Tak testowaliśmy
Badaliśmy czy fotel jest dostatecznie obszerny, czy zapewnia podparcie dla kręgosłupa oraz (to osobne kryterium) krzyża, badaliśmy też możliwości dopasowania zagłówka. Sprawdzaliśmy na ile sposobów można regulować fotel, przyznając punkty zależnie od znaczenia danej funkcji dla prawidłowej pozycji za kierownicą. Naszym ekspertem był Georg Stingel, szef stowarzyszenia „Zdrowe plecy”, skupiającego lekarzy i kliniki wydające w Niemczech certyfikaty produktom, mającym wpływ na zdrowie kręgosłupa.
Co potrafi dobry fotel
- Zagłówek luksusowego Mercedesa klasy S ma odchylane boki, które „otulają” głowę kierowcy, zwiększając wygodę. System Neck-Pro w razie uderzenia w tył auta sprawia, że rozprężająca się sprężyna błyskawicznie przesuwa zagłówek o 44 mm do przodu i o 30 mm w górę, by w porę podtrzymał głowę.
- 11 komór napełnianych powietrzem, pozwala dopasować kształt oparcia i siedziska do sylwetki pasażera. Napełniając poduszki, w większym bądź mniejszym stopniu można wybrać jedno z trzech ustawień twardości fotela. W razie wypadku skrajne poduszki same maksymalnie się wypełniają, trzymając pasażera w uścisku.
- Wypełnienie fotela wykonano m.in. z „oddychających” mat, włókien naturalnych i pianki poliuretanowej o otwartych porach. Wiatraczki przewietrzające fotel znajdują się w siedzisku (cztery) oraz w oparciu (dwa). Zasysają zimne powietrze znad podłogi i wydmuchują je przez tapicerkę.
- Mocowanie jest inne niż w większości tradycyjnych konstrukcji. Fotel nie spoczywa na stalowej ramie przymocowanej śrubami do podłogi, lecz na bocznych listwach przytwierdzonych do środkowego tunelu i do progu. Dzięki temu pod fotelem pozostaje wolna przestrzeń na stopy pasażerów siedzących z tyłu.
Fizjoterapeuta, specjalista od terapii kręgosłupa Andrzej Kostkiewicz
Złe ustawienie fotela może powodować dolegliwości kręgosłupa w odcinkach lędźwiowym, piersiowym i szyjnym. Ból może być miejscowy albo promieniować aż do stóp i być tak intensywny, że uniemożliwia nie tylko jazdę, ale też normalne funkcjonowanie. W odcinkach kręgosłupa piersiowego i szyjnego mogą wystąpić bolesne napięcia mięśni, powodujące mrowienie i drętwienie rąk. Żeby do tego nie dopuścić, oparcie fotela należy nieco odchylić, a pod odcinek lędźwiowy podłożyć np. zwinięty w rulon ręcznik, co dwie godziny robić przerwę w podróży i stosować lekką gimnastykę.