REKLAMA

100 dni z Mazdą CX-5: Spotkanie z następcą - TEST

Dobiegła już końca nasza 100-dniowa przygoda z Mazdą CX-5. Pokonaliśmy 11 tys. km bez najdrobniejszego problemu i doceniliśmy „Jinba ittai”. A na koniec naszego testu zorganizowaliśmy porównanie z odświeżoną na rok 2020 CX-5, którą wyposażono w nowe multimedia.

Mazda CX-5 Jacek Hanusz
Mazda CX-5
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 118 900 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Mazda przez ostatnie lata dużo opowiadała o „Jinba ittai” - jedności jeźdźca z koniem. Początkowo z przymrużeniem oka traktowaliśmy to marketingowe hasło, ale teraz po 100 dniach jazdy Mazdą CX-5 z benzynowym silnikiem wolnossącym o pojemności 2.5 litra, mocy 194 KM i napędem 4x4 doceniliśmy pracę japońskich inżynierów w dostrajaniu samochodu.

Mazda CX-5 – Lekkość bytu

Na komfort jazdy oraz przyjemność prowadzenia istotnie wpływają zestrojenie instrumentów sterowania, praca układu napędowego i zawieszenia. Mazda CX-5 pomimo swoich rozmiarów (4550x1840x1680 mm) i masy 1572 kg sprawia wrażenie samochodu lekkiego. Wynika to z faktu, że kierownica obraca się lekko, a zawieszenie należy do grupy tych bardziej sportowych. Przednia oś ma nieco twardsze zestrojenie, a tylna pozwala na lekkie bujanie się samochodu na nierównościach. Dzięki takiemu zestrojeniu kierowca czuje się pewnie w zakrętach, a pasażerowie mogą cieszyć się wysokim komfortem. Zawieszenie CX-5 pozostawia też wrażenie aksamitnego tłumienia niewielkich nierówności – odczucie to znane jest choćby z samochodów Lexusa. W efekcie masz wrażenie, że poruszasz się po gładszym asfalcie niż ma to miejsce w rzeczywistości.
Starannie dopracowano również układ kierownicy. Pracuje lekko, ale daje wyczucie zachowania samochodu. Jest precyzyjny i nie wymaga nieustannych i męczących korekt podczas jazdy autostradą, co jest bardzo częstą bolączką elektrycznie wspomaganych konstrukcji w nowych samochodach. Jeżdżąc Mazdą CX-5 przez 100 dni mieliśmy okazję bezpośrednio porównać ten samochód z produktami innych marek. Układ kierowniczy CX-5 okazał się przyjaźniejszy dla kierowcy od konstrukcji jakie oferuje np. Mercedes GLB, czy choćby Hyundai Santa Fe.

Mazda CX-5Jacek Hanusz
Mazda CX-5

Mazda CX-5 – Czysty i soczysty dźwięk

Silnik wolnossący to ewenement w SUV-ach tej wielkości. Oczywiście im większy i cięższy samochód tym milej widziany jest wysoki moment przy niskich obrotach. Pierwsze wrażenie jest takie, że Mazdzie CX-5 brakuje mocy. Wynika to z faktu, że turbodoładowane silniki zdążyły nas już przyzwyczaić do tego, że podczas przyspieszania nie trzeba redukować biegów. Rzeczywiście kiedy wciskamy mocniej pedał gazu Mazda potrzebuję czasu aż automat zredukuje przełożenia i dopiero zaczyna przyspieszać.
Jednak po kilku dniach za kierownicą CX-5 z łatwością przyzwyczailiśmy się do takiego charakteru i przypomnieliśmy sobie dlaczego silniki wolnossące są tak cenione przez kierowców, którzy lubią prowadzić samochody. Silnik Mazdy precyzyjnie reaguje na dodanie czy ujęcie gazu, daje przyjemny „feedback” w postaci subtelnych i przyjemnych wibracji i ma czysty i soczysty dźwięk. W codziennym ruchu przez zdecydowaną większość czasu wykorzystuje się jedynie niewielką część mocy silnika 2,5 l. To akurat ten zakres, który nie potrzebuje wsparcia ze strony turbosprężarki. Dlatego przy płynnej jeździe CX-5 możemy się cieszyć z zalet tego silnika. A jeśli potrzebujemy przyspieszyć mocniej lub rozpędzić się do większej prędkości na autostradzie musimy pogodzić się z głośniejszą pracą silnika przy wysokich obrotach.
Znakomicie dostrojono do tego silnika skrzynię biegów z blokadą konwertera, która niemal do zera ogranicza nieprzyjemny „efekt ślizgania”. Automat trafnie dobiera przełożenia, pozbawiony jest panicznych reakcji i skutecznie wykorzystuje niskie obroty. Przy spokojnej jeździe skrzynia utrzymuje silnik w okolicy 1,5 tys. obr./min. Czterocylindrowy silnik wyposażony jest w funkcję odłączania dwóch cylindrów. Ten tryb włącza się wyłącznie przy minimalnym wychyleniu pedału gazu i stałej prędkości. Średnie spalanie przy swobodnej jeździe bez oszczędzania podczas całego naszego testu wyniosło 9,6 litra. Biorąc pod uwagę fakt, że mamy do czynienia z sporej wielości SUV-em z silnikiem benzynowym i napędem 4x4 jest to wynik, którego się spodziewaliśmy. Z pewnością Mazda w tej kategorii nie przegrywa z SUV-ami wyposażonymi w wysilone turbodoładowane silniki benzynowe o pojemności 2 litrów. Mazda CX-5 mogłaby mieć natomiast większy zbiornik paliwa. Do dyspozycji mamy 58 litrów paliwa, a to oznacza, że przy szybszej jeździe z Krakowa do Sopotu trzeba na trasie zaplanować dodatkowe tankowanie.

Mazda CX-5Jacek Hanusz
Mazda CX-5

Mazda CX-5 – Techniczna elegancja

Obecnie m.in. za sprawą wprowadzenia ciekłokrystalicznych zestawów wskaźników wnętrza samochodów przeżywają rewolucję. Podobne trendy można obserwować w przypadku zegarków. Jeśli najnowsze kolorowe zestawy wskaźników Mercedesa można porównać do smarwatcha to cyferblat Mazdy CX-5 przypomina klasyczną Omegę Speedmaster z przejrzystą tarczą i starannymi podziałkami. Przy tej technicznej elegancji Mazda nie rezygnuje z możliwości jakie dają elektroniczne zestawy wskaźników. Okrągły centralny „zegar” daje się konfigurować i dostarcza m.in. informacje z komputera pokładowego. Takie podejście do przekazywania informacji może nie wywołuje efektu „WOW” i nie zachwyci fanów gadżetów, ale okazuje się bardzo przyjazne w codziennej eksploatacji. Projekt całego, starannie zmontowanego i wykonanego z wysokiej jakości materiałów wnętrza opiera się również na zasadach przejrzystości i praktyczności. Oczywiście zastrzeżenia można mieć do multimediów, które trącą myszką. Ten problem rozwiązuje wersja po liftingu, która właśnie pojawiła się salonach, o czym za chwilę.

 

REKLAMA

REKLAMA

Mazda CX-5Jacek Hanusz
Mazda CX-5

Mazda CX-5 – Bez wizyty w serwisie

Przez cały okres 100 dni, podczas, którego pokonaliśmy dokładnie 11 tys. km Mazda CX-5 nie wymagała najmniejszej interwencji serwisowej. Samochód odebraliśmy przy przebiegu 17 500 km, po przeglądzie olejowym i na oponach zimowych. Wróciliśmy do salonu przy przebiegu 28 500 km. Przez cały okres eksploatacji nie trzeba było uzupełniać oleju w silniku, a komputer przy oddaniu samochodu wyświetlał, że do kolejnej wymiany ojeju pozostało 8500 km. To oznacza, że w praktyce wskazany przez komputer okres pomiędzy przeglądem olejowym wynosi niespełna 20 tys. km, ale nie powinien przekroczyć 1 roku.
Koszt przeglądu przy przebiegu 17 500 km wyniósł 1363 zł i obejmował wymianę oleju, filtru oleju, uszczelki korka spustowego i filtra kabinowego. Podczas tej wizyty w serwisie wymieniono też opony na zimowe i ta usługa kosztowała 265 zł. Podczas kolejnego przeglądu, który według komputera wypadnie przy przebiegu 37 000 km zostanie wymieniony olej, filtr oleju, uszczelka korka spustowego, filtr kabinowy oraz filtr powietrza i płyn hamulcowy. Całkowity koszt drugiego przeglądu wyniesie 1647 zł.

Mazda CX-5Jacek Hanusz
Mazda CX-5

Mazda CX-5 – Wersja 2021

Pod koniec naszego testu zorganizowaliśmy spotkanie naszej CX-5 w kolorze Polymetal Grey z odświeżoną generacją w charakterystycznym dla Mazdy kolorze Soul Red Crystal. Wykorzystaliśmy je na dwa sposoby. Po pierwsze sprawdziliśmy co nowego pojawiło się w CX-5, a po drugie mogliśmy zweryfikować jak bardzo po przebiegu 28 tys. km zużył się nasz egzemplarz.
CX-5 po liftingu otrzymało udoskonalone multimedia i to jest najważniejsza modyfikacja. Zmodernizowany system Mazda Connect łączy w sobie bardziej przejrzysty wyświetlacz centralny o przekątnej 10,25 cala, ułożony horyzontalnie na szczycie deski rozdzielczej oraz bardziej intuicyjną obsługę funkcji. Całość pozostawia bardzo dobre wrażenie. Multimedia działają szybko, intuicyjnie, a wyświetlacz zapewnia przyjaźniejszą i elegancką grafikę i wysoką jakość obrazu. Szkoda tylko, że nowe multimedia nie są dostępne w najtańszej wersji wyposażenia CX-5 po liftingu. Podobno klienci sporadycznie decydują się na najuboższą wersję SkyJoy.
Pojawiły się też nowe usługi dostępne w aplikacji MyMazda. Wśród nowych rozwiązań warto wymienić: zdalne zamykanie drzwi, funkcję pomagającą w znalezieniu samochodu zaparkowanego np. na dużym parkingu, możliwość przesłania do nawigacji samochodu trasy z wieloma miejscami docelowymi, raport o stanie technicznym pojazdu, zdalny kontakt z dealerem i zamówienie usług serwisowych, czy wezwanie pomocy drogowej.
Mazda udoskonaliła również napęd. Zmiany obejmują dopracowanie działania pedału przyspieszenia, dla uzyskania lepszej reakcji pojazdu i kontroli nad nim i poprawioną reakcję sześciobiegowej automatycznej skrzyni biegów. W praktyce zmiany polegają jedynie na dopieszczeniu już dobrze działającego układu sterowania. Według naszych wrażeń pedał gazu jest nieznacznie mniej nadpobudliwy, co przekłada się na to, że kierowca swobodniej i w bardziej naturalny sposób operuje stopą podczas jazdy.
A jak bardzo zużył się nasz samochód? To było duże zaskoczenie ponieważ nie zauważyliśmy różnicy. Długodystansowa Mazda nie miała najmniejszych luzów w zawieszeniu, które nota bene pracuje bardzo cicho. A porównywaliśmy ją do auta z przebiegiem 1100 km. We wnętrzu również nie pojawiły się żadne niepokojące skrzypnięcia, a jedyną informacją świadczącą o przebiegu była nieco przygnieciona skóra na siedzisku fotela kierowcy. Nasze CX-5 wciąż jeździ jak nowe auto i to jest cenna zaleta aut tej marki. Porównaliśmy również zużycie paliwa. Obydwa samochody miały pod maską sinik 2.5 l, nasze auto miało napęd na AWD, a odświeżona czerwona Mazda napędzana była na przednie koła. Okazało się różnica w spalaniu sięgała 0,5 litra na 100 km. Wynika ona głównie z innego napędu, ale po części również z nowego oprogramowania silnika.

REKLAMA

Mazda CX-5Jacek Hanusz
Mazda CX-5

Mazda CX-5 – Wyposażenie w dobrej cenie

Ceny Mazdy CX-5 z roku modelowego 2021 rozpoczynają się od kwoty 118 900 zł za wersję SkyJOY z silnikiem 2.0 Skyactiv-G o mocy 165 KM, połączonym z sześciostopniową, manualną przekładnią i napędem na przednią oś. Limitowana odmiana 100th Anniversary bazuje na wersji SkyPRESTIGE, z wybranymi elementami pakietu Brown oraz z silnikiem 2,5 Skyactiv-G o mocy 194 KM i wyceniona została na kwotę od 183 800 zł. W przypadku naszej długodystansowej CX-5 trzeba podkreślić, że za cenę 201 900 zł otrzymaliśmy samochód z pełnym wyposażeniem, który wpada w wyższą stawkę akcyzową związaną z silnikiem o pojemności przekraczającej 2 l. W przypadku SUV-ów konkurencyjnych marek trzeba się liczyć z tym, że za każdy element wyposażenia dopłacamy oddzielnie. Na koniec ważna informacja związana w gamą silników. Wraz z rozpoczęciem 2021 roku Mazda rezygnowała ze sprzedaży diesli na polskim rynku. Wynika to głównie z marginalnego zainteresowania klientów Mazdy tym rodzajem napędu.

Mazda CX-5Jacek Hanusz
Mazda CX-5

NASZA OCENA:
Mazda to propozycją dla ludzi szukających oryginalnego tak pod względem stylu i jaki i konstrukcji SUV-a. Zaimponował nam fakt, że po przebiegu 28 tys. km samochód jeździł tak samo jak jego nowy odpowiednik. Poza w czasie naszego testu nic się nie zepsuło i żaden element mechaniczny czy elektroniczny samochodu nie wzbudził naszego niepokoju nietypową pracą. Zaufanie do samochodu również wpływa na jego postrzeganie.

PLUSY

- przyjemnie pracujący wolnossący silnik benzynowy
- staranne wykończenie
- dobrej jakości materiały we wnętrzu
- cicho pracujące zawieszenie
- stabilne multimedia
- bardzo przyjemny i bezpośredni kontakt z samochodem
- precyzyjnie i naturalnie pracujący układ kierowniczy
- szeroko otwierające się drzwi

MINUSY

- trącące myszką multimedia
- niewielki zasięg
- wysoko zamocowany fotel kierowcy, który daje się we znaki na długich dystansach
- niski moment obrotowy silnika

PRZEBIEG
na początku testu: 17 500 km
na końcu testu: 28 500 km

ZUŻYCIE PALIWA W TEŚCIE:
Najniższe: 5,9 l/100 km
Najwyższe: 11,6 l/100 km
Średnie: 9,6 l/100 km
Zbiornik paliwa: 58 l

Zasięg: 604 km


AWARIE: brak

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

Zobacz także:

Mazda CX-5 2.5 Skyactiv-G AWD SkyDream

Dane producenta  
Cena Od 153 900 zł (testowana: 201 900 zł)
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika Benz., R4
Pojemność skokowa 2488 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
194 KM
6000/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
258 Nm
4000/min
Rodzaj napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 6-biegowa automat.
OSIĄGI
0–100 km/h 9,2 s
Prędkość maksymalna 195 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 8,4 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP) 192 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowe, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4550 x 1840 x 1680 mm, rozstaw osi 2700 mm, masa własna 1572 kg, poj. bagażnika 506/1620 l, poj. zbiornika paliwa 58 l.

 

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 (2)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

REKLAMA