Firmy samochodowe produkują samochody – to oczywista oczywistość, ale nieco bardziej złożona niż się wydaje. Koncerny od dawna korzystają bowiem z podzespołów dostarczanych przez firmy zewnętrzne, np. oferujące oprogramowanie do różnych urządzeń. Zmusza je do tego rosnący stopień komplikacji wszystkich urządzeń i systemów – od sterowania opuszczaniem szyb po silnik. Widać to na przykładzie wyposażenia elektrycznego i sterowników elektronicznych. Coraz większa liczba tych drugich sprawiła, że samochodowa instalacja elektryczna stała się za ciężka i miała za dużo złącz, dlatego od połowy lat 80. sterowniki, których pracą rządzi oprogramowanie, zaczęto łączyć siecią przesyłu danych. Dla firm samochodowych oprogramowanie jest szyte na miarę właśnie przez zewnętrzne firmy software’owe, np. Vector, NXP Semiconductors lub producentów różnych samochodowych podzespołów, takich jak Bosch, Continental, czy należąca do Samsunga firma Harman.
Google wkracza do samochodu - Android Automotive OS, czyli system do aut
Sterowniki są podzielone na grupy, np. zespołu napędowego, układów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo, wyposażenia nadwozia (sterowanie szybami, zamkami, oświetleniem itp.), czy multimediów. W każdej z tych grup dane są przesyłane magistralami, na których panują określone zasady, tzw. protokoły. W zależności od wymaganego bezpieczeństwa wymiany danych oraz prędkości ich przesyłu wykorzystuje się różne typy magistral, np. CAN, LIN, FlexRay, MOST lub znane użytkownikom telefonów łącze bluetooth. Budowa i protokół przesyłu każdej z nich są regulowane normami. Magistrale współpracują ze sobą za pośrednictwem tzw. bramek, które służą wymianie informacji i pełnią taką rolę jak tłumacz w komunikacji międzyludzkiej.
Google chce zburzyć ten porządek i zapanować nad całą siecią przesyłu danych samochodu. Po raz pierwszy jego system operacyjny będzie zarządzał multimediami modelu Polestar 2 (marki należącej do Volvo), który zadebiutuje w tym roku – oznajmił Mickey Kataria, szef działu samochodowego koncernu Alphabet, do którego należy Google. System ten nosi nazwę Android Automotive OS.
Oczywiście będzie on kompatybilny z Google Play (sklep z aplikacjami), systemem sterowania głosem, mapami i usługami nawigacyjnymi Google Maps.
![]() |
Google play Smartfony nie zdobyłyby tak dużej popularności bez ogromnej liczby aplikacji tworzonych przez rzesze informatyków i udostępnianych przez specjalne platformy. Google zamierza stworzyć podobną platformę z aplikacjami dla samochodów |
Komentarze