Szybki postęp. Jeszcze nigdy systemy wspomagające kierowcę nie były tak łatwo dostępne jak dziś. Na przykładzie Forda Focusa pokazujemy, co potrafi współczesny kompakt i ile trzeba za to zapłacić.
W dziedzinie bezpieczeństwa biernego i czynnego samochodów nastąpił taki progres, że to, co do wczoraj wydawało się nierealne, dziś jest standardem bądź opcją.
Czujniki, kamery, radary to już samochodowa codzienność. Kontrolują kierunek i prędkość jazdy, obroty kół, przyspieszenie boczne oraz wiele innych parametrów. Na podstawie analizy uzyskiwanych przez nie danych i wzajemnej komunikacji różnych systemów za pomocą wewnętrznej sieci przesyłu informacji CAN, komputer podejmuje decyzję o rodzaju zastosowanej "prewencji". Czasem jest to zmniejszenie prędkości, innym razem korekta toru jazdy lub bardziej radykalne rozwiązanie - na przykład zatrzymanie pojazdu. W trakcie całego życia współczesny samochód wielokrotnie może uratować skórę kierowcy oraz własną blachę.
Forda Focusa, od wersji Trend poczynając, można doposażyć niemal we wszystkie systemy wspomagające kierowcę. Najlepiej wybrać najbardziej zaawansowany z pakietów - Driver Assistant Plus, który za 5900 zł oferuje najwięcej najnowszych zdobyczy z dziedziny techniki. Są to m.in. systemy zapobiegania kolizjom przy małych prędkościach (ACS), monitorowania martwego pola widzenia w lusterkach (BLIS), wspomagania utrzymania pojazdu na pasie ruchu (LKA), rozpoznawania znaków drogowych, monitorowania koncentracji kierowcy, automatycznego włączania świateł drogowych i wycieraczek podczas opadów deszczu. Do pełni szczęścia brakuje aktywnego tempomatu (ACC), oferowanego za 3700 zł, ale tylko do wersji Titanium i systemu wspomagającego parkowanie (SAPP) za 2200-3350 zł w zależności od wersji wyposażenia.
1. SYSTEM BLIS
Zajechanie drogi innemu użytkownikowi w momencie zmiany pasa ruchu to jedna z najczęstszych przyczyn wypadków. Urządzenie składa się z dwóch czujników radarowych, z których każdy znajduje się za tylnym kołem i jest ukryty pod zderzakiem. System rozpoczyna pracę, gdy pojazd przekroczy 10 km/h. Informuje kierowcę, wyświetlanymi na żółto na bocznym lusterku wskaźnikami, o pojazdach znajdujących się wyłącznie w martwym polu lusterek wstecznych. Obszar wykrywania rozciąga się od końca lusterek zewnętrznych do około 3 m za zderzakiem i znajduje się po obu stronach samochodu. System nie informuje o pojazdach, które miną strefę monitorowania w czasie krótszym niż 2 s.
Cena: 2350-2650 zł (w zależności od wersji wyposażenia).
2. SYSTEM LKA
Reaguje przy próbie zmiany pasa ruchu bez włączonego kierunkowskazu. Za lusterkiem wstecznym jest czujnik, który "widzi" pasy na jezdni. System najpierw ostrzega kierowcę wizualnie (komunikatem na ekranie), następnie wibracjami na kole kierownicy, a w ostateczności interweniuje, automatycznie korygując tor jazdy. Działa po przekroczeniu prędkości 65 km/h.
Cena: 5900 zł (dostępny tylko w Pakiecie Driver Assistant Plus).
3. AKTYWNY TEMPOMAT ACC
Podstawowym narzędziem pracy systemu jest radar zamontowany za osłoną chłodnicy. W sposób ciągły wysyła on wiązkę fal bezpośrednio przed autem, która wykryje obecność każdego pojazdu w jej zasięgu. Taki tempomat pozwala utrzymać stały odstęp od poprzedzającego pojazdu lub stałą prędkość jazdy. Jeśli odstęp się zmniejsza, układ potrafi samoczynnie zmniejszyć prędkość - aż do zatrzymania samochodu włącznie.
Cena: 3700 zł (dostępny tylko do wersji Titanium).
4. ROZPOZNAWANIE ZNAKÓW
System wykorzystuje kamerę zamontowaną za wewnętrznym lusterkiem. Rozpoznaje ograniczenia prędkości, znaki zakazu wyprzedzania oraz ich zniesienia. Może wyświetlać dwa znaki jednocześnie. Aktualnie mijane ograniczenia świecą jaskrawo, następnie z mniejszym natężeniem, potem na szaro. Po przejechaniu pewnego odcinka znikają zupełnie.
Cena: 5900 zł (dostępny tylko w Pakiecie Driver Assistant Plus).
Tekst Michał Hutyra,
zdjęcia Jacek Hanusz