[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.5

Raporty spalania: Te auta mało palą

Jedna trasa, jeden kierowca, czterysta aut – sprawdziliśmy, które są najoszczędniejsze naprawdę, a nie według ich producentów.

| Data aktualizacji: 2019-07-08

Teraz to Ty prowadzisz” – to nasze motto, więc robimy wszystko, by prowadziło Ci się jak najlepiej. A na liście elementów, które cieszą kierowców, jest niskie zużycie paliwa, czyli grubszy portfel. Zebraliśmy dane z testów 401 aut, które pojawiły się u nas w ostatnich latach i sprawdziliśmy, które modele i z jakimi silnikami palą najmniej.

 

Samochody, które sprawdzaliśmy w tym teście nie są już oferowane jako nowe, bo w międzyczasie zostały zastąpione modelami nowszej generacji. Nasz test może okazać się więc idealną ściągą dla kierowców szukających najoszczędniejszego samochodu używanego - prezentowane samochody dzisiaj mają 5-10 lat.

 

Nasze wyniki, w przeciwieństwie do tych z tabel producentów, zgodnych z normą NEDC, powstały na prawdziwej drodze. Tamto laboratoryjne badanie jest mocno oderwane od rzeczywistości, bo producenci wykorzystują wszelkie triki, by uzyskać jak najlepszy wynik. W naszym zestawieniu podajemy również średnie spalanie uzyskane podczas testu danego auta. Ten wynik, uzyskany podczas normalnej jazdy, przez różnych kierowców, bliższy jest rzeczywistości, ale trudny do porównania.

Auta podzieliliśmy na cztery klasy: małe, kompaktowe, średnie i crossovery. W pierwszych dwóch skoncentrowaliśmy się na silnikach benzynowych, bo takie najczęściej wybierają polscy kierowcy, dodając na okrasę po jednym dieslu i jednej hybrydzie. W pozostałych zestawiliśmy po trzy najoszczędniejsze wersje benzynowe i diesle.

Jak się okazało, nie tylko auta z małymi, turbodoładowanymi silnikami uzyskują znakomite rezultaty. Nowoczesne, wolnossące jednostki o sporej pojemności też mogą być superoszczędne. I nie zawsze mniejszy silnik oznacza niższe spalanie – starsze, zwykle najtańsze konstrukcje są nieefektywne i przegrywają z nowymi jednostkami z turbo. Okazało się też, że jednostki „dotknięte” downsizigniem potrafią sprawnie rozpędzać nawet duże samochody – 1.0 w Focusie czy 1.4 w Superbie naprawdę działają. Na to, ile paliwa zużywa silnik Twojego auta masz duży wpływ Ty sam. Dlatego przy okazji prezentacji najoszczędniejszych pojazdów, podpowiadamy jak jeździć, by bez specjalnych wyrzeczeń osiągać jak najlepsze wyniki.

Eco jazda - wskazówki nr. 1

  • Zmniejsz balast
    Jazda z bagażnikiem dachowym zwiększa zużycie paliwa nawet o 10%, więc jeśli już wróciłeś z nart, lepiej go zdemontuj. Wyrzuć też zbędne rzeczy z bagażnika – im wyższa masa, tym więcej energii potrzeba, by ją ruszyć.
  • Dmuchaj ile trzeba
    Zbyt niskie ciśnienie w oponach oznacza podwyższone opory toczenia, a to – większą energię potrzebną do ruszenia auta. Wyższe opory toczenia to cecha opon zimowych – jeśli nie są potrzebne załóż letnie.
  • Jedź płynnie
    To nie takie proste – na przeszkodzie stoją inne auta, korki, wiatr, światła. By mimo wszystko płynnie się poruszać patrz nie 10-20 metrów przed siebie, ale dalej – 100 i więcej. Widzisz, że światło jest czerwone – zwolnij zawczasu, może uda Ci się załapać na zieloną falę. Na autostradzie widzisz na horyzoncie wyprzedzające się tiry? Noga z gazu, może zanim je dogonisz skończą manewr i nie będziesz musiał wcale używać hamulca.
  • Nie szarżuj
    W trasie staraj się utrzymywać prędkość bliską optymalnym 90 km/h. Opór powietrza to Twój największy wróg – opróżnia zbiornik paliwa w większym stopniu niż napędzane koła. Przy prędkości 120 km/h opór aerodynamiczny jest dwukrotnie większy niż przy 80 km/h, przy 140 km/h – czterokrotnie! Jeśli na autostradzie nie chcesz być zawalidrogą i jechać 90 km/h, dla dobra własnego portfela staraj się, by obroty silnika utrzymywały się na poziomie 2500/min w aucie z silnikiem benzynowym, a w dieslu – o 500 mniejszym.
  • Nie hamuj
    Hamowanie kosztuje – sprawia, że bezpowrotnie tracisz prędkość i energię, a do tego zużywa klocki hamulcowe i tarcze. Dopóki się da, do redukowania prędkości używaj tzw. hamowania silnikiem – wówczas to koła napędzają silnik, a nie odwrotnie i paliwo w ogóle nie jest podawane do komór spalania.
  • Wyłącz tempomat
    Jego zadaniem jest utrzymywanie prędkości, a nie określonych obrotów, więc na każde wzniesienie drogi będzie reagował wkręcając silnik na wyższe obroty. Jeśli zwolnisz, po czym każesz mu powrócić do zadanej prędkości, będzie gwałtownie przyspieszał auto. Sam zrobisz to oszczędniej.

REKLAMA

REKLAMA

Eco jazda - wskazówki nr.2

  • Bieg w górę
    Im szybciej wrzucisz wyższy bieg, tym oszczędniej jedziesz. To dlatego gdy jedziesz ze stałą prędkością np. 50 km/h komputer sugeruje, by wrzucić najwyższy bieg. Z tego samego powodu warto czasem pominąć bieg i np. z 3. wrzucić 5.
  • Trzymaj dystans
    Powstrzymaj się przed jazdą „na zderzaku” – nie będziesz wtedy zmuszony do szybkiego hamowania, gdy auto przed Tobą zacznie zwalniać. Dzięki temu widząc, że poprzedzający pojazd zmniejsza prędkość będziesz w stanie np. odpowiednio wcześniej, płynnie zmienić pas ruchu albo zredukować bieg i zacząć hamowanie silnikiem. Utrzymując większą odległość wcześniej zareagujesz na to, co dzieje się daleko z przodu.
  • Ruszaj wcześniej
    Wiesz, że mieszkańcy europejskich stolic wypalają połowę paliwa stojąc w korkach? Staraj się dopasować godziny wyjazdu z domu do natężenia ruchu. Czasami, by nie utknąć wystarczy wyruszyć o 10 minut wcześniej. Nie wyjeżdżaj „na ostatnią chwilę” – spóźniony naciskasz gaz gwałtowniej, a to zwykle i tak nie przyspiesza dotarcia do pracy.
  • Startuj dynamicznie
    Unikaj pracy silnika podczas postoju – wydłuża to czas, po którym uzyska on optymalną temperaturę pracy i sprawia, że wydajesz pieniądze w ogóle się nie ruszając. Odpal silnik, wrzuć jedynkę i w drogę. Gaz wciskaj do 3/4 głębokości do chwili osiągnięcia zakładanej prędkości. W ten sposób rozpędzasz auto najbardziej efektywnie.
  • Zagraj w zielone
    Rzuć wyzwanie samemu sobie i spróbuj przejeżdżać pokonywaną codziennie trasę coraz płynniej i coraz oszczędniej. Śrubowanie własnych wyników może być zabawne. Staraj się np. przechytrzyć sygnalizację świetlną – dopasuj prędkość tak, by „trafić w zielone”. Każdy mały triumf to parę groszy w kieszeni, a ziarnko do ziarnka...

Jak testowaliśmy spalanie? Procedura

Samochody przejeżdżały tę samą, prawie 100-kilometrową trasę (trasa amis), która obejmowała autostrady, zwykłe drogi krajowe i miasto – dzięki temu wyniki poszczególnych modeli są porównywalne. Auta prowadził ten sam kierowca, tankujący auto pod korek na tej samej stacji. Po przejechaniu całego dystansu wracał na stację i znowu napełniał zbiornik, po czym ponownie ruszał w drogę. I tak trzy razy każdym samochodem. Jadąc zawsze starał się uzyskać jak najniższy wynik spalania – jak najwcześniej wbijał wyższy bieg, nie używał klimatyzacji, nie otwierał okien. Owszem, wiemy – to nie jest normalny styl jazdy, ale uznaliśmy, że tylko dzięki przyjęciu takich obostrzeń, jesteśmy w stanie uzyskać porównywalne wyniki w realnym ruchu drogowym.

 

NAJOSZCZĘDNIEJSZE SAMOCHODY - AUTA MAŁE

 

Miejsce 1. Peugeot 208 1.2 VTi (82 KM)

Spalanie trasa "amis": 4,6L/100 km
Średnio: 6,7L/100km

Trzycylindrowy silnik o charakterystycznym brzmieniu i mocy 82 KM niespiesznie reaguje na gaz, ale odwdzięcza się niewielkim apetytem na paliwo. Na testowym odcinku zużył średnio 4,6 l, czyli o zaledwie 0,1 l więcej niż przewidują dane producenta. Tańsza, 68-konna wersja ma problemy z zapewnieniem sensownej dynamiki, a 120-konnego 1.6 warto polecić, jeśli na co dzień sporo czasu spędzasz poza miastem. Jeśli nie – zamiast cieszyć się mocą będziesz narzekał na spalanie na poziomie 8 litrów.

Peugeot 208

Miejsce 1. Suzuki Alto 1.0 (68 KM)

Spalanie trasa "amis": 4,6L/100km
Średnio: 6,1L/100km

Zdobywając taką samą notę po przejechaniu testowego odcinka Suzuki dołącza do Peugeota 208, zajmując wraz z nim pierwszą lokatę. Japończycy ułatwiają wybór: albo oszczędny trzycylindrowiec, albo nic – to jedyny silnik do Alto. Niewielka masa własna auta (885 kg) sprawia, że 68-konny benzynowiec okazuje się zaskakująco dynamicznym środkiem transportu w mieście. W naszych testach małe Suzuki zbierało pochwały za precyzyjną skrzynię biegów. Alto jest zwinne i wciśnie się w każde miejsce parkingowe.

Suzuki Alto

Miejsce 3. Ford Fiesta 1.0 EcoBoost (100 KM)

Spalanie trasa "amis": 4,7L/100km
Średnie: 6,8L/100km

Ma pod maską laureata plebiscytu International Engine of the Year. Litr pojemności, trzy cylindry i 100 KM mocy w zupełności wystarczają do przyjemnej jazdy po mieście, a także poza nim. Ford oferował jeszcze starszą jednostkę 1.25 – jest ona co prawda tańsza, ale np. od 0-100 km/h przyspiesza o połowę dłużej niż EcoBoost (16,9 vs 11,2 s). I ma średnie zużycie paliwa wyższe o prawie jeden litr na 100 km.

Ford Fiesta

Miejsce 3. Nissan Micra 1.2 (80 KM)

Spalanie trasa "amis": 4,7L/100km
Średnie: 6,3L/100km

Nissan proponuje do Micry silnik 1.2 w dwóch odmianach: zwykłej i ze sprężarką mechaniczną. Ta druga wersja jest równie oszczędna, zapewnia lepszą dynamikę, ale podnosi cenę auta aż o 1/4 (kosztuje od 52 140 zł). Lepiej pozostać więc przy zwykłej wersji i ewentualnie pomyśleć o pakiecie Comfort, obejmującym klimatyzację manualną, zestaw głośnomówiący i radio CD z wejściem USB. Oszczędna Micra kuleje w pomiarach elastyczności – na przyspieszenie od 60 do 100 km/h na czwartym biegu potrzebuje 15,5 sekundy, zwycięski Peugeot 208 jest aż o 3 sekundy szybszy. Ale i odczuwalnie droższy.

Nissan Micra

REKLAMA

NAJOSZCZĘDNIEJSZA HYBRYDA

 

Toyota Yaris 1.5 VVT-i Hybrid (100 KM)

Spalanie trasa "amis": 3,9L/100km
Średnie: 5,1L/100km

Na trasie, czy w mieście – prawie wszędzie pali mało. Nie wyróżnia się na plus tylko na autostradzie, gdzie nie sposób wykorzystać zalet hybrydowego napędu. Hybrydę Toyoty poskładano z  elementów, które wcześniej sprawdziły się w Priusie i gwarantują spokojną eksploatację przez lata. To doskonałe auto do miasta – energię jaka powstaje podczas hamowania odprowadza do akumulatora, by potem wykorzystać ją do jazdy w trybie elektrycznym (do 2 km).

Toyota Yaris Hybrid

 

NAJOSZCZĘDNIEJSZY Z SILNIKIEM DIESLA

 

Toyota Yaris 1.4 D-4D (90 KM)

Spalanie trasa "amis": 4,0L/100km
Średnie: 5,9L/100km

W Yarisie pracuje najoszczędniejszy silnik wysokoprężny w całym naszym rankingu. Jak na nowoczesnego diesla przystało osiąga znakomite wyniki w pomiarach elastyczności (przyspiesza od 60 do 100 km/h na czwartym biegu w 7,3 s), ale pod względem zużycia paliwa ustępuje miejsca swojemu hybrydowemu krewniakowi.

Toyota Yaris

 

NAJOSZCZĘDNIEJSZE SAMOCHODY -
AUTA KOMPAKTOWE

 

Miejsce 1. Volkswagen Golf 1.4 TSI ACT (140 KM)

Spalanie trasa "amis": 4,9L/100km
Średnie: 7,3L/100km

Zwycięzca tej klasy swój sukces zawdzięcza systemowi odłączanych cylindrów – w dolnym i średnim zakresie obrotów silnika dwa cylindry mogą zostać wyłączone z pracy i auto jedzie napędzane przez dwa cylindry. Pozwala to na urwanie ok. pół litra na 100 km. Niestety, 1.4 TSI w tej wersji jest dość drogie. 

Volkswagen Golf VII

Miejsce 2. Ford Focus 1.0 EcoBoost (125 KM)

Spalanie trasa "amis": 5,3L/100km
Średnie: 7,5L/100km

Kompaktowe auto z trzycylindrowym silnikiem 1.0? Tak, to możliwe i działa całkiem sprawnie. Mimo najmniejszej pojemności 125-konny 1.0 EcoBoost nie jest najtańszym silnikiem w cenniku Forda, ale w mieście zużywa 2 litry benzyny mniej niż tańszy 1.6 Duratec o mocy 105 KM. Na naszej trasie testowej Focus zużył o 0,3 litra mniej niż powinien według średniego zużycia mierzonego zgodnie z normą NEDC.

Ford Focus ECOnetic

Miejsce 3. Mazda 3 2.0 Skyactiv-G (120 KM)

Spalanie trasa "amis": 5,4L/100km
Średnie: 6,9L/100km

Dwulitrowy, 120-konny silnik Mazdy udowadnia, że downsizing nie jest jedyną drogą do osiągnięcia niskiego zużycia paliwa. W przypadku Mazdy nie ma co się zastanawiać nad tańszą jednostką 1.5 – nie zużywa mniej paliwa, a znacznie odstaje pod względem przyspieszenia czy elastyczności. Podobnie w drugą stronę – 165-konne 2.0 pali tylko odrobinę więcej, jest tylko odrobinę bardziej żwawe, a jest droższe.

Mazda 3

Miejsce 3. Kia Cee'd 1.6 GDI ISG (135 KM)

Spalanie trasa "amis": 5,4L/100km
Średnie: 8,1L/100km

135-konne 1.6 w Cee’dzie sprawuje się odczuwalnie lepiej niż 100-konne 1.4. Na testowej trasie odnotowało lepsze zużycie paliwa (1.4 – 5,7 l/100 km), a w testach dynamicznych uzyskało znacznie lepsze wyniki (np. przyspieszenie 0-100 km/h: 1.4 – 12,1 s, 1.6 – 9,2, 60-100 km/h na 4. biegu: 1.4 – 12,7 s, 1.6 – 10,8), ale jest od niego odczuwalnie droższe.

Kia Pro C'eed

REKLAMA

REKLAMA

Miejsce 3. Honda Civic 1.8 i-VTEC (142 KM)

Spalanie trasa "amis": 5,4L/100km
Średnie: 8,5L/100km

Honda oferowała do Civica dwa silniki benzynowe – o pojemności 1,4 i 1,8 litra. Różnica w cenie między nimi wynosiła 5 000 zł, ale patrząc na osiągi, jakie zapewnia ten mniejszy, trudno byłoby znaleźć kogoś, kto chciałby nim jeździć. By rozpędzić się do 100 km/h potrzebuje 13 sekund (1.8 – 8,7 s), czyli więcej niż najoszczędniejszy maluch – Peugeot 208. 1.8 nieźle wypada w pomiarach elastyczności – na 4. biegu od 0 do 100 km/h przyspiesza w 10 sekund.

Honda Civic

 

NAJOSZCZĘDNIEJSZY Z SILNIKIEM DIESLA

 

Hyundai i30 1.6 CRDi (128 KM)

Spalanie trasa "amis": 4,2L/100km
Średnie: 6,0L/100km

Hyundai oferował trzy wysokoprężne warianty i30: 1.4, 90 KM oraz 1.6, 110 i 128 KM. Ostatnie dwa osiągają identyczne wyniki w pomiarach zużycia paliwa, a najmocniejszy wypada najlepiej w testach dynamicznych. Różnice w osiągach między wersją 128 KM a 110 KM są bardzo małe (np. lepsze o 0,6 s przyspieszenie 0-100 km/h), więc dodatkowe dwa tysiące złotych, które trzeba zapłacić za mocniejszą, jednostkę lepiej przeznaczyć np. na bogatsze wyposażenie.

Hyundai I30

 

NAJOSZCZĘDNIEJSZA HYBRYDA

 

Toyota Auris 1.8 VVT-i HSD (99 KM)

Spalanie trasa "amis": 4,4L/100km
Średnie: 6,3L/100km

Dzięki swojemu układowi napędowemu potrafi być w mieście oszczędny jak w trasie, ale ten luksus sporo kosztuje. Auris, mimo hybrydowego napędu, nie okazał się najoszczędniejszym autem wśród kompaktów – na naszej testowej trasie lepsze od niego (oprócz Hyundaia i30) były jeszcze BMW 118d i Volkswagen Golf 2.0 TDI, które uzyskały wynik 4,3 l/100 km.

Toyota Auris Touring Sports

 

NAJOSZCZĘDNIEJSZE SAMOCHODY
- AUTA KLASY ŚREDNIEJ

 

Miejsce 1. Mazda 6 2.0 Skyactiv-G (145 KM)

Spalanie trasa "amis": 5,6L/100km
Średnie: 7,8L/100km

„Szóstka” napędzana słabszą wersją dwulitrowego silnika (145 KM) uzyskała najlepszy wynik w klasie. Duża w tym zasługa masy własnej – auto z kierowcą waży 1300 kg, czyli mniej więcej tyle, co modele klasy kompakt. Minusa Mazda łapie za elastyczność – turbodoładowane jednostki konkurentów pod tym względem sprawują się lepiej.

Mazda 6

Miejsce 2. Skoda Superb 1.4 TSI (125 KM)

Spalanie trasa "amis": 5,6L/100km
Średnie: 7,8L/100km

125 KM wystarczy Superbowi, by kierowca nie usnął z nudów za kierownicą, a przy tym z rzadka odwiedzał stacje paliw. Wynik 5,8 l/100 km, przy uwzględnieniu 60-litrowego zbiornika paliwa, daje zasięg ponad 1000 km. Biorąc pod uwagę rozmiar nadwozia Skody, zużycie paliwa na poziomie auta kompaktowego to spore zaskoczenie. Żadna z pozostałych wersji silników benzynowych z cennika Skody nie zbliża się do tego wyniku. Kolejna na liście – 1.8 TSI o mocy 160 KM zużywa średnio o litr benzyny więcej. Niewielki silnik dzięki wsparciu turbosprężarki zapewnia całkiem przyzwoite osiągi – w pomiarach przyspieszenia od 60 do 100 km/h na 4. biegu Superb wypracował wynik 9,4 s, czyli był o prawie sekundę szybszy od Mazdy 6, a żeby rozpędzić się od 80 do 120 km/h na 5. biegu wystarczyło mu 13,6 s (Mazda 6 – 15,0 s).

Skoda Superb

Miejsce 3. BMW 320i (184 KM)

Spalanie trasa "amis": 6,2L/100km
Średnie: 8,9L/100km

184 koniom mechanicznym dwulitrowego silnika BMW na naszej trasie testowej wystarczyło 6,2 l. Z przyspieszeniem 0-100 km/h wynoszącym równe 8 sekund „trójka” staje się limuzyną oszczędną, a przy tym całkiem dynamiczną. Jeśli komuś zależy na jeszcze lepszych wynikach spalania, za tę samą cenę może kupić wersję 320i EfficientDynamics Edition. Tam pod maską pracuje silnik 1.6 i według producenta w cyklu mieszanym potrafi spalić jeszcze o 0,8 l/100 km mniej.

Auta klasy średniejMiejsce 2: BMW 3

REKLAMA

NAJOSZCZĘDNIEJSZY Z SILNIKIEM DIESLA

 

Miejsce 1. VW Passat 2.0 TD (140 KM)

Spalanie trasa "amis": 4,2L/100km
Średnie: 6,7L/100km

Volkswagen Passat z dwulitrowym 140-konnym dieslem uzyskał najlepszy wynik wśród  samochodów klasy średniej podczas pomiarów na testowej trasie i najniższe średnie spalanie testowe. 70-litrowy zbiornik paliwa daje mu zasięg ponad 1600 km. W realnych warunkach Passat 2.0 TDI okazał się tak oszczędny, jak tańsza wersja z silnikiem 1.6 TDI, ale kasuje krewniaka pomiarami dynamicznymi – sprint do setki załatwia w 10 s, a 1.6 TDI – w 12,5 s. Niestety, Passat z dwulitrowym silnikiem wysokoprężnym kosztuje niemało.

Volkswagen Passat

Miejsce 2. Mazda 6 2.2 Skyactiv-D (150 KM)

Spalanie trasa "amis": 4,3L/100km
Średnie: 6,8L/100km

Na sukces 2,2-litrowego diesla Mazdy składają się niski stopień sprężania i dwie turbosprężarki, gwarantujące dobrą dynamikę niezależnie od prędkości obrotowej silnika. 150-konny diesel imponuje wynikami elastyczności – od 60 do 100 km/h na 4. biegu przyspiesza w 6,3 sekundy – Passat z 2.0 TDI potrzebował o 2,5 sekundy więcej.

Mazda 6 Sport Kombi

Miejsce 2. Mercedes C 220 BlueTEC (170 KM)

Spalanie trasa "amis": 4,3L/100km
Średnie: 6,9L/100km

170-konny, 2,2-litrowy silnik Diesla to jedyna wysokoprężna jednostka, jaką Mercedes proponuje w Klasie C, ale patrząc na wyniki spalania (a także testy dynamiczne) – innej nie potrzebuje. W przyspieszeniu od 0 do 100 km/h wypadł lepiej niż Mazda 6 i VW Passat (odpowiednio 8,6, 9,3 i 10,4 s).

