REKLAMA

Problemy z rozrządem silnika – Na które modele marek japońskich i koreańskich uważać?

Problemy z rozrządem silnika dotykają wielu właścicieli samochodów. Sprawdzamy, w których modelach japońskich i koreańskich mogą pojawić się awarie i z jakimi kosztami naprawy trzeba się liczyć.

Rozrząd w silniku Rozrząd w siniku
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 68 300 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Awaryjne rozrządy silnika jak i jego usterkowe napędy w wielu modelach potrafią przyprawić o ból głowy i wpędzić w duże wydatki, które w starszych modelach mogą sięgać nawet połowy wartości auta. Dlatego przez zakupem używanego samochodu warto sprawdzić, czy jego silnik znajduje się w grupie ryzyka i w jakim stanie jest rozrząd w konkretnym egzemplarzu. Pozostaje też pytanie kiedy wymieniać rozrząd. Z pewnością nie należy zwlekać z wymianą rozrządu, a w przypadku niektórych silników lepiej to zrobić znacznie wcześniej niż zaleca producent.  

Rozrząd silnika – co to jest?

To jeden z precyzyjniejszych układów, od którego zależą m. in. osiągi samochodu i zużycie paliwa. Steruje napełnianiem komór spalania, przepłukiwaniem i odprowadzeniem spalin. Niestety, w najgorszym przypadku awaria rozrządu może doprowadzić do takiego uszkodzenia silnika, które czyni naprawę nieopłacalną.

Rozrząd w siniku

Rozrząd silnika – łańcuch, czy pasek   

W przeszłości zwykle do napędu rozrządu stosowano tylko łańcuchy; w większości silników był to tak trwały element, że przez cały czas eksploatacji samochodu nie wymagał wymiany i nie generował kosztów. Później nastała era pasków zębatych, cichszych, lekkich i wytrzymałych. I, co ważne, tańszych w produkcji. Ale one też mają wady; nie są odporne na oleje, rozpuszczalniki czy nadmierną temperaturę. Zdarza się w nich ścinanie zębów (na przykład przy zatarciu pompy wody napędzanej paskiem). Wtedy najczęściej następuje kolizja zaworów z tłokami i silnik wymaga kosztownego remontu (głowica, tłoki) lub nadaje się tylko do wyrzucenia. Nowsze generacje pasków rozrządu pracują także w kąpieli olejowej. Teoretycznie „mokre” paski rozrządu powinny wytrzymywać przebiegi powyżej 250 tys. km. Nie ma jednej odpowiedzi na pytanie: po jakim przebiegu wymieniać rozrząd? W najlepszych silnikach łańcuchy przewidziane są na całą żywotność silnika, a w tych felernych problemy pojawiają się już po 20 tys. km.                    
Wielu producentów samochodów, głównie japońskich, nigdy nie zarzuciło stosowania w napędach wałków rozrządu sprawdzonego rozwiązania jakim jest łańcuch. I właśnie silniki Hondy, Mazdy, Mitsubishi, Nissana, Suzuki i Toyoty mają w większości łańcuchowe napędy rozrządu, które dzięki wyjątkowej trwałości zasługują na miano bezobsługowych. Tylko niektóre z japońskich silników mają napęd rozrządu realizowany okresowo wymienianym paskiem zębatym. Także w silnikach Kii i Hyundaia zastosowano trwały i bezobsługowy łańcuch rozrządu. Dodatkowo, by poprawić sprawność silników, w większości jednostek benzynowych produkowanych w Azji stosowane są mechanizmy zmiennych faz rozrządu.

Rozrząd silnika – trwałe auta japońskie i koreańskie

Czy producenci samochodów z Japonii i Korei Południowej faktycznie nie mają problemów z trwałością rozrządów? Niestety zdarzają się usterki, ale nie nagminnie i w niewielkiej ilości silników. Tym bardziej, że pod maskami japońskich samochodów można znaleźć silniki europejskich producentów.

Rozrząd w siniku

REKLAMA

REKLAMA

Rozrząd silnika - Honda

Wszystkie silniki Hondy od niewielkich 1.2 (seria L) do topowego 3.5 („J”) mają trwały bezobsługowy łańcuchowy napęd rozrządu. Również mechanizmy zmiennych faz rozrządu nie sprawiają w nich problemów. Ale w części dwulitrowych silników benzynowych serii K w latach 2003 – 2004 wycierały się krzywki na wałkach rozrządu, głównie na wałku obsługującym zawory dolotowe. Silnik ten w wersjach 2.0 i 2.4 był montowany w Civicu VII, modelu Accord VI i w Hondzie CR-V II.

Rozrząd w siniku

Rozrząd silnika - Mazda

W samochodach Mazdy tylko sporadycznie układy rozrządu sprawiały problemy. W benzynowych silnikach serii „L” od roku 2007 stosowano mechanizm zmiennych faz rozrządu, który przy przebiegach rzędu 150 tys. km czasami ulega awarii. Koszt naprawy od 2500 zł. Występował w Mazdach 3 i 6 drugiej generacji oraz w Mazdzie MX-5. Również w mocnym benzynowym silniku 2.3 Turbo (stosowany w mocnych wersjach MPS Mazdy 3 i 6 i w CX-7) zdarzały się awarie układu zmiennych faz rozrządu i nadmiernie wyciągnięte łańcuchy. Jedynym silnikiem Mazdy z paskiem rozrządu jest diesel 2.0 MZR-CD. I w nim potrafił się zerwać, ale bardziej dotyczyło to opcjonalnych pasków zębatych. W Mazdzie 6 trzeciej generacji zastosowano jednostkę wysokoprężną 2.2 MZR-CD z łańcuchem zamiast paska; niestety początkowo miał niską jakość i wyciągał się już po 100 tys. km. Koszt naprawy to ok. 3000 zł. Diesle 1.6 montowane w Maździe 3 są konstrukcji PSA, w wersji 16-zaworowej rozciągał się w nich krótki łańcuch łączący wałki rozrządu.

Rozrząd silnika - Nissan

W Nissanie tylko najmniejszy silnik oznaczony kodem CR miewał problemy z rozciągającym się łańcuchem rozrządu i z wadliwym napinaczem. Jednostka ta była produkowana w trzech pojemnościach skokowych:1.0, 1.2 i 1.4 i montowana w Micrze K12 i w Nissanie Note I. W nich łańcuch kapitulował po ponad 150 tys. km przebiegu; dobry zamiennik z wymianą kosztuje od 1500 zł. Zdaniem fachowców do uszkodzenia przyczynia się jazda na zbyt wysokim przełożeniu z niskimi obrotami. Pozostałe silniki Nissana mają bezobsługowe łańcuchowe napędy rozrządu.

Rozrząd silnika – Mitsubishi i Suzuki

W modelach Mitsubishi Lancer VIII i ASX w silnikach 1.6 (117 KM) zdarzały się awarie mechanizmu zmiennych faz rozrządu. Pozostałe silniki Mitsubishi mają trwały łańcuchowy napęd rozrządu.
Również Suzuki stosuje łańcuchy rozrządu, ale tylko w jednostkach benzynowych i dieslu 1.3 (70/75 KM). Niestety w tym małym dieslu (produkcji Fiata) stosowanym w Swiftach IV i V często już po 120 tys. km przebiegu łańcuch rozrządu wymaga wymiany. W Grand Vitarze II również w benzynowych silnikach łańcuchy czasami ulegały zużyciu.

Rozrząd w siniku

Rozrząd silnika - Toyota

Toyota, poza dieslem 2.0 stosowanym do 2006 roku i jednostką 3.0, opiera napęd rozrządu na trwałych bezobsługowych łańcuchach. Niestety w 2015 roku w Avensisie zabudowano jednostki wysokoprężne N47 konstrukcji BMW. Mają one czasami problemy z łańcuchem rozrządu; naprawy są drogie (od 5,5 tys. zł) gdyż rozrząd jest umieszczony od strony skrzyni biegów.

Rozrząd silnika – Kia i Hyundai

Także Koreańczycy w modelach Kii i Hyundaia stosują bezobsługowe łańcuchy. Problemy z ich trwałością występowały tylko w silnikach benzynowych 1.4 i 1.6 typoszeregu Gamma. W nich głównie zawodził napinacz łańcucha, ale dopiero przy solidnym przebiegu ponad 170 tys. km. Koszt wymiany kompletu to ponad 3000 zł. Silnik ten stosowany był m. in. w Hyundaiach i20, i30, Kii Soul, Kii Cee`d. Należy pamiętać, że silniki z Korei są bardzo czułe na jakość oleju i to w dużej mierze od niego zależy trwałość jednostek napędowych.

Rozrząd w siniku

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA