O marce Mercedes-AMG

Najwyższe cele – od zawsze

Pięćdziesiąt lat temu, gdy powstawała firma AMG, nie spodziewano się, że luksusowa limuzyna może wygrywać wyścigi – Mercedes 300 SEL 6.8 AMG na zawsze zapisał tę markę na kartach historii.

Historię wielkich marek motoryzacyjnych najczęściej tworzą zapaleńcy i wizjonerzy. Tak było również w wypadku firmy Mercedes-AMG. W 1967 roku Hans-Werner Aufrecht i Erhard Melcher, którzy odeszli z Mercedesa i zaangażowali się w wyścigi amatorskie, założyli biuro konstrukcyjne i testowe AMG. Litera „A” w nazwie oznaczała wizjonera Aufrechta, „M” inżyniera Melchera, a „G” – miejscowość Großaspach, w której urodził się Aufrecht. Obaj panowie mieli jasno wyznaczony cel – budować samochody, które będą wygrywały wyścigi. W swoim biurze udoskonalali silniki i poprawiali ich parametry. Od początku byli pewni jednego – będą ścigać się Mercedesami, samochodami marki, w której wcześniej pracowali nad rozwojem wyczynowych silników. Ich pomysł spodobał się Mercedesowi, który miał w gamie modele o sportowym potencjale, ale nie angażował się w wyścigi.

Jednak modyfikowanie jednostek napędowych i samochodów to jedno, a zapisanie się na kartach historii to drugie. Aby tego dokonać, trzeba było rzucić wyzwanie silnym i znanym zespołom wyścigowym. Nastąpiło to w 1971 roku, kiedy Aufrecht i Melcher wystawili do startu model 300 SEL 6.8 AMG w legendarnym 24-godzinnym wyścigu na torze Spa-Francorchamps. Samochód ten zaskakiwał pewnym szczegółem… bazował na ponadpięciometrowej limuzynie! W słynnym wyścigu ogromny, ale szybki Mercedes wzbudził sensację, ponieważ okazał się najszybszy w swojej klasie i drugi w klasyfikacji generalnej, wyprzedzając wiele lżejszych aut. Tak spektakularny sukces rozsławił litery „A”, „M” i „G” na całym świecie. Przez kolejne lata firma spełniała marzenia klientów, którzy przyjeżdżali do AMG modyfikować swoje drogowe Mercedesy, by mogły ucierać nosa BMW i Porsche.

Od 1990 roku firma Aufrechta i Melchera jest oficjalnym partnerem Mercedesa i zajmuje się fabrycznym tuningiem aut tej marki, a od 2005 roku jest jej oddziałem, który projektuje i buduje modele sportowe i wyczynowe.

Szalony pomysł

Mercedes 300 SEL 6.8 AMG powstał na bazie jednego z najszybszych samochodów tamtych czasów – 300 SEL 6.3 (W109). Pojemność jego silnika V8 zwiększono z 6330 do 6830 cm3 i wymieniono w nim wiele elementów na bardziej wytrzymałe. Całości dopełniły 5-biegowa skrzynia mechaniczna, sportowe zawieszenie i… hamulce z seryjnej wersji. Silnik osiągał 428 KM i 600 Nm momentu obrotowego i mimo że auto ważyło 1635 kg, rozpędzało się do 290 km/h. Na zdjęciach: legendarny model i jego konstruktorzy podczas pierwszego wyścigu.

Złożone z najlepszych klocków

W zakładach AMG pracuje ponad 1300 osób, w tym 700 w dziale konstrukcyjnym. Wszystkie łączy jeden cel – chcą projektować i budować najlepsze samochody sportowe.

Podobnie jak w wyścigach, w konstruowaniu aut marki Mercedes-AMG obowiązuje ta sama zasada – wygrywa najlepszy zespół. Domem zespołu AMG jest Affalterbach, gdzie projektowane są wyczynowe samochody przy zastosowaniu najnowszych technologii, najnowocześniejszych metod zarządzania produkcją i rozwiązań ekologicznych. W dziale konstrukcyjnym inżynierowie wciąż pracują nad nowymi rozwiązaniami. Najbardziej zaawansowany technicznie model drogowy to Mercedes-AMG GT, drugi po SLS-ie stworzony od podstaw przez specjalistów AMG. W autach AMG najważniejsze są osiągi, a aby je uzyskać, samochody powinny mieć lekką konstrukcję, dlatego firma stawia konsekwentnie na innowacyjne materiały, takie jak np. wzmacniane włókno węglowe. Końcówka roku 2016 była dla Mercedes-AMG bardzo ważna – to wtedy, tuż przed 50. rocznicą powstania marki, zaprezentowano model AMG GT R. To najmocniejsza odmiana w rodzinie GT, modeli nadających się zarówno na ulice, jak i do szybkiej jazdy na torze wyścigowym. Inżynierowie AMG ukryli pod karoserią wiele rozwiązań przejętych ze sportu motorowego, m.in. ruchome przesłony sterujące przepływem powietrza, które poprawiają właściwości aerodynamiczne auta, a także układ skrętnych kół tylnej osi. Podjęto również działania mające na celu zmniejszenie masy samochodu i jej lepszy rozkład między osie, dlatego podwozie i karoserię wykonano z różnych stopów aluminium, tylną klapę ze stali, przód ze stopu magnezu, a przednie błotniki, dach i wał napędowy z bardzo wytrzymałego włókna węglowego.

Jednak lekka konstrukcja nie wystarczy, jeśli auto nie ma odpowiedniego silnika – a tutaj inżynierowie AMG są klasą sami dla siebie. Najnowsza jednostka 4.0 V8 biturbo fantastycznie brzmi, zapewnia wspaniałe osiągi i błyskawicznie reaguje na gaz, a dzięki m.in. systemowi zarządzania pracą cylindrów jest to najbardziej efektywny i oszczędny silnik w swojej klasie. Równie nowoczesny jest 2.0 turbo, pierwsza czterocylindrowa jednostka benzynowa skonstruowana przez AMG do auta drogowego. Silnik ten, znany m.in. z modeli A 45, CLA 45 i GLA 45 trzykrotnie zdobywał wyróżnienie w plebiscycie „Engine of the Year Award”.

Jeden człowiek
– Jeden silnik

Osiągnąć perfekcję i za nią ręczyć to zasada AMG. Każdy silnik montowany w sportowych i wyczynowych autach jest składany ręcznie przez wysoko wykwalifikowanego pracownika, który bierze za niego odpowiedzialność: od zamontowania wału korbowego, poprzez montaż wałków rozrządu, po pierwsze napełnienie olejem silnikowym. „One Man – One Engine” to gwarancja jakości, potwierdzona podpisem mechanika na plakietce silnika AMG.

Lekkie jak piórko

Wzorcowym przykładem auta o lekkiej konstrukcji jest Mercedes-AMG GT z ramą przestrzenną wykonaną z aluminium, wałem napędowym i opcjonalnym dachem z włókna węglowego, z lekkim akumulatorem, obręczami kół ze stopu metali lekkich i z wysokowydajnym układem hamulcowym o niskiej masie.

Doświadczenie liczone trofeami

Sport samochodowy to nie tylko rywalizacja najlepszych z najlepszymi. To także poligon doświadczalny dla rozwiązań, które w przyszłości pojawią się w samochodach drogowych.

Legenda sportowych Mercedesów zrodziła się z sukcesów w najważniejszych wyścigach – Grand Prix – w których samochody tej marki ścigały już w latach trzydziestych. Największe sukcesy marka odniosła w 1954 i 1955 roku, gdy tytuły mistrza świata w „srebrnej strzale” zdobył legendarny Juan Manuel Fangio. Wraz z zakończeniem sezonu 1955 Mercedes wycofał się jednak z rywalizacji w Formule 1, a w późniejszych latach skupił się na innych dyscyplinach, m.in. wyścigach DTM. Od lat dziewięćdziesiątych niemiecka marka budowała wyczynowe silniki dla zespołów Formuły 1, natomiast w 2010 roku reaktywowano zespół fabryczny – od tego czasu Mercedes-AMG startuje w wyścigach Formuły 1 pod nazwą Mercedes-AMG Petronas F1 Team. Od sezonu 2013 Mercedes-AMG oraz kierowcy jeżdżący w jego barwach (Nico Rosberg i Lewis Hamilton) zdobyli trzy tytuły mistrzowskie dla kierowców oraz trzy w klasyfikacji konstruktorów. Mercedes-AMG dominuje na najlepszych torach wyścigowych świata, a zdobyte doświadczenia wykorzystuje w drogowych modelach AMG, których osiągi są na najwyższym poziomie. Lista sukcesów nie ogranicza się do królowej motorsportu, Mercedes-AMG startuje też w wyścigach DTM i buduje nowoczesne auta wyścigowe GT3 dla kierowców z całego świata. DTM (Deutsche Tourenwagen Masters), czyli najważniejsza na świecie seria wyścigów samochodów turystycznych, to poligon doświadczalny dla sportowych modeli Mercedes-AMG. Już w 1988 roku obie marki wystartowały wspólnie w wyścigach DTM, a kierowcy Mercedesa 190E cztery razy stanęli na podium. Od tego czasu zespół skompletował 131 pole position, 182 zwycięstwa oraz 14 tytułów mistrzowskich wśród konstruktorów.

Formuła 1

Formuła 1

W królowej sportu samochodowego startują najlepsze zespoły na świecie, ale to Mercedes-AMG wiedzie prym w ostatnich latach. Zespół zdominował rywalizację od czasu, kiedy bolidy są napędzane przez ultranowoczesne systemy hybrydowe, składające się z silnika benzynowego 1.6 V6 turbo, silnika elektrycznego i systemu odzyskiwania energii ERS. Tegoroczny bolid Mercedes-AMG F1 W08 EQ Power+ osiąga moc niemal 1000 KM.

Samochody GT3

Samochody GT3

Samochodami klasy GT3, które bazują na seryjnych modelach, można ścigać się niemal wszędzie – i w krajowych czempionatach, i w klasie GTE w legendarnym wyścigu 24H Le Mans. Mercedes-AMG buduje takie samochody dla klientów na całym świecie. Historię aut GT3 zapoczątkował Mercedes SLS AMG GT3, a kontynuuje ją Mercedes-AMG GT3.

DTM

DTM

Samochody DTM wyglądem przypominają auta seryjne, ale mają zaawansowane rozwiązania techniczne, które inżynierowie z Affalterbach testują w wyścigach, a później wykorzystują w konstrukcji seryjnych modeli drogowych.

Jedyna taka szkoła jazdy

W AMG Driving Academy instruktorzy światowego formatu przekazują swoją wiedzę innym kierowcom, by nauczyć ich szybkiej jazdy i wykorzystania potencjału samochodów AMG.

AMG Driving Academy to najlepsze miejsce, w którym można nauczyć się sportowej jazdy i panowania nad piekielnie mocnymi samochodami marki Mercedes-AMG lub podnieść swoje umiejętności pod okiem certyfikowanych instruktorów. Co ważne, aby zostać uczniem w szkole jazdy AMG, wcale nie trzeba jechać na drugi koniec Europy. AMG Driving Academy prężnie działa również w naszym kraju. Nad szlifowaniem umiejętności kierowców pracują polscy instruktorzy, którzy są nauczycielami w oddziałach AMG na całym świecie. W Polsce szkolenia odbywają się na trzech największych torach wyścigowych – na Torze Poznań, Torze Kielce i Silesia Ringu (koło Opola). Zajęcia są prowadzone według stopnia zaawansowania kierowców, nie ma więc ryzyka, że doświadczeni kierowcy będą brali udział w tych samych zajęciach co nowicjusze. Podstawowe szkolenie to AMG Performance Training, w ramach którego kierowcy od podstaw uczą się sportowej jazdy za kierownicą mocnych samochodów. Na wyższym poziomie trudności jest szkolenie AMG Advanced Training, podczas którego kierowcy osiągają wyznaczone przez instruktora cele, walcząc o poprawę swoich czasów przejazdu toru i poprawiając umiejętności prowadzenia samochodu. Równie ciekawymi propozycjami są AMG Ladies Only i AMG Experience Drift. W pierwszym udział mogą brać jedynie kobiety, które w bezpiecznych warunkach sprawdzą możliwości aut AMG i podniosą swoje umiejętności szybkiej jazdy, w drugim kierowcy mogą nauczyć się jazdy w kontrolowanym poślizgu samochodami z włączonym trybem Drift Mode. Najlepsi kierowcy mogą wziąć udział także w bardziej zaawansowanych szkoleniach, które odbywają się w całej Europie na najlepszych torach wyścigowych, również tych znanych z Formuły 1. Na torach można przetestować nawet wyczynowe samochody klasy GT3, a na zamarzniętych jeziorach Skandynawii potrenować panowanie nad pojazdami marki Mercedes-AMG w zimowych warunkach.

Program szkoleń

Szkolenia trwają 1-2 dni, w zależności od ich rodzaju. Informacje o programie i terminach zajęć znajdują się na stronie www.mercedes-amg.com/driving-academy. Podczas każdego wyjazdu AMG Driving Academy zapewnia nocleg w hotelach i wyżywienie.

Samochody AMG

Podczas szkoleń kierowcy mają do dyspozycji różne samochody AMG – od agresywnego A45 AMG, przez 612-konne E63 S, po niemal wyczynowe AMG GT R.

Zobacz modele AMG