[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
Sekcja przygotowana we współpracy z marką Skoda

Systemy bezpieczeństwa – jak działają?

Systemy bezpieczeństwa na dobre zadomowiły się w nowych samochodach. Jak działają? Skąd czerpią informacje? W jaki sposób pozwalają uniknąć kolizji? Przyglądamy się im na przykładzie samochodów Skody.

Systemy bezpieczeństwa Systemy bezpieczeństwa

ŠKODA MAGAZYN nr 03/2020

Nazwa Monte Carlo znaczy wiele dla Skody – teraz trafia ona również do najnowszego crossovera, modelu Kamiq. Auto wyróżnia się zadziorną stylizacją. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 02/2020

Coraz większa liczba samochodów o wysokich osiągach jest napędzana hybrydowymi układami napędowymi. Dziś ta technika pojawia się nawet w usportowionych kompaktach. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 01/2020

Czy dziś lepiej wybrać samochód hybrydowy czy elektryczny, a może jednak coś pomiędzy nimi, czyli hybrydę typu plug-in? czytaj dalej >>

REKLAMA

Systemy bezpieczeństwa Systemy bezpieczeństwa

Czasy się zmieniają, dzisiaj kierowcy chcący kupić́ nowy samochód raczej nie zastanawiają̨ się̨, czy jego nadwozie wykonano ze stali o podwyższonej wytrzymałości albo jak rozplanowano strefy zgniotu na wypadek zderzenia. Te elementy są oczywiście bardzo istotne dla projektantów samochodów i z każdą nową generacją samochodów poprawia się ich skuteczność, jednak dzisiaj wydaje się, że miarą bezpieczeństwa są̨ zaawansowane elektroniczne funkcje wspomagające kierowcę̨ podczas jazdy. Elektroniczni wspomagacze to nie „bajery” dostępne w drogich samochodach – wiele takich systemów dostępnych jest także w samochodach marek popularnych. Także większość samochodów Skody oferowana jest z systemami bezpieczeństwa, a topowy samochód marki, czyli Skoda Superb, ma na liście wyposażenia opcjonalnego każdy z niżej wymienionych systemów.

Jak działają systemy bezpieczeństwa? Mogą ochronić́ auto i pasażerów przed niebezpiecznymi sytuacjami na drodze wpływając na pracę układu napędowego, kierowniczego i hamulcowego – nie tylko same potrafią uruchomić hamulce, ale także np. zwiększają ciśnienie w układzie hamulcowym, gdy podejrzewają ryzyko kolizji oraz zawczasu napinają pasy bezpieczeństwa. Skąd jednak „wiedzą” kiedy zareagować?

ŠKODA MAGAZYN nr 03/2020

Nazwa Monte Carlo znaczy wiele dla Skody – teraz trafia ona również do najnowszego crossovera, modelu Kamiq. Auto wyróżnia się zadziorną stylizacją. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 02/2020

Coraz większa liczba samochodów o wysokich osiągach jest napędzana hybrydowymi układami napędowymi. Dziś ta technika pojawia się nawet w usportowionych kompaktach. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 01/2020

Czy dziś lepiej wybrać samochód hybrydowy czy elektryczny, a może jednak coś pomiędzy nimi, czyli hybrydę typu plug-in? czytaj dalej >>

REKLAMA

Systemy bezpieczeństwa Systemy bezpieczeństwa

Informacje o otaczającej samochód rzeczywistości komputer sterujący systemami bezpieczeństwa otrzymuje z laserów, radarów, sonarów i kamer, które w czasie rzeczywistym (czyli piekielnie szybko) skanują̨ świat otaczający nasz pojazd. Zasada działania czujników jest banalnie prosta – wysyłają̨ one sygnał i rejestrują czas potrzebny do jego odbicia od napotkanych przeszkód (samochodów, pieszych, budynków itp.) i powrotu do odbiornika. Robią̨ to jednak na wiele sposobów. Dane ze wszystkich czujników zbiera komputer sterujący, który nakłada je na siebie i tworzy trójwymiarowy obraz świata otaczającego samochód: radar dalekiego zasięgu „tropi” auta, motocyklistów (do 100 m) i pieszych (do 60 m), radary średniego zasięgu wypatrują̨ pojazdów w martwym polu lusterek, kamera odczytuje znaki drogowe i elementy wyznaczające pas ruchu (linie na jezdni, pobocza, krawężniki), a czujniki parkowania reagują̨ na przeszkody podczas manewrowania.

