[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.8

Silniczek krokowy

Silniczek regulacji biegu jałowego,  zwany silniczkiem krokowym to element odpowiadający za prawidłowe uruchamianie silnika, a także utrzymywanie odpowiednich obrotów biegu jałowego.

Silniczek krokowy w jednostkach benzynowych znajduje się obok przepustnicy. Jego zadaniem jest dawkowanie odpowiedniej ilości powietrza trafiającego do kolektora dolotowego w momencie gdy pedał gazu jest zwolniony. Silniczek krokowy odpowiada za prawidłowe uruchamianie silnika, a także utrzymywanie stabilnych obrotów jednostki na biegu jałowym, tak aby nie spadły poniżej wartości minimalnych. W czasie jazdy silnik krokowy koryguje swoje ustawienia w zależności od temperatury silnika.

Jego działanie polega na ruchach mikrometrycznych, które odchylają przepustnicę w obie strony, ustalając konkretne położenie. Na jego sterowanie wpływa liczba impulsów uzyskanych z elektronicznego modułu sterującego. Wtedy liczba tzw. kroków jest przeliczania na odpowiednie wychylenie.

REKLAMA

Niesprawność silniczka krokowego ujawnia się w momencie, gdy silnik gaśnie po zwolnieniu pedału przyspieszenia, a podczas pracy na biegu jałowym silnik zaczyna falować (jego obroty nie są stabilne). Nie zawsze takie objawy wymagają wymiany elementu na nowy. Czasami wystarczy wyczyszczenie czujnika z zanieczyszczeń, które się zebrały, gdyż ze względu na miejsce montażu jest narażony na zbieranie się nalotu, który uniemożliwia prawidłową pracę. Awarię tego elementu najłatwiej potwierdzić podłączając skaner diagnostyczny, a następnie odczytując kod błędu.

Jak wymienić silniczek krokowy?
Żeby wymienić ten element konieczne jest odłączenie jego gniazda od wtyczki instalacji elektrycznej. Następnie odkręcamy korpus silniczka od obudowy przepustnicy. W to miejsce jest montowany nowy silnik krokowy. Po wymianie będzie konieczne przeprowadzenie procedury adaptacji. W niektórych samochodach będzie potrzebny do tego skaner diagnostyczny, a niektóre pojazdy potrafią przeprowadzić adaptację automatycznie po przejechaniu kilku lub kilkudziesięciu kilometrów. Na koniec naprawy może być konieczne ponowne podłączenie komputera diagnostycznego i skasowanie ewentualnych błędów, które wygenerowała stara, wymieniona część.

 

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij