REKLAMA

A1, DS3, Cooper D i Polo – Uroda kosztuje

Chociaż VW Polo i Mini to maluchy, za szczególnie tanie nigdy nie uchodziły. Ale też obydwa mają zalety jakich trudno szukać u większości konkurentów. Teraz do prestiżowego grona dołączają Audi A1 i Citroën DS3.

Audi, A1, Citroen, DS3, Mini, Cooper D, VW, Polo Dla wielu posiadaczy aut tej klasy liczy się właśnie to, by samochód był oryginalny i miał niepowtarzalny charakter.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 93 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

 

Właśnie mija 9 lat od kiedy Mini zaczęło mieszać w światku nie tylko małych aut. Jeździć taką maszynką do połykania zakrętów chciałoby wielu, bo to samochód ładny i modny, ale też najtańsza wersja kosztuje ponad 65 000 zł. Mini ma za to własny charakter i można je dopasować do indywidualnych upodobań, przebierając w kolorach i wyposażeniu. To dla wielu jest warte każdej ceny.

I tak, po ulicach europejskich metropolii jeździ już drugie pokolenie maluchów od BMW. Zmiany w porównaniu z poprzednikiem trudno zauważyć, bo większość z nich dotyczyła techniki. Największa to rezygnacja z diesla opracowanego wspólnie z Citroënem i Peugeotem i zastosowanie własnego silnika wysokoprężnego. Znajduje się on pod maską Coopera D i kosztuje 86 200 zł - bo cennik Mini zmienił się tak samo niewiele jak skromne wyposażenie ekskluzywnego malucha. Nie cieszący się bynajmniej sławą "prawdziwej okazji" VW Polo, teraz już nie milutki-okrąglutki, lecz patrzący na świat całkiem serio kanciastymi reflektorami, kosztuje w wersji Highline z 1,6-litrowym TDI 59 590 zł. Bez radia i klimatyzacji w standardzie.

Jego szlachetnie urodzony krewny Audi A1 1.6 TDI Ambition jest - cóż za niespodzianka - znacznie droższy i kosztuje 86 760 zł, przy czym za automatyczną klimę trzeba dopłacić 5600 zł. Ale on z kolei ma w standardzie radio. Podobnie jak Mini, małe Audi chce zachwycić przyszłych klientów wszechstronną indywidualizacją - wybrać można nawet kolor kratek nawiewu.

Francuska odpowiedź na wyzwanie pt. ekskluzywny maluch, czyli Citroën DS3, ani myśli zostać pod tym względem w tyle. W wersji HDi 110 SportChic za 82 900 zł, plasuje się cenowo pomiędzy Polo a Mini, ale swojego kierowcę od razu urzeka bogatym wyposażeniem. DS3 ma klimatyzację i radio oczywiście też, ale do tego jeszcze sportowe fotele, 17-calowe felgi z aluminium, kierownicę pokrytą skórą i wiele innych umilających życie ekstrasów.

Gdyby porównać testowane modele w wersjach podstawowych, okaże się, że Audi, Citroën i Mini i tak są o wiele droższe niż VW - zapłacimy za nie, odpowiednio, 79 900 zł, 82 900 zł i 86 200 zł, podczas gdy Polo kosztuje 59 590 zł. Czy najdroższe Mini jest aż o tyle lepsze? Odpowiedź brzmi: tak i nie. Chętni na Mini, którzy szukają małego samochodu, potrafiącego zachwycić właściwościami jezdnymi, którym nie przeszkadza twarde zawieszenie, a na zakupy jeżdżą w pojedynkę, bo wtedy mogą jako bagażnika używać także tylnych siedzeń, docenią Mini, co tam - będą je kochać! Zwłaszcza z nowym mocnym dieslem, któremu pod względem kultury pracy czy zużycia paliwa naprawdę niczego nie można zarzucić. Wraz z ostatnimi zmianami poprawiono także jakość materiałów, tylko czytelność wskaźników nie stała się ani trochę lepsza.

REKLAMA

REKLAMA

Czy Audi A1, w wersji testowanej droższe od Coopera D, ma szansę odebrać klientów Mini? Jasne, że ma, choćby dlatego że ludzie nie jeżdżą tylko po górskich serpentynach. Nie żeby A1 nie dało sobie z nimi rady, bo także i ono ma świetne umiejętności dynamiczne, chętnie składa się w zakręty, a radość z jazdy ma wypisaną na twarzy. Dzięki temu potrafi to, co Mini, a nawet więcej - potrafi być komfortowe. W każdym razie w wersji z zawieszeniem Dynamic, które można wybrać bez dodatkowej opłaty, A1 wygładza nierówności drogi lepiej niż Mini i Citroën. Jest też świetnie wykonane i bardzo funkcjonalne. Tylko pasażerowie z tyłu będą się dziwić, bo z powodu zaokrąglonego dachu jest tam ciaśniej niż w o 23 cm krótszym Mini. Za to w bagażniku zmieści się więcej.

Jeszcze jedną dodatkową torbę z zakupami może zabrać DS3, ale tylko dlatego nikt przecież nie zdecyduje się na zakup stylowego Citroëna. Elegancki i oryginalny "francuz" ma pewną wadę - już kierowca ma z wnętrza nie najlepszą widoczność na wszystko co dookoła, ale dzieci w foteliku nie widzą niczego przez boczne szyby z tyłu, bo widok przesłania im fikuśnie wystylizowany środkowy słupek dachowy.

No dobrze, w takim razie rozejrzyjmy się we wnętrzu. Z wysokiej jakości tablicą rozdzielczą i eleganckimi materiałami kontrastują trzaski, powstające choćby dlatego, że Citroën ma zaskakująco sztywne zawieszenie. Z drugiej strony takie właśnie resorowanie pozwala mu osiągać bardzo dobre czasy przejazdów w slalomie. Pod tym względem DS3 jest na równie wysokim poziomie co Audi - nieznacznie z tyłu za Mini i bez wątpienia przed Polo.

A mały VW łączy w sobie wiele pozytywnych cech - talentu do dynamicznej jazdy też mu nie brak, ale w znacznie większym stopniu stawia na komfort, a nierówności wytłumia tak, jak robią to auta kompaktowe. To pozytywne wrażenie wzmacnia jeszcze fakt, że Polo ma bardzo przestronne wnętrze, chociaż jest tylko o 2 cm dłuższy niż znacznie ciaśniejszy Citroën. Tyle tylko, że to wnętrze jest zbyt grzeczne i pozbawione fantazji. Możliwości grymaszenia, co do kolorów, tapicerek i tym podobnych też są mniejsze niż u każdego z trzech konkurentów. Za to Polo jest bardzo oszczędne i niedrogie w utrzymaniu.

Jednak dla wielu posiadaczy aut tej klasy liczy się właśnie to, by samochód był oryginalny i miał niepowtarzalny charakter. Na tym polega urok A1, które wygrywa test. Ale tylko jednym punktem!

Tekst Christian Bangemann,
zdjęcia Achim Hartmann
amis 12/2010

REKLAMA

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne A1 1.6 TDI Ambition Polo 1.6 TDI Highline Cooper D DS3 HDI 110 SportChic
Rodzaj silnika/liczba cylindrówdiesel, R4, 1.6diesel, R4, 1.6diesel, R4, 1.6diesel, R4, 1.6
Moc kW (KM)105 KM105 KM112 KM112 KM
Przy obrotach (/min)4400440040003600
Poj. skokowa cm31598159815981560
Maksymalny moment obrotowy (Nm)250250270270
Przy obrotach (/min)1500150017502000
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie kołana przednie kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów5-bieg. przekł, mechaniczna5-bieg. przekł. mechaniczna6-bieg. przekł. mechaniczna6-bieg. przekł. mechaniczna
Dł / szer / wys (mm)3954/1740/14183970/1682/14623723/1683/14073948/1715/1458
Rozstaw osi (mm)2469247024672452
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)10,7/10,610,5/10,511,3/10,710,8/10,7
Poj. zbiornika paliwa (l)45454045
Masa własna (kg)1200120011961205
Dopuszczalne obciążenie (kg)390460344407
Poj. bagażnika (l)270/920280/952160/680285/980
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1455/13651415/13751415/11301435/1405
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)1020/9901000/9401015/9351010/895
Rozmiar opon215/40 R17 W215/45 R16 H195/55 R16 H205/45 R17 V
CO2 (limit) g/km10310999118
OsiągiA1 1.6 TDI AmbitionPolo 1.6 TDI HighlineCooper DDS3 HDI 110 SportChic
0-40 km/h (s)2,22,22,12,3
0-80 km/h (s)6,86,86,26,5
0-100 km/h (s)10,110,39,210,0
0-130 km/h (s)17,917,916,217,9
0-140 km/h (s)21,721,819,422,5
0-160 km/h (s)32,432,028,334,7
400 m (km/h)/(s)17,117,216,617,1
Prędkość maksymalna (km/h)190190197190
Elastyczność A1 1.6 TDI AmbitionPolo 1.6 TDI HighlineCooper DDS3 HDI 110 SportChic
60-100 km/h na IV/V biegu (s)9,0/16,18,8/16,27,5/10,06,8/10,3
Elastyczność A1 1.6 TDI AmbitionPolo 1.6 TDI HighlineCooper DDS3 HDI 110 SportChic
80-120 km.h na V/VI biegu13,6/-13,6/-10,4/14,210,3/13,2
Próba jazdy A1 1.6 TDI AmbitionPolo 1.6 TDI HighlineCooper DDS3 HDI 110 SportChic
(Slalom 18 m ) km/h66,4/65,063,4/61,465,5/65,363,8/63,7
Próba jazdyA1 1.6 TDI AmbitionPolo 1.6 TDI HighlineCooper DDS3 HDI 110 SportChic
Test wymijania ISO (km/h)130,7/128,6126,5/122,6132,0/131,6131,1/130,3
Próba jazdy A1 1.6 TDI AmbitionPolo 1.6 TDI HighlineCooper DDS3 HDI 110 SportChic
Manewr wymijania wg normy VDA – prędkość najazdu pusty/obciąż. km/h73/7071/6975/7272/71
Manewr wymijania wg normy VDA – prędkość wyjazdu pusty/obciąż. km/h50/5349/4753/5458/54
Zużycie paliwaA1 1.6 TDI AmbitionPolo 1.6 TDI HighlineCooper DDS3 HDI 110 SportChic
Zużycie paliwa wg normy ECE ( w mieście) l/km4,75,14,25,6
Zużycie paliwa wg normy ECE ( poza miastem) l/km3,53,63,53,9
Zużycie paliwa wg normy ECE (średnie) l/km3,94,23,84,5
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)4,03,85,35,5
Maksymalne (l/100 km)7,78,08,18,3
średnie podczas testu (l/100 km)5,75,86,06,2
zasięg (km)789776667726
Poziom hałasu (dB)A1 1.6 TDI AmbitionPolo 1.6 TDI HighlineCooper DDS3 HDI 110 SportChic
przy 80 km/h dB(A)66656968
przy 100 km/h dB(A)67676969
przy 130 km/h dB(A)70707272
przy 160 km/h dB(A)74737573
Droga hamowania (m)A1 1.6 TDI AmbitionPolo 1.6 TDI HighlineCooper DDS3 HDI 110 SportChic
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)36,536,736,636,1
ze 100 km/h na zimno (obciążony) (m)36,537,037,037,0
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)37,137,036,738,4
ze 140 km/h na zimno (nie obciążony) (m)72,171,272,571,9
na różnej nawierzchni (m)11111399>150
Ceny i wyposażenieA1 1.6 TDI AmbitionPolo 1.6 TDI HighlineCooper DDS3 HDI 110 SportChic
Cena modelu testowanego (zł)86760 zł59 590 zł86 200 zł82 900 zł
Poduszki boczne/kurtynytak/ taktak/ 2250tak/ taktak/ tak
ABS/ESPtak/ taktak/ taktak/ taktak/ tak
Klimatyzacja automatyczna5600 zł7790 złklimatyzacja manualna złtak
Reflektory ksenonowe4030 złbrak2793 (biksenonowe) złbrak
Lakier metalizowany2150 zł1710 zł1821 zł1700 zł
Skórzana tapicerka5370 złbrak5829 zł3500 zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

 

Ocena punktowa (maks. 500)

A1 1.6 TDI Ambition 396 Jednym jedynym punktem wygrywa z małym VW – bo A1 nie tylko ma wyróżniający się styl, ale jest po prostu świetnym samochodem, o bardzo dobrych właściwościach jezdnych. Szkoda że tak dużo kosztuje.
Polo 1.6 TDI Highline 395 U przestronnego i mającego wszelkie talenty Polo trudno znaleźć istotne wady. Co najwyżej musi się ono pogodzić z zarzutem braku indywidualności.
Cooper D 378 Modyfikacje najnowszej wersji niczego nie zmieniły w twardym zawieszeniu i w charakterze Mini. Tak jak wcześniej, jeździ jak wytrawne małe auto sportowe. Miłośnicy mogą odetchnąć z ulgą.
DS3 HDI 110 SportChic 358 Czwarte miejsce w tym zacnym gronie to żaden dyshonor. Bogate wyposażenie i niepowtarzalna stylistyka nadwozia oraz wnętrza czynią z DS3 interesującą propozycję dla chcących się wyróżnić.

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 (20)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

REKLAMA