5 instaluje seryjnie wiele funkcji, jednak ogranicza czas ich działania (np. w wypadku nawigacji Connected są to trzy lata), by żądać potem opłat abonamentowych. X5 jest standardowo wyposażony w tzw. Live Cockpit Professional (nawigacja, zegary cyfrowe i duży wyświetlacz dotykowy) oraz Connected Package Professional, czyli pakiet zawierający różne usługi internetowe. Pakiety systemów asystujących (5300 zł lub bogatszy, Professional, za 13 000 zł) trzeba zamówić osobno.
Mercedes również wyposaża Klasę C w liczne urządzenia i funkcje elektroniczne. W standardzie znajdują się m.in. nawigacja Premium MBUX, system bezprzewodowego ładowania urządzeń mobilnych, integracja smartfona, system monitorujący martwe pole lusterek czy pakiet parkowania z kamerą cofania. W ramach pakietu Premium (15 457 zł) dochodzą m.in. kamera 360 stopni i nawigacja z funkcją rozszerzonej rzeczywistości, a w pakiecie Premium Plus (27 961 zł) m.in. wyświetlacz head-up.

BMW X50
Luksusowy SUV jest dobrze wyposażony, wiele opcji z zakresu multimediów można zamawiać do niego pojedynczo.

BMWMateriały prasowe


BMWMateriały prasowe
Tablica rozdzielcza z dwoma ekranami o przekątnej 12,3 cala, nawigacją i systemami komend głosowych oraz iDrive
BMWMateriały prasowe
Funkcje online, jak działający w czasie rzeczywistym system ostrzegania o korkach na drodze czy wskazujący wolne miejsca do parkowania, przez trzy lata działają bezpłatnie
BMWMateriały prasowe
Do BMW X5 oferuje się trzy systemy dźwiękowe, środkowy dostarcza firma Harman/Kardon

Opcje warte uwagi:
Pakiet systemów asystujących kierowcy Professional (13 000 zł), system telefoniczny z funkcją ładowania bezprzewodowego (2400 zł) oraz system dźwiękowy Harman/Kardon (4800 zł).

 

Mercedes klasy C
Warte polecenia wyposażenie z zakresu multimediów i systemów asystujących może kosztować łącznie nawet 45 000 zł.

MercedesMateriały prasowe


MercedesMateriały prasowe
Kokpit z opcjonalnym 11,9-calowym ekranem zamiast seryjnego o przekątnej 9,5 cala
MercedesMateriały prasowe
Systemy asystujące (niektóre za dopłatą) pomagają kierowcy  w trudnych sytuacjach na drodze i zmniejszają stres
MercedesMateriały prasowe
Remote Service umożliwia zdalne zarządzanie różnymi funkcjami. Pozwala np. za pomocą smartfona otwierać i zamykać okna, czy sprawdzać poziom paliwa w zbiorniku

Opcje warte uwagi:
Pakiet Premium Plus (27 961 zł), system nagłaśniający surround Burmester 3D (5288 zł), pakiet wspomagania bezpieczeństwa jazdy Plus (10 368 zł) oraz system rozpoznawania znaków drogowych (1545 zł).
REKLAMA