6 Kombi, Insignia Sports Tourer, Laguna Grandtour, Superb Combi – wygodnie i szybko

Takie kombi jak w naszym teście nie służą tylko do przewozu możliwie największego ładunku, takie kombi to wymarzone limuzyny podróżne na dalekie dystanse, ze 180-konnymi dieslami i bogatym wyposażeniem.

Mazda 6, Kombi, Opel, Insignia, Sports, Tourer, Renault, Laguna, Grandtour, Skoda, Superb, Combi
Współczesne kombi średniej klasy nie przypominają już pudełek, tył nadwozia w każdym z nich jest modnie ścięty
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 127 900 PLN
Dostępne nadwozia: kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

 

Odrobina luksusu nigdy nie zaszkodzi - a jeśli ukryć ją w nadwoziu Skody, Renault, Opla czy Mazdy, nawet nie będzie kłuć w oczy. Cztery kombi wyposażone w silniki Diesla o pojemności 2,0 lub 2,2 l oraz o mocy od 160 do 180 KM, na dodatek w wyższych wersjach wyposażeniowych, to niekoniecznie pierwszy wybór dla tych, którzy szukają auta dla rodziny. To raczej propozycja dla tych, którzy dużo jeżdżą, na przykład służbowo. Samochody w sam raz dla kierowców często przewożących spory ładunek na dalekie dystanse i nie zamierzających rezygnować przy tym z komfortu. Stąd bogate wyposażenie, zwłaszcza w Superbie. Wprawdzie Skoda uchodzi za markę "zdroworozsądkową", ale przecież to nie wyklucza odrobiny szaleństwa w jej topowym modelu. O aspiracjach Superba do klasy aut luksusowych świadczy nie tylko ogromna ilość miejsca na tylnych siedzeniach i za nimi, ale również elementy wykończenia o wyglądzie drewna, czy satynowa czerń wokół pokręteł i wskaźników.

Ponadprzeciętna jest także przestrzeń bagażowa, gdy złożyć oparcie tylnej kanapy. Bagaż wkłada się do wnętrza ponad progiem wykończonym listwą ze stali szlachetnej i można go umocować korzystając ze specjalnych szyn w podłodze - w przeciwnym razie ładunek przesuwałby się bezładnie po przepastnym bagażniku. Tylko sam mechanizm składania kanapy wygląda jakby pochodził z lat 80. - najpierw, umocowane na siermiężnej konstrukcji, w górę podjeżdżają siedziska, potem oparcie.

 

Jak taki mechanizm powinien dzisiaj wyglądać pokazują Renault Laguna Grandtour i Mazda 6 Kombi - po pociągnięciu specjalnej rączki w bagażniku, tylna kanapa składa się sama, a rozłożone na płasko oparcia tworzą z podłogą bagażnika niemal równą powierzchnię. Inna rzecz, że modnie ścięte nadwozie Laguny ogranicza pojemność przedziału bagażowego, z kolei w Maździe nie do końca przemyślano działanie rolety przed tylną szybą - trudno ją zdemontować. Za to na pochwałę zasługuje ochronna metalowa listwa na krawędzi bagażnika i siatka umieszczona w specjalnej kasecie, rozwieszana między oparciem tylnej kanapy a sufitem.

To jednak, co zasługuje w Maździe na szczególną uwagę - z zewnątrz jest niewidoczne. Jeszcze w numerze marcowym "auto motor i sport" z 2008 r., w Master-teście poświęconym 11 modelom klasy średniej, krytykowaliśmy sztywne zawieszenie Mazdy 6. Teraz zostało ono zmienione. Nie jest już po prostu twarde, ale stało się bardziej wyrafinowane, łącząc niezbędną sztywność z komfortem. Dzięki niemu właśnie oraz dzięki lepszemu wytłumieniu dźwięków Mazda (wraz ze Skodą) zdobywa najwięcej punktów w testowej kategorii dotyczącej komfortu. Precyzyjny układ kierowniczy i dobrze zestrojone zawieszenie, które powoduje, że tył nadwozia posłusznie podąża w obranym przez kierowcę kierunku świadczą o tym, że Mazda 6 ze zmienionym zawieszeniem absolutnie nie stała się limuzyną pozbawioną ikry, nawet jeśli wartości zmierzone podczas ćwiczeń w slalomie nie wystawiają jej sportowego świadectwa.

Inne plusy "szóstki" to nadzwyczaj mocny i lubiący obroty diesel, o lepszych osiągach niż te, które prezentują silniki konkurentów, a przy tym nie grzeszący nadmiernym spożyciem oleju napędowego. W sumie Mazda mogłaby zająć w teście jeszcze wyższe miejsce, gdyby nieco lepiej hamowała, a jej obsługa była łatwiejsza niż teraz, gdy na kierownicy jest aż 13 przycisków.

REKLAMA

 

Ręce precz!
Od pokrywy bagażnika w Insignii Sports Tourer dzieci powinny trzymać się z daleka. Napędzany elektrycznie mechanizm ma za zadanie samoczynnie zatrzymać drzwi bagażnika, gdy tylko natrafi ą one na opór, jednak podczas naszego testu drzwi się nie zatrzymały i zgniotły podstawionego (zamiast np. palców) ogórka. Co innego w Skodzie Superb - w niej mechanizm jest bardzo czuły i niczyich palców na szwank nie naraża.

REKLAMA

REKLAMA

Także w Renault kierowca musi się najpierw zorientować do czego służy każdy z licznych przycisków na tablicy rozdzielczej. Zwłaszcza że gdyby robił to dopiero podczas jazdy, jego uwagę mógłby szybko odwrócić niezwykle "szybki" układ jezdny. W testowanej przez nas wersji kierowane są nie tylko koła przedniej, ale i tylnej osi, przy czym koła tylne do 60 km/h odchylone są o 3,5 stopnia od kierunku jazdy, a przy wyższej prędkości poruszają się zgodnie z nim. To, co przy ruszaniu powoduje nieco nerwową jazdę na prostej, daje rewelacyjne czasy przejazdów w slalomie. Tu Laguna nie pozwala sobie na żadne słabości.

Żeby w pełni doświadczyć przyjemności jazdy Laguną, należałoby sobie tylko życzyć bardziej czułego układu kierowniczego i lepszego zawieszenia. Nie jest ono typowo dla "francuzów" miękkie, lecz, o ironio, dość sztywne, co zmniejsza wygodę podczas dłuższych podróży i powoduje, że na złych drogach z tablicy rozdzielczej dobiega skrzypienie. Wynagrodzić tego nie jest w stanie wnętrze dobrze izolowane od hałasów z zewnątrz i łagodnie pracujący czterocylindrowy diesel. Inaczej niż Mazda, Renault najwyraźniej za dynamikę silnika i jego gotowość do wchodzenia na obroty każe sobie płacić zwiększonym zużyciem paliwa. Od najoszczędniejszego modelu w naszym teście - Superba (7,2 l/100 km) - Lagunę dzieli 0,9 l w wypadku średniego zużycia i 0,7 l pod względem minimalnego zapotrzebowania na olej napędowy.

Opel Insignia Sports Tourer pod względem zużycia paliwa specjalnie się nie wyróżnia, za to kusi bogatym wyposażeniem wersji Cosmo. W standardzie Insignia ma m.in. 2-strefową klimatyzację, nęci też bogatą listą dodatków. Są na niej specjalnie wyprofilowane fotele oraz zawieszenie o nazwie Flex-Ride wraz z amortyzatorami o regulowanej sile tłumienia nierówności. Dzięki nim samochód świetnie się spisuje i w roli komfortowej limuzyny, i zwinnego sportowca. W obydwu przypadkach podczas jazdy Insignia zachowuje się bardzo stabilnie.

Na pierwszy rzut oka Opel zafundował Insignii bardzo ładną deskę rozdzielczą. Ale gdy postukamy w nią palcem, usłyszymy echo pustego plastiku. Po pierwszych oględzinach czas na jazdę. Po wciśnięciu gazu dwulitrowy CDTi musi najpierw przezwyciężyć swoją słabość przy ruszaniu, ponadto mocno go słychać, chociaż dynamiki mu brak - duszą ją długie przełożenia sześciobiegowej skrzyni. Gorzej jeszcze: kierowcy spodziewający się po Insignii wręcz legendarnych możliwości transportowych, jakie miała jej prapoprzedniczka - Omega - będą zawiedzeni. Otwór bagażnika jest ciasny, wystający zderzak utrudnia załadunek i brudzi nogawki.

Tych niedogodności nie wynagrodzi nawet najlepszy spośród testowanych układ hamulcowy, zwłaszcza że Opel wygrywa tylko w kategorii "bezpieczeństwo", w innych zaś traci sporo punktów. Jeżdżąca sportowo Laguna w końcowej punktacji ląduje na równi z Insignią, obydwa modele niewielka różnica punktów dzieli od drugiej w teście Mazdy 6. Japońskie auto umiejętnie wykorzystuje zalety swojego zmienionego zawieszenia i wraz ze Skodą zbiera najwięcej punktów za komfort, a bezwzględnie najwięcej za napęd. Do zwycięskiej Skody Maździe jednak trochę brakuje. Czeski model pojęciu kombi nadaje nowy wymiar, a właściwie rozmiar - tak wielkiej przestrzeni na kółkach nie znajdzie się nigdzie za te pieniądze.

Tekst Marcus Peters,
zdjęcia Achim Hartmann
amis 10/2010

REKLAMA

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne Superb Combi 2.0 TDI Elegance 6 Kombi 2.2 MZR-CD Sport Laguna Grandtour 2.0 dCi Dynamique Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi Cosmo
Rodzaj silnika/liczba cylindrówdiesel, R4, 2.0diesel, R4, 2.2diesel, R4, 2.0diesel, R4, 2.0
Moc kW (KM)170180 KM178 KM160 KM
Przy obrotach (/min)4200350037504000
Poj. skokowa cm31968218419951956
Maksymalny moment obrotowy (Nm)350400400350
Przy obrotach (/min)1750180020001750
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie kołana przedni kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów6-bieg. przekł. mechaniczna6-bieg. przekł. mechaniczna6-bieg. przekł. mechaniczna6-bieg. przekł. mechaniczna
Dł / szer / wys (mm)4838/1817/15104785/1795/14904803/1811/14454908/1856/1520
Rozstaw osi (mm)2758272527582737
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)11,3/11,312,2/12,211,4/11,411,6/11,6
Poj. zbiornika paliwa (l)60646670
Masa własna (kg)1597160916321739
Dopuszczalne obciążenie (kg)543536481426
Poj. bagażnika (l)603/1835519/1751508/1593540/1530
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1465/14501480/14651475/14751515/1455
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)1050/9801040/9851020/9801015/960
Rozmiar opon225/45 R17 W225/45 R18 W225/45 R18 W245/45 R18 W
CO2 (limit) g/km151143165159
OsiągiSuperb Combi 2.0 TDI Elegance6 Kombi 2.2 MZR-CD SportLaguna Grandtour 2.0 dCi DynamiqueInsignia Sports Tourer 2.0 CDTi Cosmo
0-40 km/h (s)2,52,12,32,4
0-80 km/h (s)6,65,96,17,0
0-100 km/h (s)9,28,48,710,2
0-120 km/h (s)13,212,012,314,4
0-140 km/h (s)17,516,116,720,1
0-160 km/h (s)23,922,223,218,1
0-180 km/h (s)32,930,633,040,3
Prędkość maksymalna (km/h)220216213212
Elastyczność Superb Combi 2.0 TDI Elegance6 Kombi 2.2 MZR-CD SportLaguna Grandtour 2.0 dCi DynamiqueInsignia Sports Tourer 2.0 CDTi Cosmo
60-100 km/h na IV/V biegu (s)6,7/10,16,2/10,95,7/9,97,2/11,4
Elastyczność Superb Combi 2.0 TDI Elegance6 Kombi 2.2 MZR-CD SportLaguna Grandtour 2.0 dCi DynamiqueInsignia Sports Tourer 2.0 CDTi Cosmo
80-120 km.h na V/VI biegu9,3/12,,18,8/11,38,1/10,710,0/14,8
Próba jazdy Superb Combi 2.0 TDI Elegance6 Kombi 2.2 MZR-CD SportLaguna Grandtour 2.0 dCi DynamiqueInsignia Sports Tourer 2.0 CDTi Cosmo
(Slalom 18 m ) km/h61,8/60,662,1/61,464,0/63,860,0/62,9
Próba jazdySuperb Combi 2.0 TDI Elegance6 Kombi 2.2 MZR-CD SportLaguna Grandtour 2.0 dCi DynamiqueInsignia Sports Tourer 2.0 CDTi Cosmo
Test wymijania ISO (km/h)122/2/121,1125,7/122,2132,4/130,3129,0/126,9
Próba jazdy Superb Combi 2.0 TDI Elegance6 Kombi 2.2 MZR-CD SportLaguna Grandtour 2.0 dCi DynamiqueInsignia Sports Tourer 2.0 CDTi Cosmo
Manewr wymijania wg normy VDA – prędkość najazdu pusty/obciąż. km/h69/7069/6872/7270/69
Manewr wymijania wg normy VDA – prędkość wyjazdu pusty/obciąż. km/h47/4640/4748/5147/49
Zużycie paliwaSuperb Combi 2.0 TDI Elegance6 Kombi 2.2 MZR-CD SportLaguna Grandtour 2.0 dCi DynamiqueInsignia Sports Tourer 2.0 CDTi Cosmo
Zużycie paliwa wg normy ECE ( w mieście) l/km7,56,98,17,9
Zużycie paliwa wg normy ECE ( poza miastem) l/km4,84,55,44,9
Zużycie paliwa wg normy ECE (średnie) l/km5,35,46,36,0
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)4,85,25,55,1
Maksymalne (l/100 km)9,09,59,99,4
średnie podczas testu (l/100 km)7,27,88,17,8
zasięg (km)833821815897
Poziom hałasu (dB)Superb Combi 2.0 TDI Elegance6 Kombi 2.2 MZR-CD SportLaguna Grandtour 2.0 dCi DynamiqueInsignia Sports Tourer 2.0 CDTi Cosmo
przy 80 km/h dB(A)64646465
przy 100 km/h dB(A)66676566
przy 120 km/h dB(A)69697069
przy 140 km/h dB(A)73727270
Droga hamowania (m)Superb Combi 2.0 TDI Elegance6 Kombi 2.2 MZR-CD SportLaguna Grandtour 2.0 dCi DynamiqueInsignia Sports Tourer 2.0 CDTi Cosmo
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)37,138,637,336,7
ze 100 km/h na zimno (obciążony) (m)37,4,7,7373736,4
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)37,238,237,535,7
ze 160 km/h na zimno (nie obciążony) (m)94,797,394,494,4
Ceny i wyposażenieSuperb Combi 2.0 TDI Elegance6 Kombi 2.2 MZR-CD SportLaguna Grandtour 2.0 dCi DynamiqueInsignia Sports Tourer 2.0 CDTi Cosmo
Cena modelu testowanego (zł)121 700 zł131 900 zł97 380 zł114 150 zł
Airbag kierowcy/pasażeratak/ taktak/ taktak/ taktak/ tak
Poduszki boczne/kurtynytak/ taktak/ taktak/ taktak/ tak
ABS/ESPtak/ taktak/ taktak/ taktak/ tak
Klimatyzacja dwustrefowataktaktaktak
Nawigacja GPS900 złbrak1990 zł3900 zł
Reflektory biksenonowetaktak3888 zł4900 w pakiecie zawierającym czujniki parkowania z przodu i z tyłu oraz reflektory biksenonowe, zł
Lakier metalizowany2100 zł2000 zł2300 zł2200 zł
Czujnik parkowania z przodu/z tyłutak/ taktak/ takbrak/tak1700/4900 w pakiecie zawierającym czujniki parkowania z przodu i z tyłu oraz reflektory biksenonowe, zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

 

Ocena punktowa (maks. 500)

Superb Combi 2.0 TDI Elegance 372 Potężne kombi nie ujawnia żadnych słabości. Superbem wygodnie podróżuje się na długich trasach, auto ma mocny, a przy tym oszczędny silnik i po prostu warte jest pieniędzy, których za nie żądają.
6 Kombi 2.2 MZR-CD Sport 356 Modyfikacje zawieszenia dokonane w ramach face liftingu przyniosły skutek – „szóstka” jest znacznie bardziej komfortowa, a przy tym ani o włos mniej pewna w prowadzeniu.
Laguna Grandtour 2.0 dCi Dynamique 347 Podczas slalomów na torze Laguna odjeżdża swoim konkurentom, wszystko to jednak kosztem komfortu resorowania. Silnik pracuje harmonijnie, ale potrzebuje dość sporo paliwa.
Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi Cosmo 347 Z jednej strony bezpieczne właściwości jezdne i bardzo dobre hamulce, z drugiej ospały silnik i tylko przeciętna ilość miejsca we wnętrzu.

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA