Abarth 595 Competizione: Z charakterkiem - TEST

Minęła dłuższa chwila, od kiedy ostatni raz jeździliśmy Abarthem 595. Wersja Competizione jak zawsze wywołuje szeroki uśmiech, chociaż Abarth wcale nie jest autem doskonałym.

Abarth 595 Fot. Jacek Hanusz
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 94 500 PLN
Dostępne nadwozia: cabrio-2, hatchback-3
SPRAWDŹ OFERTY

Hamulce Brembo, amortyzatory Koni, turbosprężarka Garrett, fotele Sabelt i na deser sprzęt audio marki Beats – lista wyposażenia małego Abartha 595 Competizione jak na auto tej klasy jest tak nieprawdopodobna, że chyba nikt by się specjalnie nie zdziwił, gdyby silnik pochodził od Ferrari.
Z czterech końcówek wydechu dochodzą basy tak głębokie, że aż przez chwilę zastanawiasz się, jakim cudem zmieścili w tym maluchu silnik V8. Właśnie ten bulgot najlepiej oddaje charakter Abartha: przerysowany, przesadzony, wręcz komiksowy, przy czym w znakomitym wydaniu.
Kabinę wykończono m.in. alcantarą i włóknem węglowym, a spod kierownicy błyszczą aluminiowe nakładki na pedałach. Fotel jest pierwsza klasa – twardy, świetnie wyprofilowany, z długim siedziskiem i znakomitym trzymaniem bocznym, ale zamontowany jakieś 20 cm za wysoko. W efekcie siedzisz jak na krześle, tyle tylko, że „sportowym”.

REKLAMA
Abarth 595Fot. Jacek Hanusz
Świetne detale – włókno węglowe na kierownicy
i daszek zegarów obszyty alcantarą
Abarth 595Fot. Jacek Hanusz
Przełącznik oznaczony logo skorpiona załącza bardziej dynamiczny tryb jazdy
Abarth 595Fot. Jacek Hanusz
Fotele Sabelt są fabrycznie montowane z tapicerką z tkaniny, za alcantarę trzeba płacić dodatkowo

Abarth 595 Competizion - Słaby refleks

Silnik 1.4 turbo rozwija moc aż 180 KM i zapewnia ważącemu nieco ponad 1100 kg maluchowi świetną dynamikę jazdy z przyspieszeniem do setki w czasie 6,7 s. Na gaz jednostka reaguje z niesamowicie dużym opóźnieniem – chwilami wynoszącym na oko dobre pół sekundy. Przy spokojnej jeździe na niskich obrotach jest to bez znaczenia, natomiast przy entuzjastycznej daje efekt jakby „595” była małą bestią. Wciskasz mocniej gaz i najpierw niewiele się dzieje, by po chwili Abarth wyrwał do przodu jak opętany. Jeśli zrobisz to za wcześnie przy wyjściu z zakrętu, jeszcze na skręconych kołach, natychmiast poczujesz, jak przednie opony tracą przyczepność, a „595” prostuje tor jazdy. Szybka, precyzyjna jazda wymaga wyczucia, a jednocześnie masz wrażenie, że musisz trochę powalczyć z autem, trochę je okiełznać, dać z siebie więcej – wykazać się. Wysiadasz zadowolony z siebie prawie jak po szybkiej jeździe Mustangiem V8 z mechaniczną przekładnią.

Abarth 595 Competizion - Bez litości 

Nietypową cechą – wadą jeśli ktoś woli – Abartha jest to, że kombinacja bardzo krótkiego rozstawu osi, sztywno zestrojonego zawieszenia i wysoko zamontowanego fotela sprawia, iż na nierównej nawierzchni kierowcą huśta w przód i tył bez litości. Jeśli ktoś to polubi, będzie miał auto z hamulcami Brembo, wyjątkowo efektownie brzmiącym wydechem i małym-wielkim charakterkiem.

Abarth 595Fot. Jacek Hanusz
Hamulce Brembo to tylko jeden ze stuningowanych podzespołów w 595 Competizione

 

Dane producenta ABARTH 595 COMPETIZIONE
Cena 115 300 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, R4 turbo
Pojemność skokowa 1368 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
180 KM
5500/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
250 Nm
2250/min
Rodzaj napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 5-biegowa przekładnia
mechaniczna
OSIĄGI
0–100 km/h 6,7 s
Prędkość maksymalna 225 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 6,9 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
156 g/km
NADWOZIE
2-drzwiowy, 4-miejscowy hatchback, dł. x szer. x wys. 3660 x 1627 x 1485 mm, rozstaw osi 2300 mm, masa własna 1140 kg, pojemność bagażnika 185/625 l,  pojemność zbiornika paliwa 35 l.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Zobacz także:
REKLAMA