Samochody wyczynowe są eksploatowane w sposób szczególny. Wysokie prędkości, duże przeciążenia i niezwykle duże skoki temperatur to norma. Wydaje się więc logiczne, że w autach sportowych powinno się stosować specjalny olej do silnika i w skrzyni biegów oraz płyny – chłodzący i hamulcowy. Chodzi przecież o to, żeby skuteczniej smarować zarówno silnik, jak i skrzynię biegów oraz szybciej odprowadzać ciepło z silnika i układu hamulcowego.
Ze względu na konieczność uzyskania możliwie największej wydajności silnika, auta wyścigowe tankuje się paliwem o wysokiej liczbie oktanowej, które spala się szybciej i dokładniej. W praktyce okazuje się, że zwykły Golf GTI korzysta z tych samych płynów, co Golf GTI startujący w pucharze Volkswagen Castrol Cup.
Olej silnikowy
Niezależnie od tego, jaki masz samochód i gdzie nim jeździsz, musisz regularnie, czyli zgodnie z zaleceniami producenta, wymieniać olej w silniku. Olej z upływem czasu traci swoje właściwości smarne, co jest szczególnie niebezpieczne dla silnika pracującego w wysokich temperaturach. Wymianę najlepiej zaplanować przed nadejściem upałów, bo właśnie wtedy silnik nagrzewa się szybciej i intensywniej.
W wypadku oleju silnikowego Castrol EDGE 5W-30 – wykorzystywanego zarówno w Golfie wyścigowym, jak i drogowym – lepkość w temperaturze 40 °C wynosi 70 mm²/s, a w 100 °C (typowa temperatura pracy) zaledwie 12 mm²/s. Podczas codziennej eksploatacji ważne jest regularne (minimum co 1 tys. km) kontrolowanie poziomu oleju. Jeśli jest go zbyt mało, pracuje intensywniej i szybciej się zużywa. Ilość oleju ma też bezpośredni wpływ na temperaturę pracy silnika, ponieważ przejmuje on aż 30% powstającego ciepła.
50% O tyle spada ciśnienie oleju, na skutek działania siły odśrodkowej, podczas pokonywania jednego z szybkich zakrętów Toru Poznań.
Optymalny stan oleju w silniku wynosi (na bagnecie) 3/4. Zbyt niski poziom oleju niesie ze sobą ryzyko zassania powietrza do układu smarowania. Brak smarowania współpracujących ze sobą (wirujących i trących o siebie) elementów silnika czy turbosprężarki powoduje ich trwałe uszkodzenie. Jazda przez kilka lub kilkanaście sekund bez smarowania silnika może doprowadzić do jego zatarcia.
Cena 5 l oleju Castrol EDGE 5W-30 wynosi 137 zł.
Olej w skrzyni biegów
Wyścigowy Golf GTI korzysta z 6-biegowej, dwusprzęgłowej przekładni DSG. Zmodyfikowano jedynie oprogramowanie komputera sterującego jej pracą, aby biegi przełączało się jeszcze szybciej. Układ napędowy doposażono w mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu.
Skrzynia biegów smarowana jest w pełni syntetycznym olejem przekładniowym Castrol Transmax Dual o lepkości, wg SAE, 75W. Ten sam olej stosuje się w aucie „cywilnym”. Różnica polega na częstości wymian – w autach wyścigowych czynność tę wykonuje się mniej więcej co 1100 km, w normalnych warunkach co 60 tysięcy kilometrów.
Podczas wymiany zużywa się ok. 7 litrów oleju (cena 1 l to 33 zł). Zalety oleju Castrol Transmax Dual to utrzymywanie stałej lepkości w całym okresie eksploatacji, wyśmienita stabilność termiczna, bardzo dobre właściwości płynięcia w niskich temperaturach. Ważną cechą oleju Castrol Transmax Dual jest także to, że jest bezpieczny dla wszelkich uszczelnień w przekładni, co przy tak zaawansowanej konstrukcji jest niezwykle istotne.
Płyn chłodzący
Ze względu na zwiększoną ilość wydzielanego ciepła zarówno przez silnik, jak i skrzynię biegów (wymiennik ciepła skrzyni DSG jest chłodzony cieczą) w pucharowym Golfie przebudowano układ chłodzenia. Doposażono go w dwie chłodnice.
Pojemność układu zwiększyła się o około 3 l i w wyścigowym aucie wynosi 9 litrów. Niezmieniony pozostał wypełniający go płyn – Castrol Radicool SF, którego temperatura wrzenia jest wystarczająco wysoka i wynosi aż 175 °C.
Zaawansowany pakiet dodatków zapewnia odpowiednie smarowanie elementów pompy cieczy chłodzącej, a także utrudnia powstawanie wapniowych osadów. Castrol Radicool SF może być wykorzystywany jako płyn wielosezonowy. W samochodzie eksploatowanym w normalnych warunkach wymienia się go raz na 6 lat. W aucie wyścigowym wytrzymuje zaledwie jeden sezon. Litr koncentratu kosztuje 29 zł. Rekomendowane proporcja wody destylowanej i koncentratu wynosi 50/50%.