REKLAMA

Zegary 3D – wizja przyszłości

 
Continental wprowadza na rynek nowy rodzaj cyfrowego wyświetlacza, który pokazuje w trójwymiarze wskazania prędkościomierza i obrotomierza. Po raz pierwszy zostanie zastosowany w nowym koreańskim SUV-ie Genesis GV80.
Continental 3D kokpit Continental 3D kokpit

Cyfrowe zegary są stosowane coraz powszechniej. W porównaniu z analogowymi mają tę zaletę, że zestaw wyświetlanych informacji oraz ich grafikę kierowca sam może dopasowywać do swoich potrzeb, poza tym zakres przekazywanych danych jest dużo większy niż w wypadku konwencjonalnych wskaźników. Continental udowadnia, że te możliwości są jeszcze większe – na wyświetlaczu zaprojektowanym przez inżynierów tej firmy skale, wskazówki oraz dodatkowe obiekty są przedstawiane na ekranie trójwymiarowo. Oczywiście kierowca nie potrzebuje specjalnych okularów, żeby korzystać z zegarów 3D. 

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Zegary 3D - Kamera we wnętrzu auta rejestruje, pod jakim kątem kierowca patrzy na ekran

Trójwymiarowe widzenie obrazu na zegarach 3D bez okularów umożliwia technologia autostereoskopii – i właśnie ją wykorzystał Continental. Zastosował przy tym barierę paralaksy, czyli przesłonę z umieszczonymi pod odpowiednim kątem szczelinami, przez które ukazują się tylko fragmenty obrazu wyświetlanego na ekranie. Podobnie jak wtedy, gdy patrzymy na rzeczywisty obiekt, prawe i lewe oko widzą obraz pod nieco innym kątem, a więc trójwymiarowo. Żeby wykorzystać tę samą zasadę w wypadku cyfrowych wskaźników w kabinie auta umieszczono kamerę, która rejestruje kąt pod jakim na ekran pada wzrok kierowcy i odpowiednio do tego dostosowuje obraz. W kamerze umieszczono ponadto czujnik, który rejestruje czy kierowca zbyt długo nie spogląda na instrumenty i reaguje, gdy jego uwaga jest za bardzo odwrócona od drogi.

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

REKLAMA

REKLAMA

Zegary 3D – komputery na kołach

Pierwszym modelem, w którym zostanie zastosowany trójwymiarowy wyświetlacz Continentala będzie debiutujący w tym roku Genesis GV80 nowej generacji – SUV luksusowej marki należącej do Hyundaia. W modelu tym zastosowano komputer o dużej mocy obliczeniowej, dzięki któremu korzystanie z technologii 3D w samochodzie jest w ogóle możliwe. Dzięki niemu do obsługi różnych funkcji w aucie nie trzeba będzie używać wielu sterowników, lecz tylko kilku komputerów, dzięki którym wszystkie funkcje będą działać w ramach jednego systemu. W przyszłości kierowca będzie mógł sam dowolnie umieszczać wyświetlane wskaźniki na różnych ekranach w aucie, według własnych upodobań – będzie np. mógł przeciągnąć dłonią mapy nawigacji z ekranu znajdującego się na centralnej konsoli, by  umieścić je w wybranym przez siebie miejscu. W trybie jazdy automatycznej wszystkie ekrany w aucie utworzą jeden system, który umożliwi korzystanie ze wszelkich usług i aplikacji, które dotąd były dostępne tylko na centralnym ekranie.

Poniżej w materiałach wideo przestawiamy wizje multimediów przyszłości. 

Zobacz także:

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA