Aiways U6 - nowy chiński SUV. Wrażenia z jazdy

Po kompaktowym U5 chiński startup Aiways przedstawia kolejnego SUV-a. Model oznaczony jako U6, z elektrycznym silnikiem własnej produkcji Aiwaysa, w Europie pojawi się wiosną tego roku. Jeździliśmy egzemplarzem przedseryjnym.

Aiways U6 fot. materiały prasowe
Aiways U6

Statyczna prezentacja elektrycznego modelu łączącego cechy SUV-a i coupe już za nami, teraz czas na pierwszą przejażdżkę. U6, czyli 4,8-metrowy brat znanego w Europie modelu U5, ma nie tylko dobrze wyglądać, ale też jeździć. Przed nami przedseryjny egzemplarz chińskiego auta, jeszcze lekko zamaskowany, ale bliski wersji seryjnej. Bliski oznacza, że zestrojenie układu kierowniczego, elementy oprogramowania i różne komponenty z tworzyw sztucznych mają być jeszcze zmienione lub zmodyfikowane.

Mimo to nasz egzemplarz jest solidnie zmontowany, wnętrze ma przestronne i z przodu, i z tyłu, fotele wygodne i ergonomicznie wyprofilowane, a ukryty pod wielką pokrywą bagażnik - całkiem duży. Do tego dochodzi elegancki wystrój – ani zbyt skromny ze zredukowaną do minimum liczbą elementów obsługi, ani przeładowany. Na dodatek we wnętrzu wszystko podporządkowano ergonomii.

Aiways U6fot. materiały prasowe
Aiways U6

Aiways U6 - Ekrany, czujniki i kamery

Przed kierowcą znajduje się mały, 8,2-calowy ekran, na którym są wyświetlane podstawowe informacje, jak prędkość jazdy czy poziom naładowania akumulatorów. Pośrodku tablicy rozdzielczej znajduje się dotykowy ekran o przekątnej 14,6 cala służący do uruchamiania różnych funkcji. W jego menu znajdują się też ustawienia jedenastu systemów asystujących, korzystających z 22 czujników radarowych i kamer.

Aiways U6 nie ma wmontowanego na stałe systemu nawigacyjnego, lecz korzysta z nawigacji w smartfonie, który można podłączyć do multimediów w samochodzie korzystając z interfejsów Apple CarPlay i Android Auto. Dzięki bieżącemu dostępowi do danych o statusie auta odpowiednia aplikacja umożliwia optymalne planowanie trasy przejazdu z uwzględnieniem przerw na ładowanie akumulatorów.

Aiways U6fot. materiały prasowe
Aiways U6

Wnętrze konkurenta VW ID.4 czy Skody Enyaq wygląda atrakcyjnie także za sprawą stylowego oświetlenia, którego barwę można zmieniać stosownie do nastroju. Dobrym rozwiązaniem są również nawiewy powietrza ukształtowane tak, że nie powodują przeciągów, kolejny atut to dobrej klasy sprzęt audio firmy Magnat. Ciekawym rozwiązaniem jest też przełącznik trybów jazdy uformowany na wzór dźwigni przyspieszenia w samolocie, z obrotowym walcem przypominającym ten do operowania gazem w motocyklu.

 

Aiways U6 - Zwinny w mieście i w zakrętach

Po wybraniu trybu D samochód łagodnie rusza z miejsca. Aiways U6 ma o 10 mm mniejszy rozstaw osi (2,8 m) niż U5, długość jego nadwozia wynosi natomiast 4,8 metra – w sumie nowy model wygląda bardziej dynamicznie niż U5. Po wyznaczonym torze jazdy porusza się precyzyjnie, co zawdzięcza m.in. układowi kierowniczemu, który zestrojono z dużym wyczuciem, mimo że to przecież egzemplarz przedseryjny. Jedynie w środkowym położeniu układ kierowniczy mógłby reagować z odrobinę większą wrażliwością. Ważący 1,8 tony przednionapędowy samochód zwinnie porusza się w mieście i na zwykłych drogach, nie sprawiając niespodzianek w zakrętach. Zestrojenie zawieszenia również zapewnia zdrowy kompromis między komfortem a dynamiką.

Aiways U6fot. materiały prasowe
Aiways U6

Nowy elektryczny silnik synchroniczny to własna konstrukcja firmy Aiways, kręci się do 16 000 obr/min, czyli o jedną czwartą wyżej niż większość konkurencyjnych jednostek. Przedstawiciele firmy twierdzą, że zawiera on mniej materiałów aktywnych magnetycznie, dlatego mógł stać się o 15 procent lżejszy w porównaniu z tradycyjnymi jednostkami elektrycznymi.

Silnik ten osiąga moc 218 KM i maksymalny moment obrotowy o wartości 315 Nm, pracuje harmonijnie, a przy tym zapewnia autu niezbędną dynamikę. W każdym razie sprint do setki wynoszący 6,9 s, podawany przez producenta, wydaje nam się realny.

Aiways U6 - Pół godziny na szybkie ładowanie

Podobnie jak zasięg 400 km – w każdym razie przy spokojnej jeździe. Znany z modelu U5 akumulator gromadzi 63 kWh energii elektrycznej, a optymalną temperaturę roboczą zapewnia mu montowana seryjnie pompa ciepła (obsługująca też elektryczny silnik i wnętrze). Akumulator można ładować z mocą do 90 kW z szybkiej ładowarki i 11 kW z wallboxa. Wiele konkurencyjnych modeli okazuje się pod tym względem lepszych. Tak czy inaczej, Aiways U6 na naładowanie z ładowarki „baterii” w zakresie od 20 do 80 procent potrzebuje 35 minut, pełne ładowanie z wallboxa zajmuje natomiast siedem godzin.

To mniej więcej tyle samo, ile trwała nasza dzisiejsza eskapada, podczas której Aiways U6 okazał się wygodnym, dobrze wyposażonym i wystarczająco dynamicznym elektrykiem umożliwiającym bezstresową podróż. Cena modelu U6 Prime wynosi 47 910 euro.

Aiways U6fot. materiały prasowe
Aiways U6

Aiways U6 - Dane techniczne

  • Silnik – elektryczny
  • Moc maksymalna – 160 kW (218 KM)
  • Maks. moment obrotowy – 315 Nm
  • Rodzaj napędu – na przednie koła
  • Przeniesienie napędu – przekładnia o stałym przełożeniu
  • Ilość zmagazynowanej energii – 63 kWh
  • 0-100 km/h – 6,9 s
  • Prędkość maks. – 160 km/h
  • Zużycie energii elektr. (WLTP) – 15,9 kWh/100 km
  • Zasięg – 400 km
  • Nadwozie: 5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, dł. x szer. x wys. 4805 x 1880 x 1641 mm, rozstaw osi 2800 mm, masa własna 1790 kg, pojemność bagażnika 472/1260 l.

 

REKLAMA