Zwykłe radio w samochodzie od dawna już nie wystarcza. Dzisiaj nawet w autach niższej klasy średniej montuje się multimedialne kombajny, które wskazują drogę, pozwalają kierowcy odbierać telefon i samemu dzwonić bez odrywania rąk od kierownicy, łączą się nawet z internetem. Do testu wybraliśmy samochody z najbogatszą wersją urządzeń multimedialnych. Naszym celem jest sprawdzenie, czy i na ile sprawnie wywiązują się ze swoich funkcji.
Na przykład nawigacja – jasne, że jest po to, by precyzyjnie doprowadzić kierowcę do celu, ale my sprawdzamy też czy jednoznacznie pokazuje, w którą drogę skręcić na skrzyżowaniu i czy podpowiedzi, na którym pasie ruchu ustawić auto pokrywają się z tym, co kierowca w rzeczywistości widzi na jezdni.
Sprawdzając działanie telefonu wykorzystaliśmy iPhony 4S oraz 5 i Samsunga Galaxy SIII. Wszystkie podłączyliśmy bluetoothem do samochodowego systemu infotainment i sprawdzaliśmy ich działanie podczas jazdy z różnymi prędkościami. Jakość połączenia zależy np. od tego, w którym miejscu zamontowano mikrofon i jak jest zestrojony oraz czy wykorzystywana jest zewnętrzna antena. Pod uwagę braliśmy też łatwość i czas podłączenia komórki do samochodowego sprzętu. Kolejny sprawdzian – radio.
Słucha go ponad połowa kierowców, więc jakość odbioru miała dla nas duże znaczenie. Poza tym testowaliśmy na ile łatwo można podłączyć iPoda, pamięć USB czy kartę SD oraz czy jakość odtwarzania muzyki z tych urządzeń jest zadowalająca.
Internet w aucie to wciąż rzadkość, przydałby się do informowania w czasie rzeczywistym o korkach, gdyby taki serwis istniał w Polsce; na Zachodzie działa.
I temat ostatni – łatwość obsługi. Oprócz logiki menu i jego przejrzystości ocenialiśmy usytuowanie ekranu, dostęp do przycisków i pokręteł do obsługi sprzętu oraz reakcję na komendy głosowe, o ile urządzenie miało taką funkcję.
Co to jest?
A2DP: skrót od Advanced Audio Distribution Profile. Profil bluetooth, dzięki któremu można bezprzewodowo przesłać muzykę do samochodowego sprzętu audio.
Bluetooth: technologia bezprzewodowej komunikacji urządzeń elektronicznych na niewielkich odległościach. W systemach samochodowych wykorzystywana na przykład do podłączenia telefonu komórkowego. Funkcje bluetooth dzielone są na tzw. profile.
Informacje drogowe w czasie rzeczywistym: zależnie od producenta, serwis ten nosi różne nazwy (np. RTTI , czy HD-Traffic). Dane o korkach na drodze są przekazywane do auta za pomocą przenośnego urządzenia z dostępem do internetu – dzięki temu ilość dostarczanych informacji jest znacznie większa niż w wypadku przekazu UKF. Ponadto telefony komórkowe w samochodzie mogą odbierać informacje o utrudnieniach w ruchu w miarę zmieniającego się położenia samochodu, dzięki czemu są jeszcze precyzyjniejsze.
Hands free: profil bluetooth przeznaczony do prostych i niedrogich urządzeń głośnomówiących, w którym wykorzystywane są tylko mikrofon urządzenia hands free oraz samochodowe głośniki. Rozmowa odbywa się jednak za pośrednictwem telefonu komórkowego, dlatego jakość odbioru jest często gorsza niż w wypadku profilu SIM-Access.
Tagi ID3: dodatkowe informacje o utworach muzycznych odtwarzanych z MP3. Mogą to być tytuły piosenek, nazwy albumów albo nawet zdjęcia okładek płyt muzycznych. Dobre odtwarzacze MP3 potrafią odczytać i wyświetlić wiele tagów ID3.
SAP: SIM Access Profile. Profil bluetooth, dzięki któremu na zewnętrzny nadajnik z anteną można przenosić informacje z karty SIM telefonu komórkowego (np. książkę telefoniczną). To sprawia, że komunikacja jest znacznie lepsza; poza tym oszczędzana jest bateria komórki, bo telefon przechodzi w tryb czuwania.
TMC: Traffic Message Channel. Bezpłatne informacje o korkach na drodze stale nadawane na falach UKF. Są niezbyt precyzyjne, bo przekazywane z opóźnieniem w stosunku do rzeczywistej sytuacji drogowej.
TMC Pro: zwane też Navteq Traffic. Lepszy wariant TMC; korki są rejestrowane szybciej m.in. przez czujniki zainstalowane przy jezdni. Jednak aktualność informacji, podobnie jak w TMC, nie jest zbyt duża.