Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.3

Silnik 1.0 TSI Skody - lekki i oszczędny

Ograniczanie masy ma kluczowe znaczenie przy projektowaniu samochodów. Szczególnie ważne jest to w przypadku silników, które są jednymi z najcięższych elementów samochodu.

Silnik 1.0 TSI Silnik 1.0 TSI

Głównym celem konstruktorów, odpowiedzialnych za nową jednostkę Skody 1.0 TSI, było maksymalne ograniczenie masy, tarcia wewnętrznego i strat energii, przy zachowaniu jak najmniejszych wymiarów zewnętrznych.

Owocem prac jest nowoczesna konstrukcja, szeroko wykorzystująca stopy aluminium. Dzięki temu silnik w standardowej konfiguracji waży zaledwie 93 kg - to o 10 kg mniej, niż w przypadku poprzedzającej jednostki 1.2 TSI o porównywalnych osiągach.

Silnik 1.0 TSI wytwarzany jest w Mladá Boleslav i został zaprojektowany z myślą o wykorzystaniu w modelach Fabia, Rapid, Octavia i Karoq. Nowa jednostka jest obecnie oferowana w połączeniu z pięcio- i sześciostopniową ręczną skrzynią biegów oraz dwusprzęgłową automatyczną skrzynią DSG o siedmiu przełożeniach. Zależnie od konfiguracji jednostka ta dysponuje mocą maksymalną w przedziale od 95 do 115 KM.

Nowoczesna trzycylindrowa jednostka 1.0 TSI ma niewielkie wymiary zewnętrzne. Dzięki sztywnej konstrukcji silnika, małej masie wału korbowego, poprzecznemu ułożeniu oraz nowoczesnej konstrukcji koła zamachowego i tłumika drgań skrętnych, konstruktorzy uzyskali wysoką kulturę pracy bez konieczności stosowania wałka wyrównoważającego. To z kolei pomogło ograniczyć masę i dodatkowe tarcie wewnętrzne w silniku.

W silniku 1.0 TSI paliwo jest wtryskiwane do cylindrów pod ciśnieniem nawet 350 barów. Wielokrotny wtrysk paliwa w zależności od potrzeb pozwala na realizację nawet trzech wtrysków w jednym cyklu. W połączeniu z precyzyjnie określonym kształtem strumienia wtryskiwanego paliwa zapewnia to optymalną sprawność silnika w każdym zakresie pracy.

Układ doładowania silnika 1.0 TSI wykorzystuje turbosprężarkę o dużym ciśnieniu doładowania (nawet do 1,6 bara). Precyzyjnie i szybko działający elektrozawór sterujący zapewnia między innymi błyskawiczną reakcję na naciśnięcie pedału gazu i pozwala na uzyskanie dużego momentu obrotowego przy małej prędkości obrotowej silnika.

Zawory wydechowe wypełnione są sodem. Technologia drążenia trzonków zaworów wydechowych i wypełniania ich sodem jest stosowana przede wszystkim w motorsporcie i mocno obciążonych silnikach samochodów osobowych.

Wypełnienie sodem zapobiega przegrzewaniu się zaworów i pozwala silnikowi operować w wyższej temperaturze gazów wydechowych. Masa każdego z wydrążonych zaworów jest o trzy gramy mniejsza niż tradycyjnego zaworu.

Wreszcie, zastosowana pompa olejowa ma wirnik o zmiennym ustawieniu wobec osi obrotu. W typowych warunkach pracy, w zależności od potrzeb smarowania łożysk czy chłodzenia cylindrów, pompa może zmieniać ciśnienie oleju w układzie smarowania w zakresie 1–4 barów.

Ciśnienie oleju jest mierzone czujnikiem i regulowane z zastosowaniem elektrozaworu. Dzięki zmniejszeniu strat energii do napędu pompy oleju zmniejszone zostało zużycie paliwa przez silnik.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 36 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij