Podobno istnieją ludzie, którzy za najlepszy system liczbowy uważają system dwunastkowy, dziesiętny mając za nazbyt prosty, by nie powiedzieć prymitywny. A jak jest z tymi, którzy kochają szybkie samochody? Są pragmatyczni i z reguły potrafią zachwycić się konstrukcjami o dowolnej liczbie cylindrów, oczywiście jeżeli na zachwyt zasługują. Tak właśnie najczęściej jest z wyrafinowanymi silnikami V12, zwłaszcza dzisiaj, gdy powoli schodzą ze sceny. A przecież zasilane benzyną, olejem napędowym albo gazem przez całe lata napełniały powietrze donośnym brzmieniem, dając z siebie wszystko – od 90 do grubo ponad 1500 KM. Przyjrzyjmy się im bliżej.
Rok 1916: pierwsza seryjna „V12”
Pierwszą jednostkę V12, w każdym razie pierwszą produkowaną seryjnie, zastosowano w 1916 roku w amerykańskim modelu Packard Twin Six. W 88-konnym silniku o pojemności 6,8 litra cylindry umieszczono w układzie widlastym pod kątem 60 stopni, co zmniejszało drgania dzięki teoretycznie optymalnemu wyrównoważeniu sił bezwładności i zmiennych momentów.
W Europie sześciolitrowy silnik V12 pojawia się m.in. w modelu Horch z 1931 roku. W żeliwnym bloku cylindry usytuowano pod rzadko spotykanym kątem 66 stopni, poruszają się w nich tłoki z lekkich stopów (średnica x skok 80 x 100 mm). Zawory (po dwa w każdym cylindrze) umieszczono poziomo w głowicy, sterował nimi wałek rozrządu za pośrednictwem popychaczy i rolek. Do eliminacji luzów zaworowych w 120-konnym silniku służył specjalny układ hydrauliczny. Na wale z siedmioma wykorbieniami zamontowano 12 przeciwciężarów, a w jego przedniej części także tłumik drgań skrętnych. Pozostałe wibracje tłumiły metalowo-gumowe tuleje zastosowane w podporach mocujących silnik. Jeszcze większy był w tamtym czasie silnik o pojemności ośmiu litrów (92 x 100 mm) i mocy 200 KM uzyskiwanej przy 3200 obr/min, montowany w Maybachu Zeppelinie.
Ferrari Model 125 S, 1947 r.![]() W Podstawowej wersji pojemność 1,5 Litra V12 Colombo, pierwszy silnik skonstruowany przez Ferrari, rozpoczął karierę w 1947 r., święcił triumfy w F1 i w zmodyfikowanej wersji był stosowany do 1988 roku (w Ferrari 412). Najpierw zwiększono średnicę jego tłoków i zastosowano różne rodzaje sprężarek, potem wzrósł także skok tłoka; pojemność – 4943 cm3. ![]() |
Ferrari 365 GT4 BB, 1973-1996 r.![]() Kąt rozwarcia rzędów cylindrów: 180 stopni Silnik z rodziny flat-12 zadebiutował w Ferrari 365 GT4 BB – miał w nim pojemność 4,4 litra i osiągał moc 340 KM. Potem w modelu 512 BB stosowano wersję 4,9-litrową, w Ferrari Testarossa jednostka ta osiągała 390 KM. |