Pora roku, w której noc jest znacznie dłuższa od dnia to czas poważnej próby dla samochodowych reflektorów. Właśnie teraz, zimą, Twoje bezpieczeństwo zależy od nich jak mało kiedy, bo jeśli wybierasz się w dalszą drogę, nie unikniesz jazdy po zmroku. Przed największym wyzwaniem stają reflektory starszych aut, zwłaszcza tych wyposażonych w żarówki H4, które świecą słabiej niż H-siódemki. Te drugie emitują strumień świetlny o wartości 1500 lumenów, czyli świecą o połowę jaśniej niż żarówki H4.
Na szczęście w H-czwórki wyposaża się dzisiaj niewiele samochodów, głównie najtańszych; większość nowych współczesnych aut ma w każdym reflektorze jedną żarówkę H7 www.auto-motor-i-sport.pl n styczeń 2013 85 do świateł drogowych i jedną w roli świateł mijania. Jest jeszcze opcja najnowocześniejsza, w której mroki nocy rozpraszają lampy ksenonowe.
Jeśli chcesz, żeby reflektory Twojego samochodu lepiej oświetlały drogę – albo i tak musisz wymienić żarówki (pamiętaj – zawsze obydwie równocześnie) – możesz mieć kłopot z wyborem, bo w sklepach i na stacjach benzynowych towaru jest mnóstwo. Producenci nęcą hasłami w rodzaju „z efektem ksenonów”, jedni żądają za żarówki kilkanaście zł, inni sprzedają swoje produkty w marketach budowlanych za kilkadziesiąt złotych.
Na pewno unikać trzeba żarówek barwionych, od nieznanych producentów, które dają kolorowe światło, ale mają słaby zasięg i oślepiają innych kierowców. Można je znaleźć głównie w Internecie. Uważać trzeba też na szczególnie tanie produkty „markowe” – nie jest to może zjawisko w dużej skali, ale trafiają się słabej jakości podróbki z Dalekiego Wschodu.
Reflektor ustawiony o 1/10 stopnia wyżej niż trzeba, daje o 20 luksów więcej światła, ale bardzo oślepia innych.
Wraz z ekspertami Dekry sprawdziliśmy w laboratorium trzynaście żarówek kilku producentów. Aby je porównać, wszystkie zamontowaliśmy w reflektorze VW Golfa IV. Uzyskane wyniki tylko do pewnego stopnia można odnosić do innych samochodów.
Inaczej niż w wypadku żarówek H4, w „siódemkach” to reflektor ma decydujący wpływ na przebieg granicy między światłem a ciemnością, dlatego ta sama żarówka zamontowana w różnych reflektorach może inaczej rozkładać światło na drodze. Ale takie różnice jak w naszym reflektorze wystąpiłyby też w każdym innym. Po prostu – dobra H7 zawsze będzie rzucać światło daleko i równomiernie, a zła nie stanie się lepsza w innym aucie.
Test wykazał różnice w jakości – jedna żarówka nie nadaje się do niczego, trzy można polecić z pewnymi zastrzeżeniami, pięć z czystym sumieniem, a cztery są po prostu bardzo dobre. Najtańsze zapewniają wprawdzie światło o natężeniu wymaganym przez przepisy, ale źle rozkładają je na drodze, bo zwoje żarnika są nierówne. Punkty zbierają za to markowe żarówki, przy których produkcji utrzymywane są najwyższe standardy jakościowe. I chociaż nie gwarantują „100 procent więcej światła” (tak niektórzy producenci zachwalają swoje produkty) i niestety więcej kosztują, to jednak – jeśli chcesz, żeby reflektory Twojego samochodu najlepiej jak to możliwe rozpraszały mroki nocy – sięgaj właśnie po żarówki dobrych marek.