[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.5

Samochód hybrydowy - co to takiego?

Toyota pokazała światu prototypowy samochód z napędem hybrydowym podczas tokijskiego salonu samochodowego w 1995 roku. Dwanaście miesięcy później zadebiutował Prius pierwszej generacji, który do seryjnej produkcji trafił w 1997 roku.

Układ napędowy Yarisa wywodzi się z Priusa poprzedniej generacji.

Dziś samochody hybrydowe nie są niczym nowym. To w zasadzie bardzo prężnie rozwijający się segment. Hybryd na rynku jest coraz więcej, a Toyota notuje z roku na rok kolejne rekordy sprzedaży "ekologicznych" pojazdów równolegle wprowadzając do oferty kolejne model zasilane dwoma silnikami. I tu czas na przypomnienie czym jest samochód hybrydowy. Pod skorupą nadwozia znajdziemy układ napędowy, w którego łańcuch wpleciono silnik spalinowy i elektryczny. Do tego dochodzą akumulatory litowo-jonowe w których jest magazynowana energia elektryczna.

Silnik spalinowy swoją szczytową wydajność osiąga przy maksymalnym obciążeniu. Z kolei jednostka elektryczna już od samego startu gwarantuje maksymalne osiągi. Gdy połączymy oba motory w jeden układ to tam gdzie silnik spalinowy charakteryzuje się gorszą sprawnością - niskie obroty - jest wspomagany przez elektryczną jednostkę.

Jak to połączyć?

Hybrydowy układ napędowy można podzielić według rodzaju połączenia:

  • napęd równoległy - jednostka elektryczna wspomaga pracę silnika spalinowego, który połączony jest z osią napędzaną.
  • szeregowy - to silnik elektryczny odpowiada za napęd osi. Moc dostaje z akumulatorów lub z generatora, który jest zasilany przez silnik spalinowy. Ten ostatni nie jest mechanicznie połączony z żadną z osi.
  • napęd mieszany - najczęściej stosowany rodzaj szeregowo-równoległy. To rozwiązanie zostało wykorzystane w Toyocie Prius.

W układzie napędowym mieszanym silnik benzynowy odpowiada za napęd, ale może zostać odłączony i siła napędowa będzie pochodziła z jednego z dwóch silników elektrycznych (drugi pełni funkcję rozrusznika jednostki spalinowej i ładuje akumulator).

Układ szeregowo-równoległy pozwala na uzyskanie optymalnej efektywności napędu hybrydowego. Jednak przy takim układzie rosną koszty produkcji, gdyż potrzebne są większe akumulatory oraz więcej okablowania i elektroniki, która wszystkim będzie sterować. A to przekłada się na wyższą cenę na rynku w stosunku do samochodów z konwencjonalnym napędem.  

Jak jeździć hybrydą?

Przedstawiamy 5 zasad, które warto przyswoić sobie w czasie jazdy samochodem z napędem hybrydowym. Pozwoli to zaoszczędzić paliwo i maksymalnie wykorzystać potencjał jego napędu:

  • startuj od razu - Nie powinieneś rozgrzewać hybrydy na postoju. Wszystko dlatego, że po chwili do pracy włączy się jednostka benzynowa, aby rozpocząć ładowanie akumulatora. Samochód rozgrzejesz w ruchu
  • żwawy start to podstawa - staraj się w miarę możliwości ruszać dynamicznie (pedał wciśnięty w 3/4) do pożądanej prędkości
  • korzystaj z prądu - zasięg aut hybrydowych w trybie elektrycznym to kilka- kilkanaście kilometrów. Wykorzystuj go jak najlepiej utrzymując stałą prędkość 50-70 km/h, łagodnie operując gazem i pozwalaj "odpocząć" jednostce benzynowej.
  • podwójna moc - gdy wyprzedzasz lub wjeżdżasz na wzniesienie, to korzystaj z wspólnej mocy silników. Nie martw się tym, bo jeśli mocniej wciśniesz gaz to i tak włączy się silnik benzynowy.
  • odzyskuj energię - zawsze przy hamowaniu, ale też gdy odpuścisz gaz energia kinetyczna jest magazynowana w akumulatorach na później. Przyda się, gdy za moment będziesz stał w korku.

Czy to się opłaca?

Dużym atutem samochodów hybrydowych jest ich niska awaryjność, ale przede wszystkim brak w nich elementów, które mogą odmówić posłuszeństwa w samochodach z konwencjonalnym napędem. Co więcej koszt wymiany akumulatorów w takim aucie (Prius - 7,4 tys. zł) może być niższy niż zakup części zamiennych w aucie wykorzystującym konwencjonalny układ napędowy:

  • 2,7 tys. zł - koszt wymiany alternatora w aucie z silnikiem Diesla przystosowanym do pracy z systemem start/stop
  • 3,4 tys. zł - dwumasowe koło zamachowe z kompletnym sprzęgłem
  • 8 tys. zł - nowy filtr cząstek stałych (DPF)
  • 9,5 tys. zł - nawet tyle może kosztować wymiana turbosprężarki
  • 10 tys. zł - tyle może wynieść nas wymiana kompletu (4) wtryskiwaczy w silniku wysokoprężnym

Komentarze

 (2)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij