REKLAMA
Sekcja przygotowana we współpracy z marką Skoda

Samochód rajdowy - jak jest zbudowany?

Samochody rajdowe bazują na modelach seryjnych, ale nie mają z nimi wiele wspólnego.
Przygotowanie takiego auta do jazdy wyczynowej wymaga jego całkowitej przeróbki.

Skoda Fabia R5 materiały prasowe
Skoda Fabia R5

Weźmy na przykład samochody klasy R5, czyli w pełni wyczynowe modele startujące m.in. w mistrzostwach świata w kategorii WRC2. To dzisiaj najpopularniejsze auta rajdowe na świecie, bo są również najszybszymi samochodami dopuszczonymi do jazdy w mistrzostwach Europy (ERC) oraz w lokalnych czempionatach, np. mistrzostwach Polski (RSMP). Samochody tej kategorii bazują na konstrukcji modeli drogowych, które powinny oczywiście spełniać kilka wymogów – auto służące jako baza w wersji seryjnej musi m.in. zostać wyprodukowane w liczbie co najmniej 2500 egzemplarzy.

Samochód klasy R5 Skoda zbudowała na bazie popularnej Fabii. Cena seryjnego modelu wynosi 45 tys. zł, natomiast auto rajdowe klasy R5 kosztuje 180 000 euro, czyli w przeliczeniu około 770 000 zł. To cena maksymalna ustalona przez FIA po to, aby udział w rajdach nie był horrendalnie drogi, jak jest w topowej klasie WRC, której samochody kosztują nawet cztery miliony złotych. Technikę auta rajdowego prześwietlamy na przykładzie Skody Fabii R5.

ŠKODA MAGAZYN nr 13/2020

ŠKODA MAGAZYN nr 13/2020

Skoda Octavia RS po raz pierwszy oferowana jest w takiej wielu odmianach. Najciekawszą z nich jest wersja hybrydowa z układem napędowym o mocy 245 KM. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 12/2020

ŠKODA MAGAZYN nr 12/2020

Skąd wzięła się nazwa tego modelu? Ile wersji będzie oferowanych w sprzedaży? Czy Skoda naprawdę ma napęd na tylne koła? Odpowiedź na te i na inne pytania. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 11/2020

ŠKODA MAGAZYN nr 11/2020

Za pomocą smartfona można dzisiaj monitorować samochód, a nawet zdalnie nim sterować – dzięki łączności LTE, GPS, Bluetooth i NFC. Z większości funkcji można korzystać z każdego miejsca na świecie, będąc daleko od samochodu. czytaj dalej >>

REKLAMA

Skoda Fabia R5 materiały prasowe
Skoda Fabia R5

WNĘTRZE

Przyciski z deski rozdzielczej przeniesiono na panel między fotelami, bo przypięty pasami pilot, który ich używa, nie sięga do deski. Kierowca obsługuje pedały (sprzęgło służy tylko do ruszania), kierownicę, dwie dźwignie (skrzyni biegów i hamulca ręcznego) oraz mały ekran. Fotele przesunięto do tyłu (dla lepszego rozłożenia masy), ale nie mogą być dalej niż krawędź kanapy w seryjnym aucie. Nisko umieszczony fotel pilota (nie widzi on drogi), służy obniżeniu środka ciężkości.

REKLAMA

Skoda Fabia R5 materiały prasowe
Skoda Fabia R5

NAPĘD I ZAWIESZENIE

Auta klasy R5 mają napęd 4x4 z samoblokującymi mechanizmami różnicowymi (nie mogą być sterowane elektronicznie ani hydraulicznie) przy przedniej i tylnej osi. Nie ma tutaj centralnego mechanizmu jak w aucie WRC, lecz sprzęgło, które odłącza napęd tylnych kół, gdy kierowca używa hamulca ręcznego. Konstrukcja zawieszenia jest taka jak w autach seryjnych (kolumny resorujące), ale każdy element (sprężyny, amortyzatory itd.) wymieniono na wyczynowy.

REKLAMA

Skoda Fabia R5 materiały prasowe
Skoda Fabia R5

HAMULCE I KOŁA

Samochody rajdowe korzystają z dwóch rodzajów kół i hamulców – jedne są używane w rajdach asfaltowych (18” obręcze, gładkie opony i tarcze hamulcowe o rozmiarze 355 mm z przodu i 300 mm z tyłu), drugie w szutrowych (15” obręcze, opony z głębokim bieżnikiem i tarcze w rozmiarze 300 mm z przodu i z tyłu). Ogumienie dla wszystkich zespołów w WRC2 dostarcza Michelin – kierowcy mają do wyboru trzy rodzaje opon na asfalt i dwa na szuter.

REKLAMA

Skoda Fabia R5 materiały prasowe
Skoda Fabia R5

KLATKA BEZPIECZEŃSTWA

Klatka bezpieczeństwa sprawia, że nawet po wielokrotnym dachowaniu załoga wychodzi cało z wypadku, bo kabina zachowuje kształt. Podstawę klatki stanowią pałąk główny, przednie i tylne podpory oraz poprzeczne wzmocnienia pałąka głównego, dachu i drzwi. Klatka jest wykonana z lekkiej stali chromowo-molibdenowej (wytrzymałość 800 N/mm2) lub stali T45 (nawet 900 N/mm2), dlatego nie odkształca się nawet pod naciskiem 10 ton.

REKLAMA

Skoda Fabia R5 materiały prasowe
Skoda Fabia R5

SILNIK I SKRZYNIA

Cztery cylindry, pojemność 1.6 i turbosprężarka – tego w skrócie wymaga regulamin techniczny.
Skoda zbudowała silnik na bazie jednostki 1.8, a po zmniejszeniu pojemności i licznych modyfikacjach osiągnięto moc 285 KM. Turbosprężarka pochodzi z Audi S3, „dmucha” pod ciśnieniem 1,5 bara i ma regulaminową zwężkę o średnicy 32 mm. Skrzynia biegów jest sekwencyjna, ma 5 biegów, które zmienia się, pociągając za drążek (ten bliżej kierownicy).

REKLAMA

Skoda Fabia R5 materiały prasowe
Skoda Fabia R5

KAROSERIA

Aby koszty zakupu auta i jego napraw były jak najniższe, producenci do budowy karoserii zamiast drogich włókna węglowego i kevlaru wykorzystują stal, aluminium i tworzywa sztuczne. Fabia R5 jest szersza od seryjnej o 35,7 cm, a montaż dużych kół, podzespołów napędu na cztery koła, elementów aerodynamicznych i klatki bezpieczeństwa podnosi masę auta do regulaminowych 1230 kg, czyli R5 waży o 100 kg więcej niż model drogowy.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA