Mimo wspólnych korzeni, oba te auta są diametralnie różne. Abarth 500C to małe, szalone cabrio ze zdolnościami gokarta, potrafiące zwinnie połykać ciasne zakręty przy zaskakująco wysokich prędkościach. Fiat 500 z silnikiem TwinAir to z kolei maluch do spokojnej jazdy po mieście, zadowalający się śladowymi ilościami paliwa i stworzony z myślą o modnej, szczególnie na Zachodzie, ekologii.
Pierwsze różnice widać już z zewnątrz - Fiat jest delikatny i figlarny, Abarth kipi mocą prężąc muskularne zderzaki i mrucząc charakterystycznym dźwiękiem wydechu. Jego brutalna barwa jest zupełnie inna niż dźwięk TwinAira, spoczywającego między przednimi kołami Fiata. Dwucylindrowiec przywodzi na myśl raczej niezapomnianą "siedemsetkę", montowaną niegdyś w Cinquecento. Ale ten dźwięk to jedyny element łączący TwinAira z 700ED. Silnik Fiata jest z zupełnie innej, jak najbardziej współczesnej epoki - dwa cylindry, turbosprężarka, wałek wyrównoważający oraz 85 KM z 900 cm3 pojemności skokowej - o takich parametrach kierowcy Cinquecento nie mieli co marzyć. To jednak wciąż niewiele przy silniku Abartha - tego ściganta napędza turbodoładowana jednostka 1.4 Turbo T-jet o mocy 140 KM. Rozpędza ona ważące około 1100 kg auto do setki w czasie 8,1 sekundy, a przestaje przyspieszać, dopiero gdy prędkościomierz przekroczy 205 km/h. Dla porównania, TwinAir w 85-konnej wersji (planowana jest jeszcze 65- i 105-konna) potrzebuje na osiągnięcie setki trzy sekundy więcej i rozpędzi się do 173 km/h.
Ale nie do wyścigów TwinAira stworzono. Jego obecność pod maską ma podkreślać świadomość ekologiczną właściciela. Według zapewnień producenta, auto ma palić średnio niewiele ponad 4 litry paliwa i emitować jedyne 95 g CO2 na przejechany kilometr. To stawia go w pierwszej linii z najbardziej ekonomicznymi autami obecnych czasów. Nam podczas jazd testowych udało się osiągnąć wynik 5,9 litra - widać musimy jeszcze poćwiczyć. Inżynierowie Fiata znakomicie poradzili sobie z wyważeniem silnika, co w przypadku jednostki dwucylindrowej wcale nie jest najłatwiejsze. Po odpaleniu zupełnie nie czuć wibracji, zaczynają przeszkadzać dopiero gdy włączymy klimatyzację. Pewne zastrzeżenia można mieć do elastyczności - nie było mowy o rozruszaniu toczącego się auta z drugiego biegu, czy jeździe na "piątce" przy prędkości niższej niż 100 km/h.
Nasz wynik zużycia paliwa w Fiacie to i tak sukces w porównaniu z Abarthem. Szalonym kabrioletem ze zautomatyzowaną przekładnią mechaniczną z manetkami przy kierownicy ciężko jechać grzecznie i ekologicznie. Podobno w cyklu mieszanym można zejść do 6,5 litra na setkę, ale nawet nie zbliżyliśmy się do tego wyniku.
Dla kogo są te auta? Według statystyk 60% małych kabrioletów w Europie kupują kobiety. Ale cóż to musiałyby być za kobiety, które chciałyby jeździć supertwardym, zadziornym kabrioletem Abartha! A "500" z jednostką TwinAir? Ma szansę podbić serca klientów w krajach, w których za posiadanie ekologicznego auta przysługują ulgi podatkowe, czy niższe koszty ubezpieczenia. I w których ekologia jest modna. U nas, jak dotąd, eko-mody nie widać, ulg podatkowych brak, a zniżki w ubezpieczeniu OC z tytułu pojemności są niewielkie. Jeśli cenowo "500" TwinAir będzie bliżej wersji z silnikiem 1.2, o którym ciężko powiedzieć coś dobrego, to jej obecność w gamie będzie mieć uzasadnienie. Jeśli jednak jej cena okaże się bliższa poziomowi cen diesla 1.3 MultiJet, TwinAir dołączy do grona rodzynków rzadkich jak jego brat o imieniu Abarth.
Tekst Adam Majcherek
amis 9/2010
DANE TECHNICZNE
FIAT 500 | 0.9 TWINAIR | ABARTH 500C | |
---|---|---|---|
DANE TECHNICZNE | |||
FIAT 500 | 0.9 TWINAIR | ABARTH 500C | |
Konkurenci | Toyota Aygo, VW Fox | Renault Twingo RS | |
Silnik | benzynowy, R2, 0.9 | benzynowy, R4, 1.4 | |
Moc/przy obrotach | 85 KM/5500 obr/min | 140 KM/5000 obr/min | |
0-100 km/h | 11,0 s | 8,1 s | |
Prędkość maksymalna | 173 km/h | 205 km/h | |
Zużycie paliwa | 4,0 l/100 km | 6,5 l/100 km | |
Emisja CO2 | 95 g/km | 151 g/km | |
Silnik | pojemność skokowa 875 cm3, maksymalny moment obrotowy 145 Nm przy 1900 obr/min, skrzynia bieg. 5M, napęd na przednie koła. | pojemność skokowa 1368 cm3, maksymalny moment obrotowy 206 Nm przy 2000 obr/min, skrzynia biegów 5M zautomatyzowana. | |
Nadwozie | 3-drzwiowy, 4-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 3546 x 1627 x 1488 mm, rozstaw osi 2300 mm, masa własna b.d., pojemność bagażnika 185/625 l. | 3-drzwiowy, 4-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 3657 x 1627 x 1488 mm, rozstaw osi 2300 mm, masa własna 1160 kg, pojemność bagażnika 182/520 l. |
Komentarze
~mk, 2010-09-13 18:35:28
auto motor i sport, 2010-09-03 09:18:21
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?