100 dni ze Skodą Fabią 1.0 MPI – Polska ikona – TEST (Odc. 1)

Od lat jest jednym z najpopularniejszych nowych samochodów sprzedawanych w Polsce. Czy Skoda Fabia czwartej generacji utrzyma ten trend? Sprawdzamy w trakcie 100-dniowego testu.

Skoda Fabia 1.0 MPI Jacek Hanusz
Skoda Fabia 1.0 MPI

Na świecie nie brakuje samochodów-ikon. Są wśród nich Porsche 911, cenione za sportowe wrażenia z jazdy, podziwiany za surowy charakter Jeep Wrangler czy uwielbiamy za swój retro design Fiat 500. W Polsce mamy inną ikonę, to Skoda Fabia. To oczywiście pół żartem, pół serio, chociaż fakty są takie, że od kilkunastu lat model ten znajduje się w czołówce najchętniej kupowanych nowych aut w Polsce. Można śmiało uznać, że niemal każda rodzina w Polsce jechała kiedyś tym modelem.

REKLAMA

Skoda Fabia 1.0 MPIJacek Hanusz
Skoda Fabia 1.0 MPI

Teraz, dosłownie kilkanaście miesięcy temu, zadebiutowała Fabia najnowszej, czwartej już generacji – pierwsze egzemplarze już pod jakiegoś czasu widać na polskich ulicach, a jeden samochód trafił na parking „auto motor i sport”, gdzie poddamy go testowi na 100 dni. W tym czasie sprawdzimy jego mocne i słabe strony, a wszystko opiszemy na naszej stronie internetowej i na łamach magazynu.

Skoda Fabia 1.0 MPI – Najważniejsze zmiany

Nowy model jest oczywiście większy od poprzednika. Pisaliśmy już o tym, że auto zbudowano na nowoczesnej konstrukcji MQB-AO, czyli technologii z jakiej od lat korzysta m.in. VW Polo, ale Fabia dopiero od niedawna. W teorii wpłynęło to na znaczne powiększenie bagażnika, a także na wygospodarowanie dodatkowych centymetrów na nogi pasażerów siedzących na kanapie. W praktyce tak właśnie jest – gołym okiem widać, że kufer jest duży jak w aucie o klasę większym, natomiast z tyłu wygodnie usiądą dwie dorosłe osoby i nie będą one wbijać kolan w oparcia przednich foteli.

Skoda Fabia 1.0 MPIJacek Hanusz
Skoda Fabia 1.0 MPI

Nowy model wygląda także dość nowocześnie, szczególnie we wnętrzu, gdzie połączenie cyfrowych wskaźników i dużego ekranu systemu multimedialnego – a także ciekawie poprowadzonej linii deski rozdzielczej – prezentuje się bardzo świeżo. Wnętrze, jak przystało na Skodę, jest również bardzo praktyczne, jest tutaj sporo schowków oraz głośno reklamowane „sprytne” elementy z linii Simply Clever, przy czym te okazują się często bardzo przydatne. Testowany egzemplarz otrzymał też modne miedziane wstawki we wnętrzu, co ma podkreślić modny charakter tego malucha.

Skoda Fabia 1.0 MPIJacek Hanusz
Skoda Fabia 1.0 MPI

Jak samochód sprawuje się w dalekich trasach, czy zmieści się w nim czteroosobową rodzina wraz z bagażami, jakie będzie średnie spalanie silnika i czy warto dopłacać do topowego systemu multimedialnego – o tym wszystkim będziemy informować na bieżąco.

REKLAMA

REKLAMA

 

Skoda Fabia 1.0 MPIJacek Hanusz
Skoda Fabia 1.0 MPI

Skoda Fabia 1.0 MPI– Kombinacja nietypowa

Na wstępie czas przedstawić bohatera naszego testu, czyli Skodę Fabię z silnikiem 1.0 MPI i topowym wyposażeniem Style. Tak, to dosyć zaskakujące połączenie. Wersja Style w standardzie oferuje 16-calowe obręcze kół, dwustrefową klimatyzację automatyczną, oświetlenie ambientowe, czujniki parkowania, tempomat, system multimedialny z 8-calowym ekranem dotykowym i łącznością Apple CarPlay/Android Auto, a do tego pakiet systemów bezpieczeństwa (w standardzie każdej Fabii) – otrzymujemy m.in. asystenta pasa ruchu, system automatycznego awaryjnego hamowania, funkcję wykrywania zmęczenia czy system automatycznie wzywający pomoc w razie wypadku.

 

Skoda Fabia 1.0 MPIJacek Hanusz
Skoda Fabia 1.0 MPI

Chociaż lista wymienionych elementów jest dość długa, testowany egzemplarz wyposażono dodatkowo m.in. w cyfrowe wskaźniki (1900 zł), bezkluczykowe otwieranie auta (1100 zł), pakiet Simply Clever (800 zł), 17-calowe obręcze kół (1950 zł), funkcję monitorowania martwego pola (aż 2900 zł) i pakiet Comfort, który kryje w sobie m.in. przyciemniane szyby i diodowe reflektory bi-LED – wybór pakietu pozwala kupić elementy kosztujące 5850 zł, w cenie 2800 zł, więc oferta wydaje się interesująca.

Skoda Fabia wygląda nowocześnie, ma przestronniejsze wnętrze i bardzo duży bagażnik, ale nie zmienia to faktu, że testowany egzemplarz okazuje się dość kosztowny w zakupie. Model ten można kupić w wersji podstawowej Active za 62 000 zł, odmiana Style to wydatek co najmniej 71 350 zł, a testowane auto z wyposażeniem dodatkowym wyceniono na 92 650 zł. Sporo, szczególnie, że mamy do czynienia z samochodem napędzanym przez 1-litrowy silnik wolnossący.

Skoda Fabia 1.0 MPI - Najsłabszy silnik + mechaniczna skrzynia = mieszczuch

 

Skoda Fabia 1.0 MPIJacek Hanusz
Skoda Fabia 1.0 MPI

Połączenie auta w najbogatszej wersji wyposażenia z podstawową jednostką napędową może zaskakiwać, ale dla niektórych ma to pewnie sens. Testowany egzemplarz napędza silnik 1.0 MPI, czyli trzycylindrowa jednostka bez turbodoładowania – wytwarza ona 80 KM i 93 Nm momentu obrotowego, co w dzisiejszych czasach wydaje się wartością… niewysoką. Według danych fabrycznych, samochód przyspiesza do 100 km/h w 15,5 sekundy, maksymalnie osiąga 179 km/h i zużywa średnio ok. 5 litrów benzyny na 100 km. W 100-dniowym teście zweryfikujemy wszystkie te wartości.

Czy Fabia z takim silnikiem może być dla kogoś dobrym wyborem? Oczywiście! Samochód rozpędza się zaskakująco żwawo, trzeba jednak wkręcać silnik na wysokie obroty. Niestety zapał jednostki 1.0 MPI kończy się przy ok. 70-80 km/h, wtedy osiągi zauważalnie spadają. Oznacza to, że auto bez kompleksów może poruszać się w mieście, jednak szybsza jazda – chociażby wyprzedzanie poza miastem czy włączanie się do ruchu na drodze ekspresowej – wymaga odpowiedniego planowania manewru.

REKLAMA

 

Skoda Fabia 1.0 MPIJacek Hanusz
Skoda Fabia 1.0 MPI

Dla tych, którzy poruszają się po mieście – silnik 1.0 MPI będzie wystarczający, a bogate wyposażenie będzie pożądane, jednak jak samochód sprawdzi się przy mieszanym użytkowaniu? Najbardziej obawiamy się 5-biegowej skrzyni biegów, która może sprawiać, że w trasie silnik będzie pracował na wysokich obrotach, co obniży nieco komfort jazdy. To można sprawdzić tylko w jeden sposób.

Nie pozostaje nam nic innego jak ruszyć na drogę i sprawdzić Skodę Fabię w prawdziwych warunkach!

Aktualny przebieg: 1200 km 

Usterki: brak  

Dane producenta Skoda Fabia
1.0 MPI Style
Cena 62 000 zł (71 350 zł - wersja testowana)
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, R4
Pojemność skokowa 999 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
80 KM
6300/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
93 Nm
3700-3900/min
Rodzaj napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 5-bieg. mechaniczna
OSIĄGI
0–100 km/h 15,5 s
Prędkość maksymalna 179 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie 5,0-5,5 l
Emisja CO2 114-124 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 4108 x 1780 x 1459 mm, rozstaw osi 2564 mm, masa własna 1116 kg, pojemność bagażnika 380/1190 l, pojemność zbiornika paliwa 40 l 

 

REKLAMA

REKLAMA