[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ

Toyota Prius zwiększy zasięg dzięki słońcu

Producenci szukają nowych sposobów na zwiększenie zasięgu aut elektrycznych i hybryd. Jednym z pomysłów jest użycie ogniw fotowoltaicznych.

Toyota Prius PHV z ogniwami słonecznymi Toyota Prius PHV z ogniwami słonecznymi
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 120 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Krótko mówiąc chodzi o oklejenie samochodu plastrami baterii słonecznych, które czerpiąc energię słoneczną, zasilą akumulatory pojazdu, co przełoży się na darmowe zwiększenie zasięgu. Póki co prace prowadzone przez Toyotę są na wstępnym etapie, ale wyniki wydają się być obiecujące.

Testy samochodów oklejonych takimi słonecznymi ogniwami prowadzone są przez Toyotę na modelu Prius z napędem hybrydowym typu plug-in, a pierwsze auta już jeżdżą po drogach publicznych w Japonii.

Oprócz Toyoty w projekt zaangażowane są również firmy Sharp, której chyba nie trzeba nikomu przedstawiać oraz NEDO, czyli krajowa organizacja badawczo-rozwojowa. Rozwiązanie ma pomóc w redukcji emisji CO2 w sektorze transportu, ale dla kierowców ma też inny wymiar – oszczędności.

W ramach współpracy firma Sharp zmodernizowała swoje wysokiej klasy ogniwa słoneczne o wysokiej wydajności, opracowane wcześniej na potrzeby projektu prowadzonego przez NEDO. W ten sposób stworzono pokładowy panel baterii słonecznych. Toyota zainstalowała ten panel na dachu, masce, tylnej klapie i innych częściach Priusa Plug-in Hybrid i tak powstał samochód demonstracyjny, przeznaczony do prób na drogach publicznych.

Zobacz także: pierwsza hybrydowa Skoda - Superb iV

REKLAMA

REKLAMA

Toyota Prius PHV z ogniwami słonecznymi Toyota Prius PHV z ogniwami słonecznymi

Dzięki zwiększeniu wydajności panelu baterii słonecznych z 22,5 proc. do 34 proc. oraz zwiększeniu jego obszaru – oklejono nim prawie całą górną powierzchnię samochodu – osiągnięto generowaną moc na poziomie około 860 W (wcześniej było to 180 W).

Uzyskana moc jest więc o około 4,8 razy większa w porównaniu z mocą generowaną z paneli fotowoltaicznych seryjnego modelu Prius Plug-in Hybrid, który za dopłatą może mieć panel fotowoltaiczny montowany na dachu.

Co więcej, oprócz znacznego zwiększenia produkcji energii elektrycznej, samochód testowy wykorzystuje system, który ładuje akumulator zarówno podczas parkowania pojazdu, jak i podczas jazdy, co ma skutkować znaczną poprawą zasięgu z napędem elektrycznym i większą oszczędnością paliwa.

Zobacz także: pierwsza elektryczna Skoda już jest!

REKLAMA

Toyota Prius PHV z ogniwami słonecznymi Toyota Prius PHV z ogniwami słonecznymi

Jak przekłada się to na faktyczny zasięg?

Seryjny model Prius Plug-in Hybrid ładował swój akumulator trakcyjny jedynie podczas postoju pojazdu. Samochód demonstracyjny, dzięki udoskonaleniom w produkcji energii elektrycznej, wykorzystuje system, który doładowuje podczas jazdy. Ma to znacząco zwiększyć zasięg w trybie elektrycznym (BEV) oraz wpłynąć na oszczędność paliwa.

W seryjnym Priusie, opcjonalny panel fotowoltaiczny dostarcza w czasie jazdy energię tylko do akumulatora pomocniczego, który zasila np. pokładowy system nawigacji. Z kolei na postoju czerpanie energii ze słońca pozwala na zwiększenie zasięgu na napędzie elektrycznym o 5-6 kilometrów.

Tymczasem w testowanym właśnie samochodzie, oklejonym większą liczbą paneli, podczas całodniowego postoju zasięg w trybie elektrycznym rośnie o 44,5 kilometra, natomiast podczas jazdy może to być nawet ponad 56 kilometrów.

Taki wynik oznacza, że w słoneczny dzień znika konieczność podłączania takiej hybrydy plug-in do zewnętrznego źródła zasilania. Znika więc zarówno kwestia ponoszenia kosztów korzystania z sieci, jak i zwiększa komfort użytkowania samochodu, który w tej kwestii staje się bezobsługowy.

Zobacz także: nowe Renault Zoe z większym zasięgiem

REKLAMA

REKLAMA

Toyota Prius PHV z ogniwami słonecznymi Toyota Prius PHV z ogniwami słonecznymi

Jak wyglądają takie panele?

Samochód demonstracyjny wyposażono w panel baterii słonecznych, wykorzystujący kilka ogniw o ponad 34-procentowej wydajności konwersji. Kształt modułu, odporność na warunki zewnętrze, materiały zastosowane na jego powierzchni i inne czynniki, oparto na specyfikacjach jazd próbnych, stosowanych przez Toyotę.

Ogniwo słoneczne ma grubość około 0,03 mm i jest elastyczne. Pozwala to na wydajne rozmieszczenie paneli, dopasowanie ich do zakrzywionych powierzchni oraz stosowanie na ograniczonej przestrzeni - w tym dachu, masce i pokrywie bagażnika.

Trzymamy zatem kciuki za powodzenie testów i szybkie wdrożenie tej zmyślnej technologii do samochodów seryjnych.

Zobacz także: znajdź wymarzony samochód w najlepszej cenie!

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij