[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
BP BP
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Systemy bezpieczeństwa – jak działają?

Systemy bezpieczeństwa na dobre zadomowiły się w nowych samochodach. Jak działają? Skąd czerpią informacje? W jaki sposób pozwalają uniknąć kolizji? Przyglądamy się im na przykładzie samochodów Skody.

Systemy bezpieczeństwa Systemy bezpieczeństwa

REKLAMA

Systemy bezpieczeństwa Systemy bezpieczeństwa

Czasy się zmieniają, dzisiaj kierowcy chcący kupić́ nowy samochód raczej nie zastanawiają̨ się̨, czy jego nadwozie wykonano ze stali o podwyższonej wytrzymałości albo jak rozplanowano strefy zgniotu na wypadek zderzenia. Te elementy są oczywiście bardzo istotne dla projektantów samochodów i z każdą nową generacją samochodów poprawia się ich skuteczność, jednak dzisiaj wydaje się, że miarą bezpieczeństwa są̨ zaawansowane elektroniczne funkcje wspomagające kierowcę̨ podczas jazdy. Elektroniczni wspomagacze to nie „bajery” dostępne w drogich samochodach – wiele takich systemów dostępnych jest także w samochodach marek popularnych. Także większość samochodów Skody oferowana jest z systemami bezpieczeństwa, a topowy samochód marki, czyli Skoda Superb, ma na liście wyposażenia opcjonalnego każdy z niżej wymienionych systemów.

Jak działają systemy bezpieczeństwa? Mogą ochronić́ auto i pasażerów przed niebezpiecznymi sytuacjami na drodze wpływając na pracę układu napędowego, kierowniczego i hamulcowego – nie tylko same potrafią uruchomić hamulce, ale także np. zwiększają ciśnienie w układzie hamulcowym, gdy podejrzewają ryzyko kolizji oraz zawczasu napinają pasy bezpieczeństwa. Skąd jednak „wiedzą” kiedy zareagować?

REKLAMA

Systemy bezpieczeństwa Systemy bezpieczeństwa

Informacje o otaczającej samochód rzeczywistości komputer sterujący systemami bezpieczeństwa otrzymuje z laserów, radarów, sonarów i kamer, które w czasie rzeczywistym (czyli piekielnie szybko) skanują̨ świat otaczający nasz pojazd. Zasada działania czujników jest banalnie prosta – wysyłają̨ one sygnał i rejestrują czas potrzebny do jego odbicia od napotkanych przeszkód (samochodów, pieszych, budynków itp.) i powrotu do odbiornika. Robią̨ to jednak na wiele sposobów. Dane ze wszystkich czujników zbiera komputer sterujący, który nakłada je na siebie i tworzy trójwymiarowy obraz świata otaczającego samochód: radar dalekiego zasięgu „tropi” auta, motocyklistów (do 100 m) i pieszych (do 60 m), radary średniego zasięgu wypatrują̨ pojazdów w martwym polu lusterek, kamera odczytuje znaki drogowe i elementy wyznaczające pas ruchu (linie na jezdni, pobocza, krawężniki), a czujniki parkowania reagują̨ na przeszkody podczas manewrowania.

REKLAMA

Systemy bezpieczeństwa Systemy bezpieczeństwa

System automatycznego awaryjnego hamowania

To prawdopodobnie najważniejszy system, bo bezpośrednio zapobiega kolizjom i wypadkom. O tym jak jest istotny niech świadczy fakt, że od 2022 roku wszystkie nowe samochody rejestrowane w USA będą musiały być wyposażone w taką funkcję. A UE już niedługo pójdzie najprawdopodobniej tą samą drogą. Jak działa taki system? Korzysta z radaru dalekiego zasięgu – wysyła on fale radiowe o częstotliwości 77 GHz, które odbijają̨ się̨ od metalowych elementów obiektów i wracają̨, co pozwala na obliczenie w czasie 0,05 s przybliżonej wielkości obiektu oraz dokładnej prędkości, z jaką się̨ porusza. To z kolei pozwala systemowi sterującemu na szybkie podjęcie decyzji i uruchomienie hamulców. Radar ma ogromny zasięg (200-250 m), ale dość́ wąskie pole widzenia i dopiero połączenie w jednym urządzeniu (wielkości pieści, schowanym w przednim zderzaku) kilku anten umożliwia monitorowanie pola o szerokości ok. 35 stopni. Najbardziej zaawansowane radary obserwują̨ nawet 60 obiektów jednocześnie.

REKLAMA

Systemy bezpieczeństwa Systemy bezpieczeństwa

Funkcja utrzymywania samochodu na pasie ruchu

To kolejna bardzo istotna funkcja, która bezpośrednio dba o to, aby samochód i pasażerowie dojechali cało do celu – jeżeli wykryje, że samochód opuszcza pas ruchu najpierw ostrzeże kierowcę wibracjami kierownicy i dźwiękiem alarmowym, a następnie uruchomi układ kierowniczy i skoryguje tor jazdy. Przyznacie, że każdemu zdarzyło się zagapić lub zdekoncentrować, a w rezultacie zjechać (nawet na ułamek sekundy) ze swojego pasa ruchu. Wystarczy chwila nieuwagi, żeby wypaść z drogi lub wjechać pod prąd. Funkcja ta, zwana często Lane Assist, wykorzystuje radar średniego zasięgu (wysyłają̨ sygnał o częstotliwości 24 lub 77 GHz; mają zasięg ok. 50-80 metrów; mogą śledzić́ jednocześnie ponad 30 obiektów) oraz kamerę – ta ma zasięg nawet 1000 metrów (!), pole widzenia ok. 50 stopni i wykonuję ponad 30 zdjęć́ na sekundę̨, Dzięki inteligentnemu oprogramowaniu przetwarzającemu obraz, które na bieżąco nakłada na siebie zdjęcia i porównuje je, kamera jest̨ w stanie rozróżniać́ obiekty (m.in. samochody, znaki drogowe, pieszych, linie na drodze).

REKLAMA

Systemy bezpieczeństwa Systemy bezpieczeństwa

Funkcja monitorowania martwego pola

To jeden z pierwszych systemów, które regularnie zaczęły pojawiać się w seryjnych samochodach. Wykorzystuje on radary średniego zasięgu, które są̨ schowane pod plastikowymi elementami samochodu, bo nie tłumią̨ one fal radiowych. Funkcja ta w skrócie wykrywa samochody znajdujące się w martwym polu lusterek, czyli w polu, którego kierowca nie kontroluje, i ostrzega przed tym kierowcę. W zależności od systemu zapala się ostrzegawcza ikona w okolicy lusterek bocznych, system generuje ostrzegawczy dźwięk, a nawet układ kierowniczy samoczynnie „odbija” w celu uniknięcia kolizji – najbardziej zaawansowane systemy łączą w wszystkie te ostrzeżenia.

REKLAMA

Systemy bezpieczeństwa Systemy bezpieczeństwa

Asystent jazdy w korkach

To nie tyle system poprawiający bezpieczeństwo co komfort podróży, szczególnie podczas jazdy w korku na drodze wielopasmowej. Jego zasada działania jest prosta – łączy on w sobie funkcje aktywnego tempomatu, systemu awaryjnego hamowania (a więc wykorzystuje radar dalekiego i średniego zasięgu), a także asystenta pasa ruchu (czyli korzysta z danych pobranych z kamery) – w rezultacie potrafi sam kierować samochodem, niema jak auto autonomiczne. Samochód z taką funkcją utrzymuje prędkość taką jak auto przed nim, a także odległość do niego, ponadto utrzymuje się na pasie ruchu automatycznie korygując tor jazdy (czyli sterując kierownicą). Potrafi także zatrzymać całkowicie samochód, a po delikatnym wciśnięciu gazu przez kierowcę (np. gdy kolumna aut rusza) na nowo rozpocząć „śledzenie” auta z przodu. System ten nie może działać ciągle (zabraniają tego przepisy), więc kierowca musi być gotowy do przejęcie kontroli nad autem.

REKLAMA

Systemy bezpieczeństwa Systemy bezpieczeństwa

Połączenie ratunkowe

Kolejnym systemem bezpieczeństwa jest funkcja wzywania pomocy w przypadku wypadku. Dzięki łączności GSM, połączeniu z internetem i sygnałowi GPS automatycznie (po wykryciu wypadku, czyli np. po odpaleniu się poduszek) wzywa centrum alarmowe – nie tylko rozpoczyna połączenie głosowe (i utrzymuje je aż do przyjazdy służb ratunkowych), ale także wysyła ratownikom współrzędne położenia samochodu, kierunek, w którym jechał, liczbę pasażerów czy informacje o skutkach wypadków. System zaalarmuje służby nawet jeżeli kierowca będzie nieprzytomny. Połączenie alarmowe można także rozpocząć ręcznie, wciskając przycisk SOS na podsufitce.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij