REKLAMA
Sekcja przygotowana we współpracy z marką Skoda

Silnik 1.0 TSI Skody - lekki i oszczędny

Ograniczanie masy ma kluczowe znaczenie przy projektowaniu samochodów. Szczególnie ważne jest to w przypadku silników, które są jednymi z najcięższych elementów samochodu.

Silnik 1.0 TSI
Silnik 1.0 TSI

Głównym celem konstruktorów, odpowiedzialnych za nową jednostkę Skody 1.0 TSI, było maksymalne ograniczenie masy, tarcia wewnętrznego i strat energii, przy zachowaniu jak najmniejszych wymiarów zewnętrznych.

Owocem prac jest nowoczesna konstrukcja, szeroko wykorzystująca stopy aluminium. Dzięki temu silnik w standardowej konfiguracji waży zaledwie 93 kg - to o 10 kg mniej, niż w przypadku poprzedzającej jednostki 1.2 TSI o porównywalnych osiągach.

Silnik 1.0 TSI wytwarzany jest w Mladá Boleslav i został zaprojektowany z myślą o wykorzystaniu w modelach Fabia, Rapid, Octavia i Karoq. Nowa jednostka jest obecnie oferowana w połączeniu z pięcio- i sześciostopniową ręczną skrzynią biegów oraz dwusprzęgłową automatyczną skrzynią DSG o siedmiu przełożeniach. Zależnie od konfiguracji jednostka ta dysponuje mocą maksymalną w przedziale od 95 do 115 KM.

ŠKODA MAGAZYN nr 12/2020

ŠKODA MAGAZYN nr 12/2020

Skąd wzięła się nazwa tego modelu? Ile wersji będzie oferowanych w sprzedaży? Czy Skoda naprawdę ma napęd na tylne koła? Odpowiedź na te i na inne pytania. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 11/2020

ŠKODA MAGAZYN nr 11/2020

Za pomocą smartfona można dzisiaj monitorować samochód, a nawet zdalnie nim sterować – dzięki łączności LTE, GPS, Bluetooth i NFC. Z większości funkcji można korzystać z każdego miejsca na świecie, będąc daleko od samochodu. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 10/2020

ŠKODA MAGAZYN nr 10/2020

Konstrukcję samochodu projektuje się tak, żeby ten sam model dało się wyposażyć w różne źródła napędu. Dzięki temu nawet popularne modele mogą być oferowane zarówno w wersji spalinowej, jak i hybrydowej czy elektrycznej. czytaj dalej >>

REKLAMA

Nowoczesna trzycylindrowa jednostka 1.0 TSI ma niewielkie wymiary zewnętrzne. Dzięki sztywnej konstrukcji silnika, małej masie wału korbowego, poprzecznemu ułożeniu oraz nowoczesnej konstrukcji koła zamachowego i tłumika drgań skrętnych, konstruktorzy uzyskali wysoką kulturę pracy bez konieczności stosowania wałka wyrównoważającego. To z kolei pomogło ograniczyć masę i dodatkowe tarcie wewnętrzne w silniku.

W silniku 1.0 TSI paliwo jest wtryskiwane do cylindrów pod ciśnieniem nawet 350 barów. Wielokrotny wtrysk paliwa w zależności od potrzeb pozwala na realizację nawet trzech wtrysków w jednym cyklu. W połączeniu z precyzyjnie określonym kształtem strumienia wtryskiwanego paliwa zapewnia to optymalną sprawność silnika w każdym zakresie pracy.

Układ doładowania silnika 1.0 TSI wykorzystuje turbosprężarkę o dużym ciśnieniu doładowania (nawet do 1,6 bara). Precyzyjnie i szybko działający elektrozawór sterujący zapewnia między innymi błyskawiczną reakcję na naciśnięcie pedału gazu i pozwala na uzyskanie dużego momentu obrotowego przy małej prędkości obrotowej silnika.

REKLAMA

Zawory wydechowe wypełnione są sodem. Technologia drążenia trzonków zaworów wydechowych i wypełniania ich sodem jest stosowana przede wszystkim w motorsporcie i mocno obciążonych silnikach samochodów osobowych.

Wypełnienie sodem zapobiega przegrzewaniu się zaworów i pozwala silnikowi operować w wyższej temperaturze gazów wydechowych. Masa każdego z wydrążonych zaworów jest o trzy gramy mniejsza niż tradycyjnego zaworu.

Wreszcie, zastosowana pompa olejowa ma wirnik o zmiennym ustawieniu wobec osi obrotu. W typowych warunkach pracy, w zależności od potrzeb smarowania łożysk czy chłodzenia cylindrów, pompa może zmieniać ciśnienie oleju w układzie smarowania w zakresie 1–4 barów.

Ciśnienie oleju jest mierzone czujnikiem i regulowane z zastosowaniem elektrozaworu. Dzięki zmniejszeniu strat energii do napędu pompy oleju zmniejszone zostało zużycie paliwa przez silnik.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA