Abarth to fi rma założona w 1949 r. przez Austriaka - Karla Abartha. Początkowo zajmowała się ulepszaniem m.in. seryjnych Fiatów oraz Alf Romeo. Przełom w jej dziejach nastąpił, gdy w 1971 r. weszła w skład koncernu Fiata. Największe rajdowe sukcesy fi rmy związane są z dwoma autami - Fiatami 124 Rally i 131 Rally. W kolejnych latach Włosi produkowali specjalne wersje Fiatów, a do osobnej nazwy Abarth powrócili w roku 2007.
REKLAMA
REKLAMA
Oto przycisk SPORT. Wciskasz go, a w jednej chwili zmienia się charakterystyka silnika i sposób działania układu kierowniczego. Mały Abarth staje się bardziej zadziorny i pokazuje jeszcze więcej mięśni. Podczas gdy normalnie jednostka napędowa wytwarza maksymalny moment obrotowy o wartości 180 Nm przy 2500 obr/min, wraz z włączeniem trybu SPORT wzrasta on do 206 Nm przy 3000 obr/min. Polepsza się też reakcja silnika na gaz, a genialna, skoszona u dołu kierownica, która z powodzeniem mogłaby znaleźć się na przykład w Audi R8, zaczyna pracować z o wiele większym oporem niż dotychczas.
Od pierwszych metrów pokonanych Abarthem czuć dwie rzeczy - że auto ma dużo pary i że jest sztywne jak deska. Całkiem zwyczajna, 100-konna wersja Fiata 500 daje popalić plecom pasażerów, ale Abarth ze swoim sportowym zawieszeniem czyni to jeszcze wredniej. Na torze testowym włoskiej marki w Tychach, gdzie ujeżdżaliśmy małego "wariata" i gdzie nawierzchnia w większości wykonana jest z płyt, każde ich łączenie prawie niefiltrowane docierało do pasażerów. Ale w końcu czego można się spodziewać po tak małym aucie z tak mocnym silnikiem?
DANE TECHNICZNE 500 ABARTH
DANE TECHNICZNE 500 ABARTH
Cena
jeszcze nie ustalona
Konkurenci
Mini Cooper S
Silnik
benzynowy, R4, 1.4 turbo
Moc/przy obrotach
135 KM/5500 obr/min
0-100 km/h
7,9 s
Prędkość maksymalna
205 km/h
Zużycie paliwa
6,5 l/100 km
Emisja CO2
155 g/km
Silnik
poj. 1368 cm3, 180 Nm przy 2500 obr/ min, skrzynia biegów 5M, napęd na przednie koła.
Nadwozie
3-drzw., 4-m. hatchback, dł. x szer. x wys. 3657 x 1627 x 1485 mm, rozstaw osi 2300 mm, masa wł. 1100 kg, poj. bagażnika 185 l.
Wskazówka prędkościomierza do 100 km/h dociera po 7,9 s, a ostatnie poty na skali wyciska, gdy dobija do liczby 205. "Pięćsetka" na drodze jest zwinna, zadziorna i pewna. Tor jazdy zmienia z niewielką dawką nerwowości, a na ruchy kierownicą reaguje wystarczająco szybko. Przy normalnym trybie jazdy jej elektrycznie wspomagany układ kierowniczy działa zdecydowanie za lekko, a w opcji SPORT, mimo że mocno się stara i zmusza ręce kierowcy do wysiłku - wykonuje wszystko jakoś tak bardzo sztucznie. A szkoda! Za to w zakrętach "pięćsetka" czuje się naprawdę pewnie. Przede wszystkim przy ostrym traktowaniu i nagłym skręcie przednie koła, nawet na granicy przyczepności, chętnie podążają za ruchem kierownicy, a przechyły nadwozia prawie nie występują. Nie ma tutaj, odbierającego przyjemność z jazdy, płużenia przodem, bo lekki, umieszczony poprzecznie silnik wchodzi niemal do kabiny pasażerskiej. Krótki rozstaw osi sprawia zaś, że tył, nawet jeśli się mocno starasz, zmieniając obciążenie w zakręcie, a więc odpuszczając gaz i dociążając przód, tylko minimalnie ucieka na zewnątrz. Jeżdżąc tym maluchem musisz tylko pamiętać, aby na wyjściu z łuku silnik miał zawsze więcej niż 2500 obr/min, bo poniżej tej liczby ma po prostu turbodziurę. By o to zadbać, masz do dyspozycji precyzyjny drążek pięciobiegowej skrzyni biegów, więc z trzymaniem właściwych obrotów nie ma problemu!
500 Abarth ma przestronne wnętrze z przodu nawet dla rosłych osób, sportowe, wysoko zabudowane fotele o niezbyt dobrym trzymaniu bocznym, wskaźnik ciśnienia doładowania i kontrolkę, podpowiadającą kiedy zmienić bieg na wyższy. Ma też ogromną ilość sportowego stylu, tę wrodzoną zadziorność i nazbyt kobiecy wygląd. Pytanie nasuwa się jedno - kto zechce nim jeździć? Bo "pięćsetka" nawet w wersji Abarth wygląda jak auto dla płci pięknej.
Czy naprawdę warto było robić odkop sprzed prawie 3 lat? A skoro już go zrobiłeś to błagam - pakuj wszystkie myśli do jednego posta.
~Samuraj, 2012-03-19 00:27:45
'leon' napisał(-a):Po pierwsze. Zarówno Lech, jak i Jarosław nie posiadają Prawa Jazdy (prawdopodobnie Mama im nie pozwoliła), więc na pewno Abartha nie kupią. Po drugie, to nie jest auto rodzinne, żeby było w nim dużo miejsca, czy terenowe, żeby można było jeździć po wertepach. Ale w jednym masz rację - znajdą się ludzie, którzy docenią go tak, jak Smarta i mimo, że połowa postów, to zachwyt "młodych kierowców", którzy nigdy jeszcze nie siedzieli "za kółkiem", to myślę, że cieszy się dużym powodzeniem. Niedawno słyszałem w tv, że Fiat miał największą sprzedaż...A Ty dałbyś Kaczorkowi poprowadzić Abarth-a? Bo ja na pewno nie.Za to wiem, że dla takiego auta warto by było zrobić prawo jazdy koncepcja, 2012-03-18 14:31:41
'niki' napisał(-a):Najlepsze wyniki z Polaków na samochodzie Abarth w latach 70 uzyskał Andrzej Jaroszewicz "Jarocha".To on siedział NA tym aucie? Abarth ma dobrą przyczepność i dobrze jeździ nawet po wąskich dróżkach,więc nie ma co się martwić tylko spróbować nim pojeździć jak będzie już w salonach w sprzedaży. koncepcja, 2012-03-18 14:30:35
'leon' napisał(-a):Po pierwsze. Zarówno Lech, jak i Jarosław nie posiadają Prawa Jazdy (prawdopodobnie Mama im nie pozwoliła), więc na pewno Abartha nie kupią. Po drugie, to nie jest auto rodzinne, żeby było w nim dużo miejsca, czy terenowe, żeby można było jeździć po wertepach. Ale w jednym masz rację - znajdą się ludzie, którzy docenią go tak, jak Smarta i mimo, że połowa postów, to zachwyt "młodych kierowców", którzy nigdy jeszcze nie siedzieli "za kółkiem", to myślę, że cieszy się dużym powodzeniem. Niedawno słyszałem w tv, że Fiat miał największą sprzedaż...To czy FIat miał większą sprzedaż ostatnimi czasy wiedzą tylko Media i władze koncernu Widać za to, że się rozwijają, a nowy Abarth jest moim zdaniem strzałem w 10-tkę. Teraz jest coraz więcej singli, którym zależy na autach o sportowym wyglądzie, no to jest Abarth. koncepcja, 2012-03-18 14:29:04
'noworoczny' napisał(-a):Powiedzmy, że zaliczam się do młodych kierowców. 30+ i nie czuję się staro. Abarth przypadł mi do gustu. Fakt, że auto z tak wykonanym tuningiem silnika i zawieszenia są dostępne dla wszystkich to duży plus. Jest to najwyższa pułka i swoje kosztować musi. Nigdzie indziej czegoś takiego nie dostaniemy. Wejście w tak zdecydowany sposób abartha na rynek nie tylko Polski uważam za bardzo dobre posunięcie.Abarth się podciągnie w sprzedaży za jakiś czas tylko PL będzie się musiała do niego przyzwyczaić. Mechanika działa, jest bezpieczny i pomimo niewielkich rozmiarów sporo pomieści. POlacy na wszystko co nowe reaguję "zło"- a wcale tak nie jest koncepcja, 2012-03-18 14:26:56
Rządy Skorpiona? Hm, jak na mnie niepotrzebnie Fiata w artykule autor skomentował, że Abarth to już inna firma i nie ma co go porównywać. Ej, a kto wszedł we współpracę z Fiatem? No właśnie. Jak na mnie nowy Abarth 500 ma o.k. mechanikę i dobrze jeździ. Chociaz nie wiem jeszcze jakby było ze śliską jezdnią, bo póki co nie pada, ale myślę, że sobie poradzi. koncepcja, 2012-03-18 14:25:07
noworoczny glupi jestes jak but
~tamtejszoroczny, 2009-01-31 16:41:32
Powiedzmy, że zaliczam się do młodych kierowców. 30+ i nie czuję się staro. Abarth przypadł mi do gustu. Fakt, że auto z tak wykonanym tuningiem silnika i zawieszenia są dostępne dla wszystkich to duży plus. Jest to najwyższa pułka i swoje kosztować musi. Nigdzie indziej czegoś takiego nie dostaniemy. Wejście w tak zdecydowany sposób abartha na rynek nie tylko Polski uważam za bardzo dobre posunięcie.
~noworoczny, 2008-12-31 12:26:04
Po pierwsze. Zarówno Lech, jak i Jarosław nie posiadają Prawa Jazdy (prawdopodobnie Mama im nie pozwoliła), więc na pewno Abartha nie kupią. Po drugie, to nie jest auto rodzinne, żeby było w nim dużo miejsca, czy terenowe, żeby można było jeździć po wertepach. Ale w jednym masz rację - znajdą się ludzie, którzy docenią go tak, jak Smarta i mimo, że połowa postów, to zachwyt "młodych kierowców", którzy nigdy jeszcze nie siedzieli "za kółkiem", to myślę, że cieszy się dużym powodzeniem. Niedawno słyszałem w tv, że Fiat miał największą sprzedaż...
~leon, 2008-12-30 02:48:30
Najlepsze wyniki z Polaków na samochodzie Abarth w latach 70 uzyskał Andrzej Jaroszewicz "Jarocha".
~niki, 2008-12-22 19:51:27
Auto skrojone pod ludzi postury Kaczyńskich. Dla mnie to autko za małe i patrząc na to myślę jak o jakieś zabawce dla dzieci. Są ludzie, którzy na widok tego resoraczka wyją z zachwytu. Ten zachwyt jest dla mnie całkowicie niezrozumiały. Na pewno nie jest to samochód dla snobów. Większości ludzi tym nie zaimponują. Dla mnie bez różnicy czy patrzę na Fiata 500 czy 500 Abarth. Gdzie się tym Abarthem rozpędzą? Wystrzelą na pierwszej lepszej dziurze to im się odechce. Małe kółeczka, krótki przód. Strefa zgniotu się pewnie kończy na tylnich siedzeniach. Testy zderzeniowe są dla małych prędkości a to auto jest przystosowane do znacznie większych. Ale w sumie jak ktoś cenił sobie Smarta to i doceni zalety tego resoraczka.
~joe, 2008-12-21 11:33:16
Pytanie ciekawostka - dlaczego, zarówno Abarth 500, jak i Punto, są o co najmniej kilka lub kilkanaście tysięcy tańsze od podobnych modeli innych marek?
~Mart, 2008-12-20 05:56:15
Nowy kąsek... widać, że się przyłożyli do tego modelu - historia zobowiązuje... A jeżeli komuś było by mało , to zawsze może wykupić sobie specjalny pakiet,, tzw kit, który podniesie walory (przede wszystkim silnikowe tego samochodu. Nie będę zamieszczał tu żadnych linków, bo widziałem, że już ktoś uczynił.
~Masakk, 2008-12-12 02:49:41
od samego ogladania zdjec wlosy staja mi deba na glowie, bylem na stronce abarth.pl i ja che meic to auto !!!!!!!!! ono jest piekne i zneiwalajaco szybkie, niczego wiecej mi nie potrzeba
~mistrz, 2008-12-01 13:42:34
Faktycznie 500 jak sie pojawi na drogach bedzie rzadzic. dobre osiagi + 7 poduszek powietrznych (takze bezpieczny) Ja jednak poza tym ze mi sie autko podoba musze je niemal cale wymacac i oblukac. Tazke na jazdy sie jzu zapisalem. czekajcie na opinie wkrotce, a poki co jestem dobrej mysli.
~napakowany, 2008-11-30 15:02:28
piekny wyglad, piorunujące osiągi, to podstawowe okreslenia nowego fiata 500 abarth, a do tego cena tez przystepna, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h w troche powyzej 7 sekund naprawde robi na mnie wrazenie
~slam, 2008-11-29 15:27:01
ale fiat abarth nie wchodzi w przecene...jeszcze Masz manóstwo innych fajnych modeli, to fakt. Zresztą to nowy kąsek fiata jest.
~Albert, 2008-11-27 00:07:17
stylowe auto, chcialbym takim jezdzic, najbardziej pociaga mnie wersja z dieslem pod maska, 135 koni przy napewno minimalnym zuzyciu paliwa, i do tego ten moment obrotowy. auto marzenie, dosłowie
~kornik, 2008-11-26 19:20:05
Fajowska fura. Uważam, że może być gwiazdą, nie tylko na włoskiej scenie i rynku. Ciekawe, czy u nas nie okaże zbyt innowacyjny i odważny, ale chyba nie Szerokości
~Brykiet, 2008-11-26 18:54:24
Design i sporotwa nutka to jedno ale wazne jest bezpieczenstwo i ciesze sie ze model Abarth i 500 i grande punto posiadaja najwyzszy poziom bezpieczenstwa. program esp + szerego poduszek powietrznych. W grande punto 6 w 500 7.
~soranus, 2008-11-26 14:55:19
Hyundai Motorstudio Busan zainaugurowało swoją działalność w Korei Południowej. Jednym z eksponatów jest współczesna interpretacja Hyundaia Pony z 1975 roku.
Audi Q4 e-tron oraz Q4 Sportback e-tron ujrzały światło dzienne. Dwa zgrabnie stylizowane SUV-y różni design tylnej części, a łączy wszystko inne. Oto, co wiemy o nowym Audi Q4.
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV zadebiutuje w Polsce 27 kwietnia, ale już dziś rusza przedsprzedaż. Wiemy, ile kosztuje nowa w ofercie marki hybryda z napędem plug-in.
Koniec z bezkarnym przekraczaniem prędkości na trasie S8, a przynajmniej na jej warszawskich odcinkach. Przed końcem roku staną tam bowiem urządzenia do pomiaru średniej prędkości.
Policja ostrzega przed nowym sposobem złodziei na wyłudzenie danych do logowania w bankowości elektronicznej. Chodzi o SMS z informacją o niezapłaconym mandacie.
Cztery lata po premierze pierwszego SUV-a w gamie, Skoda odświeża ofertę, prezentując model Kodiaq po face liftingu. Najważniejsze nowości to nowy przód i silnik TSI dla wersji RS.
Nissan Qashqai nowej generacji wchodzi do sprzedaży w podstawowych wersjach wyposażenia. Do tej pory można było zamówić jedynie topową odmianę Premiere Edition.
REKLAMA
Ups... widzimy, że masz AdBlocka.
Nasz serwis jest dostępny całkowicie bezpłatnie, ale żeby taki mógł pozostać, musimy wyświetlać na nim reklamy. Jeśli cenisz naszą pracę, dodaj tę stronę do wyjątków. Nie musisz wchodzić w ustawienia przeglądarki. Wystarczy kliknąć poniżej.
Komentarze
~Samuraj, 2012-03-19 00:27:45
koncepcja, 2012-03-18 14:31:41
koncepcja, 2012-03-18 14:30:35
koncepcja, 2012-03-18 14:29:04
koncepcja, 2012-03-18 14:26:56
koncepcja, 2012-03-18 14:25:07
~tamtejszoroczny, 2009-01-31 16:41:32
~noworoczny, 2008-12-31 12:26:04
~leon, 2008-12-30 02:48:30
~niki, 2008-12-22 19:51:27
~joe, 2008-12-21 11:33:16
~Mart, 2008-12-20 05:56:15
~Masakk, 2008-12-12 02:49:41
~mistrz, 2008-12-01 13:42:34
~napakowany, 2008-11-30 15:02:28
~slam, 2008-11-29 15:27:01
~Albert, 2008-11-27 00:07:17
~kornik, 2008-11-26 19:20:05
~Brykiet, 2008-11-26 18:54:24
~soranus, 2008-11-26 14:55:19
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?