Dwie mechaniczne skrzynie biegów zamknięte w jednej obudowie, każda wyposażona we własne sprzęgło - tak, w uproszczeniu, wyglądałby rentgen przekładni z dwoma sprzęgłami. Skrzynia nr 1 odpowiada za biegi nieparzyste i, z reguły, za bieg wsteczny. Skrzynia nr 2 obsługuje biegi parzyste. Sprzęgła są umieszczone na współosiowych wałkach (jeden znajduje się wewnątrz drugiego) i mają identyczne średnice, ale pracują niezależnie. Chociaż w motoryzacyjnym świecie przeniesienie napędu od silnika do kół za pomocą takiej przekładni nie jest nowością, skrzynia biegów DDCT (dual dry clutch automatic transmission) - dzieło inżynierów z Fiat Powertrain Technologies - ma w sobie aż 23 patenty, z których większość dotyczy zintegrowanego sterowania pracą przekładni oraz rozwiązań mechanicznych.
Z punktu widzenia kierowcy i prowadzenia samochodu największymi zaletami przekładni z dwoma sprzęgłami są wysoka sprawność przenoszenia siły napędowej, szybkość i płynność zmiany biegów oraz możliwość wyboru automatycznego trybu pracy. Przekładnie takie jak DDCT Fiata łączą najlepsze cechy mechanicznej skrzyni biegów i automatu. Z jednej strony, pozwalają na błyskawiczną zmianę biegów w sposób sekwencyjny - za pomocą łopatek przy kierownicy (często nawet bez odrywania rąk od niej). Z drugiej, zapewniają komfort jazdy właściwy dla automatu, bez używania lewej nogi do wciskania pedału sprzęgła, który w autach z przekładniami o dwóch sprzęgłach został wyeliminowany, i bez obaw o zatrzymanie silnika w krytycznych sytuacjach (ruszanie pod górę, gwałtowne hamowanie itp.).
Zastosowanie w fiatowskiej przekładni zestawu dwóch sprzęgieł pracujących na sucho, a nie w kąpieli olejowej, jak w niektórych rozwiązaniach konkurencyjnych, pozwoliło ograniczyć ilość oleju w skrzyni biegów o blisko 5 l w porównaniu z przekładniami, których sprzęgła pracują na mokro i wymagają chłodzenia olejem. Umożliwiło też wyeliminowanie pompy czynnika chłodzącego. Wszystko razem sprawia, że przekładnia DDCT ma bardzo kompaktowe rozmiary i waży mniej niż analogiczne przekładnie ze sprzęgłami pracującymi na mokro. Dzięki temu pracuje sprawniej i pozwala zaoszczędzić do około 6% paliwa.
Konstrukcja przekładni z dwoma sprzęgłami pozwala na wybór i wstępne zasprzęglenie kolejnego biegu wtedy, gdy poprzedni jest ciągle w użyciu. To sprawia, że przekładnie tego typu dzielą się na szybkie, bardzo szybkie oraz... piekielnie szybkie. Przekładnia DDCT ma szansę należeć do tych ostatnich. Po pierwsze dlatego, że jej sprzęgła pracują na sucho, a straty wynikające z poślizgu są minimalne. Po drugie dlatego, że komputer sterujący pracą przekładni ściśle współpracuje z innymi systemami.
Komentarze
auto motor i sport, 2010-07-14 09:02:37
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?