100 dni z Mitsubishi Eclipse Cross PHEV: Nietypowy napęd - TEST

Oryginalny nie tylko na zewnątrz, ale i pod skórą – Mitsubishi Eclipse Cross po zmianach, teraz z nietypowym napędem hybrydowym plug-in, trafił na nasz redakcyjny parking.

Mitsubishi Eclipse Cross Fot. Jacek Hanusz
Mitsubishi Eclipse Cross
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 185 990 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Pojawił się w 2018 roku i z miejsca chciał wzbudzić emocje – miał zupełnie nowy napęd, nietypowy dla współczesnych Mitsubishi, bo z benzynowym silnikiem turbodoładowanym 1.5 o mocy 163 KM. W dodatku jego stylizacja ewidentnie miała pierwszeństwo przed praktycznością – że wspomnimy choćby dzieloną spojlerem tylną szybą, dzięki któremu widoczność do tyłu była wątpliwa. W dodatku auto nie miało największego bagażnika, a system multimedialny i jego obsługa pozostawiały sporo do życzenia. Pod koniec 2020 roku stwierdzono chyba, że ta formuła nie działa. Auto przeszło face lifting, który pozbawił go spojlera dzielącego szybę, nadwozie urosło aż o 14 cm, w kabinie zainstalowano też nowy ekran dotykowy i panel klimatyzacji. Największe zmiany zaszły jednak tam, gdzie tego nie widać. Silnik benzynowy turbo zastąpiono wolnossącą jednostką o pojemności 2.4 litra, której do pomocy dorzucono dwie jednostki elektryczne. Ale na tym wcale nie kończą się nietypowe cechy Eclipse Crossa.

Mitsubishi Eclipse CrossFot. Jacek Hanusz
Mitsubishi Eclipse Cross

W większym aucie udało się też zmieścić akumulatory litowo-jonowe zdolne zgromadzić 13,8 kWh energii, które można doładowywać zarówno w czasie jazdy (funkcja Charge) jak i z domowego gniazdka, przewodem Type 2 lub… z szybkiej ładowarki DC o mocy maksymalnie 22 kW dzięki przewodowi ChADeMo. Ta ostatnia możliwość to wśród hybryd plug-in prawdziwa rzadkość. Dzięki temu uzupełnienie „soków” akumulatora do poziomu 80% trwa jedynie 25 minut. Z kolei czas ładowania z domowego gniazdka to 6-7 godzin. Producent podaje, że z naładowanymi akumulatorami Eclipse Cross jest w stanie poruszać się na „prądzie” przez 45-55 km. Z pewnością to sprawdzimy. Prędkość maksymalna w trybie elektrycznym wynosi 135 km/h i jest niewiele niższa niż ta w trybie hybrydowym, która wynosi mało imponujące 162 km/h. Niezbyt pojemny bak, tylko 43-litrowy, budzi niepokój, kiedy przyjdzie Eclipse Crossem wyruszać w dłuższą trasę np. autostradą.

Mitsubishi Eclipse CrossFot. Jacek Hanusz
Mitsubishi Eclipse Cross

Sposób pracy hybrydowego napędu także jest nietypowy. Może on działać w trybie szeregowym lub równoległym. W tym pierwszym silnik benzynowy nie napędza kół, lecz działa jak generator ładujący akumulatory, w trybie równoległym, np. wtedy, gdy potrzebne są wysokie osiągi, trzy silniki oddają pełną siłę napędową. Przy czym napęd 4x4 zapewnia silnik elektryczny umieszczony na tylnej osi, które osiąga 95 KM (ten z przodu jest słabszy, ma 82 KM). Łączna moc zespołu hybrydowego to 188 KM, ale Eclipse Cross nie należy do wybitnych sprinterów, bo przeszkadza mu wysoka masa własna (1900 kg) oraz preferująca raczej leniwe tempo przekładnia jednostopniowa o stałym przełożeniu. 10,9 s potrzebnych na osiągnięcie 100 km/h nie robi więc wrażenia, za to reakcje napędu na gaz i elastyczność okazują się co najmniej dobre. To zasługa „elektrycznych” koni, które startują szybciej od tych spalinowych.

Mitsubishi Eclipse CrossFot. Jacek Hanusz
Mitsubishi Eclipse Cross

Niezbyt skomplikowany okazuje się cennik Eclipse Crossa, który składa się z dwóch pozycji – wersji Intense Plus i Instyle Plus. Ta podstawowa (w cenie 195 990 zł – po rabacie) ma 18-calowe obręcze kół, reflektory LED, bezkluczykowy dostęp do wnętrza, dwustrefową klimatyzację, podgrzewane fotele przednie, kanapę oraz kierownicę, a także elektrycznie regulowany fotel kierowcy (w czterech płaszczyznach) czy interfejsy Android Auto/Apple CarPlay, a także kilka systemów bezpieczeństwa (m.in. monitorowanie martwego pola czy ruchu poprzecznego podczas cofania, a także rozpoznawania znaków drogowych). Droższa o 8 tys. zł odmiana Instyle Plus jest bogatsza m.in. o tempomat adaptacyjny, wyświetlacz head-up, lepszy system audio, pełne obszycie foteli skórzaną tapicerką czy nawigację. Na tej liście brakuje nam np. reflektorów matrycowych, choć pierwsze podróże nocą pokazały, że już LED-owe światła mijania zapewniają dobre oświetlenie drogi, system automatycznego ich przełączania na drogowe czasem jednak zbyt późno reaguje na auta jadące z przodu.

Mitsubishi Eclipse CrossFot. Jacek Hanusz
Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse CrossFot. Jacek Hanusz
Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse CrossFot. Jacek Hanusz
Mitsubishi Eclipse Cross

W naszym teście Eclipse Crossa będziemy traktować tak, jak powinno się użytkować hybrydę plug-in, czyli regularnie zamierzamy doładowywać ją energią elektryczną, aby w pełni wykorzystać potencjał napędu. Jak to działa w praktyce i jak auto zachowuje się na drodze – o tym w kolejnych odcinkach.

Dane producenta MITSUBISHI ECLIPSE CROSS PHEV INSTYLE PLUS
Cena 203 990 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj napędu benzynowy, R4 + 2 elektryczne AC
Moc maks. układu napędowego 188 KM
Maks. moment obr. układu b.d.
Silnik spalinowy benzynowy, R4, 2360 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
98 KM
4000/min
Maks. moment obrotowy
przy obrotach
193 Nm
2500/min
Silnik elektryczny z przodu  
Moc maksymalna 82 KM (60 kW)
Maks. moment obr. 137 Nm
Silnik elektryczny z tyłu  
Moc maksymalna 95 KM (70 kW)
Maks. moment obr. 195 Nm
Ilość zmagazynowanej energii 13,8 kWh
Rodzaj napędu na cztery koła, jednostopniowa o stałym przełożeniu
OSIĄGI
0–100 km/h 10,9 s
Prędkość maksymalna 162 km/h (135 km/h w trybie elektr.)
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie 2 l/100 km
Emisja CO2 46 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejsowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4545 x 1805 x 1685 mm, rozstaw osi 2670 mm, masa własna 1910 kg, pojemność bagażnika 359/1108 l, pojemność zbiornika paliwa 43 l.

 

Zobacz również:
REKLAMA