Dziś samochody hybrydowe nie są niczym nowym. To w zasadzie bardzo prężnie rozwijający się segment. Hybryd na rynku jest coraz więcej, a Toyota notuje z roku na rok kolejne rekordy sprzedaży "ekologicznych" pojazdów równolegle wprowadzając do oferty kolejne model zasilane dwoma silnikami. I tu czas na przypomnienie czym jest samochód hybrydowy. Pod skorupą nadwozia znajdziemy układ napędowy, w którego łańcuch wpleciono silnik spalinowy i elektryczny. Do tego dochodzą akumulatory litowo-jonowe w których jest magazynowana energia elektryczna.
Silnik spalinowy swoją szczytową wydajność osiąga przy maksymalnym obciążeniu. Z kolei jednostka elektryczna już od samego startu gwarantuje maksymalne osiągi. Gdy połączymy oba motory w jeden układ to tam gdzie silnik spalinowy charakteryzuje się gorszą sprawnością - niskie obroty - jest wspomagany przez elektryczną jednostkę.
Jak to połączyć?
Hybrydowy układ napędowy można podzielić według rodzaju połączenia:
- napęd równoległy - jednostka elektryczna wspomaga pracę silnika spalinowego, który połączony jest z osią napędzaną.
- szeregowy - to silnik elektryczny odpowiada za napęd osi. Moc dostaje z akumulatorów lub z generatora, który jest zasilany przez silnik spalinowy. Ten ostatni nie jest mechanicznie połączony z żadną z osi.
- napęd mieszany - najczęściej stosowany rodzaj szeregowo-równoległy. To rozwiązanie zostało wykorzystane w Toyocie Prius.
W układzie napędowym mieszanym silnik benzynowy odpowiada za napęd, ale może zostać odłączony i siła napędowa będzie pochodziła z jednego z dwóch silników elektrycznych (drugi pełni funkcję rozrusznika jednostki spalinowej i ładuje akumulator).
Układ szeregowo-równoległy pozwala na uzyskanie optymalnej efektywności napędu hybrydowego. Jednak przy takim układzie rosną koszty produkcji, gdyż potrzebne są większe akumulatory oraz więcej okablowania i elektroniki, która wszystkim będzie sterować. A to przekłada się na wyższą cenę na rynku w stosunku do samochodów z konwencjonalnym napędem.