ŠKODA MAGAZYN nr 03/2020

Nazwa Monte Carlo znaczy wiele dla Skody – teraz trafia ona również do najnowszego crossovera, modelu Kamiq. Auto wyróżnia się zadziorną stylizacją. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 02/2020

Coraz większa liczba samochodów o wysokich osiągach jest napędzana hybrydowymi układami napędowymi. Dziś ta technika pojawia się nawet w usportowionych kompaktach. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 01/2020

Czy dziś lepiej wybrać samochód hybrydowy czy elektryczny, a może jednak coś pomiędzy nimi, czyli hybrydę typu plug-in? czytaj dalej >>

REKLAMA

Systemy bezpieczeństwa Systemy bezpieczeństwa

System automatycznego awaryjnego hamowania

To prawdopodobnie najważniejszy system, bo bezpośrednio zapobiega kolizjom i wypadkom. O tym jak jest istotny niech świadczy fakt, że od 2022 roku wszystkie nowe samochody rejestrowane w USA będą musiały być wyposażone w taką funkcję. A UE już niedługo pójdzie najprawdopodobniej tą samą drogą. Jak działa taki system? Korzysta z radaru dalekiego zasięgu – wysyła on fale radiowe o częstotliwości 77 GHz, które odbijają̨ się̨ od metalowych elementów obiektów i wracają̨, co pozwala na obliczenie w czasie 0,05 s przybliżonej wielkości obiektu oraz dokładnej prędkości, z jaką się̨ porusza. To z kolei pozwala systemowi sterującemu na szybkie podjęcie decyzji i uruchomienie hamulców. Radar ma ogromny zasięg (200-250 m), ale dość́ wąskie pole widzenia i dopiero połączenie w jednym urządzeniu (wielkości pieści, schowanym w przednim zderzaku) kilku anten umożliwia monitorowanie pola o szerokości ok. 35 stopni. Najbardziej zaawansowane radary obserwują̨ nawet 60 obiektów jednocześnie.

ŠKODA MAGAZYN nr 03/2020

Nazwa Monte Carlo znaczy wiele dla Skody – teraz trafia ona również do najnowszego crossovera, modelu Kamiq. Auto wyróżnia się zadziorną stylizacją. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 02/2020

Coraz większa liczba samochodów o wysokich osiągach jest napędzana hybrydowymi układami napędowymi. Dziś ta technika pojawia się nawet w usportowionych kompaktach. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 01/2020

Czy dziś lepiej wybrać samochód hybrydowy czy elektryczny, a może jednak coś pomiędzy nimi, czyli hybrydę typu plug-in? czytaj dalej >>

REKLAMA

Systemy bezpieczeństwa Systemy bezpieczeństwa

Funkcja utrzymywania samochodu na pasie ruchu

To kolejna bardzo istotna funkcja, która bezpośrednio dba o to, aby samochód i pasażerowie dojechali cało do celu – jeżeli wykryje, że samochód opuszcza pas ruchu najpierw ostrzeże kierowcę wibracjami kierownicy i dźwiękiem alarmowym, a następnie uruchomi układ kierowniczy i skoryguje tor jazdy. Przyznacie, że każdemu zdarzyło się zagapić lub zdekoncentrować, a w rezultacie zjechać (nawet na ułamek sekundy) ze swojego pasa ruchu. Wystarczy chwila nieuwagi, żeby wypaść z drogi lub wjechać pod prąd. Funkcja ta, zwana często Lane Assist, wykorzystuje radar średniego zasięgu (wysyłają̨ sygnał o częstotliwości 24 lub 77 GHz; mają zasięg ok. 50-80 metrów; mogą śledzić́ jednocześnie ponad 30 obiektów) oraz kamerę – ta ma zasięg nawet 1000 metrów (!), pole widzenia ok. 50 stopni i wykonuję ponad 30 zdjęć́ na sekundę̨, Dzięki inteligentnemu oprogramowaniu przetwarzającemu obraz, które na bieżąco nakłada na siebie zdjęcia i porównuje je, kamera jest̨ w stanie rozróżniać́ obiekty (m.in. samochody, znaki drogowe, pieszych, linie na drodze).

ŠKODA MAGAZYN nr 03/2020

Nazwa Monte Carlo znaczy wiele dla Skody – teraz trafia ona również do najnowszego crossovera, modelu Kamiq. Auto wyróżnia się zadziorną stylizacją. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 02/2020

Coraz większa liczba samochodów o wysokich osiągach jest napędzana hybrydowymi układami napędowymi. Dziś ta technika pojawia się nawet w usportowionych kompaktach. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 01/2020

Czy dziś lepiej wybrać samochód hybrydowy czy elektryczny, a może jednak coś pomiędzy nimi, czyli hybrydę typu plug-in? czytaj dalej >>

REKLAMA

Systemy bezpieczeństwa Systemy bezpieczeństwa

Funkcja monitorowania martwego pola

To jeden z pierwszych systemów, które regularnie zaczęły pojawiać się w seryjnych samochodach. Wykorzystuje on radary średniego zasięgu, które są̨ schowane pod plastikowymi elementami samochodu, bo nie tłumią̨ one fal radiowych. Funkcja ta w skrócie wykrywa samochody znajdujące się w martwym polu lusterek, czyli w polu, którego kierowca nie kontroluje, i ostrzega przed tym kierowcę. W zależności od systemu zapala się ostrzegawcza ikona w okolicy lusterek bocznych, system generuje ostrzegawczy dźwięk, a nawet układ kierowniczy samoczynnie „odbija” w celu uniknięcia kolizji – najbardziej zaawansowane systemy łączą w wszystkie te ostrzeżenia.

ŠKODA MAGAZYN nr 03/2020

Nazwa Monte Carlo znaczy wiele dla Skody – teraz trafia ona również do najnowszego crossovera, modelu Kamiq. Auto wyróżnia się zadziorną stylizacją. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 02/2020

Coraz większa liczba samochodów o wysokich osiągach jest napędzana hybrydowymi układami napędowymi. Dziś ta technika pojawia się nawet w usportowionych kompaktach. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 01/2020

Czy dziś lepiej wybrać samochód hybrydowy czy elektryczny, a może jednak coś pomiędzy nimi, czyli hybrydę typu plug-in? czytaj dalej >>

REKLAMA

Systemy bezpieczeństwa Systemy bezpieczeństwa

Asystent jazdy w korkach

To nie tyle system poprawiający bezpieczeństwo co komfort podróży, szczególnie podczas jazdy w korku na drodze wielopasmowej. Jego zasada działania jest prosta – łączy on w sobie funkcje aktywnego tempomatu, systemu awaryjnego hamowania (a więc wykorzystuje radar dalekiego i średniego zasięgu), a także asystenta pasa ruchu (czyli korzysta z danych pobranych z kamery) – w rezultacie potrafi sam kierować samochodem, niema jak auto autonomiczne. Samochód z taką funkcją utrzymuje prędkość taką jak auto przed nim, a także odległość do niego, ponadto utrzymuje się na pasie ruchu automatycznie korygując tor jazdy (czyli sterując kierownicą). Potrafi także zatrzymać całkowicie samochód, a po delikatnym wciśnięciu gazu przez kierowcę (np. gdy kolumna aut rusza) na nowo rozpocząć „śledzenie” auta z przodu. System ten nie może działać ciągle (zabraniają tego przepisy), więc kierowca musi być gotowy do przejęcie kontroli nad autem.

ŠKODA MAGAZYN nr 03/2020

Nazwa Monte Carlo znaczy wiele dla Skody – teraz trafia ona również do najnowszego crossovera, modelu Kamiq. Auto wyróżnia się zadziorną stylizacją. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 02/2020

Coraz większa liczba samochodów o wysokich osiągach jest napędzana hybrydowymi układami napędowymi. Dziś ta technika pojawia się nawet w usportowionych kompaktach. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 01/2020

Czy dziś lepiej wybrać samochód hybrydowy czy elektryczny, a może jednak coś pomiędzy nimi, czyli hybrydę typu plug-in? czytaj dalej >>

REKLAMA

Systemy bezpieczeństwa Systemy bezpieczeństwa

Połączenie ratunkowe

Kolejnym systemem bezpieczeństwa jest funkcja wzywania pomocy w przypadku wypadku. Dzięki łączności GSM, połączeniu z internetem i sygnałowi GPS automatycznie (po wykryciu wypadku, czyli np. po odpaleniu się poduszek) wzywa centrum alarmowe – nie tylko rozpoczyna połączenie głosowe (i utrzymuje je aż do przyjazdy służb ratunkowych), ale także wysyła ratownikom współrzędne położenia samochodu, kierunek, w którym jechał, liczbę pasażerów czy informacje o skutkach wypadków. System zaalarmuje służby nawet jeżeli kierowca będzie nieprzytomny. Połączenie alarmowe można także rozpocząć ręcznie, wciskając przycisk SOS na podsufitce.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

ŠKODA MAGAZYN nr 03/2020

Nazwa Monte Carlo znaczy wiele dla Skody – teraz trafia ona również do najnowszego crossovera, modelu Kamiq. Auto wyróżnia się zadziorną stylizacją. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 02/2020

Coraz większa liczba samochodów o wysokich osiągach jest napędzana hybrydowymi układami napędowymi. Dziś ta technika pojawia się nawet w usportowionych kompaktach. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 01/2020

Czy dziś lepiej wybrać samochód hybrydowy czy elektryczny, a może jednak coś pomiędzy nimi, czyli hybrydę typu plug-in? czytaj dalej >>

REKLAMA