 

NAJOSZCZĘDNIEJSZE SAMOCHODY - CROSSOVERY

 

Miejsce 1. Peugeot 2008 1.6 VTi (120 KM)

Spalanie trasa "amis": 5,4L/100km
Średnie: 8,1L/100km

Na 401 samochodów, które pokonały naszą testową rundę, Peugeot 2008 okazał się najoszczędniejszym crossoverem z benzynowym silnikiem. 120-konna jednostka napędowa nie imponuje dynamiką – przyspieszenie od 60 do 100 km/h na czwartym biegu zajmuje Peugeotowi 2008 prawie 11 sekund.

Peugeot 2008

Miejsce 2. Renault Captur 1.2 TCe (120 KM)

Spalanie trasa "amis": 5,5 L/100km
Średnie: 8,3 L/100km

1,2-litrowy silnik Captura, dzięki turbodoładowaniu osiąga moc 120 KM i łączy niskie zużycie benzyny z przyzwoitymi osiągami. W tej konfiguracji crossover Renault jeździ zdecydowanie lepiej niż z obciętym o jeden cylinder, turbodoładowanym silnikiem 0.9 o mocy 90 KM.

Renault Captur

 

REKLAMA

REKLAMA

Miejsce 3. Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G (160 KM)

Spalanie trasa "amis": 5,8 L/100km
Średnie: 9,6 L/100 km

W ofercie Mazdy jest tylko jeden, ale za to znakomity silnik benzynowy – o pojemności dwóch litrów i mocy 165 KM. W trafieniu do pierwszej trójki najoszczędniejszych crossoverów, jakie przejechały naszą trasę nie przeszkodził mu fakt, że wybraliśmy egzemplarz z napędem na cztery koła. Zapewne w tańszej o 16 000 zł wersji z napędem na przednią oś CX-5 osiągnęłoby jeszcze lepszy rezultat. Jednak w normalnej jeździe, nie z nastawieniem na wynik, osiąga najwyższe spalanie wśród najlepszych aut w rankingu – ze średnią testową 9,6 l/100 km.

Mazda CX-5

 

NAJOSZCZĘDNIEJSZY Z SILNIKIEM DIESLA

 

Miejsce 1. Renault Captur 1.5 dCi (90 KM)

Spalanie trasa "amis": 4,6 L/100km
Średnie: 6,2 L/100km

Jeśli Captur z dieslem, to tylko 1.5 dCi o mocy 90 KM. I to nie dlatego, że jest najlepszy – po prostu innego nie ma. W kategorii oszczędności nie ma sobie równych, ale w testach dynamicznych nie zachwyca – rozpędzanie od 60 do 100 km/h na 4. biegu zajmuje mu 10,5, a od 80 do 120 na 5. biegu – aż 19 sekund.

Renault Captur

Miejsce 2. Suzuki SX4 1.6 DDiS (90 KM)

Spalanie trasa "amis": 4,6 L/100km
Średnie: 6,2 L/100km

Suzuki z silnikiem Diesla i napędem na obie osie uzyskało taki sam wynik, jak Toyota RAV4 napędzana wyłącznie na przednią oś. Do tego wypadło najlepiej spośród trzech topowych crossoverów z dieslem w pomiarach elastyczności: z przyspieszeniem od 80 do 120 km/h na 5. biegu na poziomie 9,8 s kompletnie miażdży Renault Captura. Niestety, musi uznać jego przewagę przy kasie. 

Suzuki SX4

Miejsce 2. Toyota RAV4 2.0 (125 KM)

Spalanie trasa "amis": 4,7 L/100km
Średnie: 6,9 L/100km

Toyota oferowała RAV-4 z dieslami o pojemności 2,0 i 2,2 litra. Mniejszy ma moc 125 KM i potrafi być bardzo oszczędny, zachowując przy tym przyzwoite osiągi – w tych samych kategoriach co Captur uzyskał odpowiednio – 8,4 i 12,5 sekundy.

Toyota RAV4

zobacz galerię

Komentarze

 (20)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij