Sekcja przygotowana we współpracy z marką Skoda
14/2021 Temat numeru Elektryczna rajdówka

Skoda Kreisel RE-X1 – elektryczna rajdówka

Napęd elektryczny podbija nie tylko świat samochodów drogowych, ale i wyczynowych. Skoda we współpracy z marką Kreisel Electric opracowała właśnie koncepcyjne auto rajdowe 
z takim rodzajem napędu.

Skoda Kreisel materiały prasowe
Skoda Kreisel

Silnik elektryczny ma sporo zalet, więc wiele firm stara się wykorzystać jego potencjał w sporcie. Auta elektryczne ścigają się już w rajdach terenowych, mistrzostwach Formuły E, a niedługo będą w rallycrossie – teraz przyszedł czas na elektryczne rajdówki. Skoda razem z austriacką firmą Kreisel Electric stworzyła prototypowe auto bazujące na Fabii Rally2 Evo – Kreisel RE-X1.

Nadwozie nieco zmodyfikowano, aby w podłodze, nisko przy ziemi, zamontować zestaw akumulatorów. Auto ma też dwa silniki elektryczne, a zamiast wału napędowego są przewody i jednostka sterująca rozdziałem siły napędowej. Skoda na razie nie będzie oferować kierowcom takiego auta, ale prototyp jest wykorzystywany przez zespół BRR, na czele którego stoi Raimund Baumschlager, 14-krotny rajdowy mistrz Austrii. Pierwsze sukcesy? Trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej rajdu Weiz.

Byliśmy w siedzibie Skoda Motorsport, żeby zobaczyć, jak jest zbudowana ta rajdówka – szczegóły poniżej.

 

Silniki elektryczne

Samochód napędzają dwie jednostki elektryczne, po jednej przy każdej osi, które łącznie wytwarzają 354 KM (260 kW) i 600 Nm momentu obrotowego. Kreisel RE-X1 ma więc o ok. 60 KM i 200 Nm więcej niż spalinowa Skoda Fabia Rally2 Evo. W aucie nie ma centralnego mechanizmu różnicowego, jego rolę pełni jednostka sterująca, która decyduje, jaką siłę napędową w danej chwili silniki mają przekazywać na koła. Przy każdej osi jest też mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Układ elektryczny wykorzystuje napięcie o wartości aż 860 woltów.

Skoda Kreiselmateriały prasowe
Skoda Kreisel

Przekładnia

Elektryczna rajdówka nie ma 5-biegowej sekwencyjnej skrzyni biegów, lecz przekładnię o stałym przełożeniu, typową dla samochodów elektrycznych. Dzięki temu nie traci się czasu na zmiany biegów, ale również – co podkreśla kierowca – trudniej oszacować prędkość przed wejściem w zakręt. Przy kierownicy zamontowano łopatki, które służą do zmiany siły rekuperacji, czyli odzyskiwania energii podczas hamowania.

Skoda Kreiselmateriały prasowe
Skoda Kreisel

Ładowanie


Energia elektryczna w akumulatorach jest uzupełniana za pomocą widocznego na zdjęciu czerwonego przewodu – firma Kreisel stworzyła przenośną ładowarkę o maksymalnej mocy ładowania do 200 kW. Aby przyspieszyć ten proces, wraz z firmą Shell opracowano system chłodzenia – niebieskimi przewodami płynie chłodziwo, które otacza poszczególne cele „baterii”, a w trakcie ładowania jest chłodzone poza autem i wprowadzane ponownie do układu. Dzięki temu akumulatory można naładować do 80% pojemności w 15 minut bez ryzyka ich przegrzania.

Skoda Kreiselmateriały prasowe
Skoda Kreisel

Zawieszenie i opony

Większość elementów układu jezdnego pozostało identycznych jak w spalinowej Skodzie Fabii Rally2 Evo 
– rajdowy samochód ma niezależne zawieszenie z kolumnami McPhersona z przodu i z tyłu, hamulce tarczowe o średnicy 335 mm oraz 18-calowe obręcze kół z oponami Michelin. Zawieszenie zmodyfikowano, by zachowało skuteczność mimo wyższej masy własnej RE-X1.

Skoda Kreiselmateriały prasowe
Skoda Fabia Rally2 Evo

Zestaw akumulatorów


Akumulatory litowo-jonowe mogą zmagazynować 52,5 kWh energii elektrycznej. Wystarcza to na ok. 35 km rajdowej jazdy. Pomiędzy odcinkami specjalnymi auto jest ładowane z przenośnej ładowarki zamontowanej w samochodzie serwisowym zespołu. Podczas austriackiego rajdu Weiz rajdówka Skody pokonała 514 km (w tym 160 km odcinków specjalnych) bez problemów i opóźnień, zatrzymując się kilkakrotnie na 5-10 minut ładowania. Masa własna akumulatorów przekracza 300 kg – RE-X1 jest „tylko” o 100 km cięższe od wersji spalinowej.

Skoda Kreiselmateriały prasowe
Skoda Kreisel

Dziś stanowią rodzaj eksperymentu i są ciekawostką, ale z czasem będą coraz popularniejsze – przykładowe wyczynowe elektryki.

Formuła E

Wyścigi Formuły E odbywają się od 2014 roku – startuje w nich 11 zespołów wystawiających po dwa samochody. Wszystkie bolidy mają elementy wspólne (m.in. nadwozie firmy Spark, zespół akumulatorów stworzony przez McLarena) oraz wiele podzespołów charakterystycznych dla każdego zespołu, głównie system zarządzania przepływem energii elektrycznej i rekuperacją. Bolidy Formuły E wytwarzają moc 335 KM (250 kW) podczas kwalifikacji i 297 KM (220 kW) w trakcie wyścigu. Rozpędzają się do 100 km/h w ciągu 2,8 sekundy, a ich maksymalna prędkość to 280 km/h.

Rajdy terenowe

Wydaje się, że rywalizacja w rajdach terenowych to nie miejsce dla aut elektrycznych, ale producenci próbują swoich sił np. w Rajdzie Dakar. W edycji odbywającej się w 2023 r. Audi wystawi swój model prototypowy RS Q e-tron, który ma napęd elektryczny realizowany przez dwa silniki. Jednak z powodu nawet 800-kilometrowych odcinków specjalnych auto musiało zostać wyposażone też w silnik spalinowy pracujący jako generator prądu. Inaczej jest w serii Extreme E (na zdjęciu), w której podobnie jak w Formule E startują auta bazujące na tych samych podzespołach (nadwozie firmy Spark, akumulatory opracowane przez Williamsa). Pojazdy Extreme E są bardzo mocne, osiągają nawet 550 KM (400 kW) i rozpędzają się do 100 km/h w 4,5 s, niezależnie od tego, po jakiej nawierzchni się ścigają. Rywalizacja w Extreme E jest krótka, aby energii elektrycznej zmagazynowanej w akumulatorach o „pojemności” 54 kWh wystarczyło od startu do mety.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

ŠKODA MAGAZYN nr 13/2021

Największy SUV w gamie modeli Skody został właśnie odświeżony - dotyczy to każdej z szerokiej palety wersji tego modelu. Sprawdźmy co zmieniło się w tym modelu. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 12/2021

Czeski samochód miejski od lat jest jednym z najpopularniejszych samochodów na polskim rynku, jednak tym razem, do cenionych od lat praktycznych cech, dodano coś jeszcze – sporo designerskich smaczków. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 11/2021

„Sportowo-użyteczny” samochód – w skrócie SUV – musi łączyć w sobie cechy różnych modeli. Z jednej strony powinien zapewniać komfort i użyteczność, z drugiej – być również gotowy na dynamiczne wyzwania. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 10/2021

Wersje Monte Carlo na stałe wpisały się do krajobrazu Skody jako modele o dynamicznym wyglądzie i oryginalnym charakterze. Jednym z nich jest Scala Monte Carlo. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 09/2021

SUV-y są modne i całkiem praktyczne, ale nie wszyscy przecież chcą jeździć SUV-ami. Nie mniej stylowe, a równie uniwersalne może być kombi z podwyższonym prześwitem – takie jak Octavia Scout. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 08/2021

Skoda już od 17 lat współpracuje z TOPR-em i dostarcza ratownikom samochody. Tym razem, po raz pierwszy, trafiły do nich auta o napędzie elektrycznym – Skody Enyaq iV. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 07/2021

Przyjęło się, że samochody elektryczne sprawdzają się jedynie w mieście, jednak najnowsze modele potwierdzają, że to nie do końca prawda. Widać to na przykładzie Skody Enyaq iV. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 06/2021

Większość kierowców kojarzy, że samochody elektryczne można ładować na ogólnodostępnych ładowarka, ale wiedzą też, że tych jest w Polsce nadal niewiele, ale czy są też inne sposoby? czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 05/2021

Chociaż to zaskakujące, nie każdy kierowca chce jeździć SUV-em – dla takich osób stworzono uterenowione kombi. W ofercie Skody znajdziemy dwa modele tego typu: Octavię i Superba Scout. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 04/2021

Co wyjdzie z połączenia mocnego napędu hybrydowego oraz sportowo wyglądającej wersji stylistycznej? Powstanie taki samochód jak Skoda Superb iV Sportline – dziarsko stylizowany, ekonomiczny i szybki, a przede wszystkim wygodny samochód. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 03/2021

Samochody hybrydowe typu plug-in są pomostem między autami spalinowymi i elektrycznymi. Przykładem takiego auta jest Skoda Octavia iV, która jakby przypadkiem – jest jedną z najbardziej komfortowych odmian tego modelu. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 02/2021

Fabia z jednej strony jest dziś najmniejszym i najtańszym samochodem Skody, z drugiej jednak – jest jeszcze bardziej przestronna, ma nowocześniejsze wyposażenie i atrakcyjną stylizację. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 01/2021

Historia czeskiej marki ma już 125 lat i niemal od początku jest związana z rywalizacją – rajdy i wyścigi wygrywały najpierw motocykle i automobile, potem współczesne samochody. Opisujemy te, które najbardziej zapisały się w pamięci kibiców. czytaj dalej >>

REKLAMA