Chodzi o to, żeby nie było tak monotonnie.
Pomimo niesamowitej rozmaitości najprzedziwniejszych modeli zarówno wśród aut nowych, jak i używanych, na ulicach wciąż – srebrny/ szary/czarny hatchback/sedan/kombi pogania srebrnego/szarego/ czarnego hatchbacka/sedana/kombi. Nuda, panie.
Tylko Alfa Romeo ma tę moc, żeby zwykłe hatchbacki zamienić w zjawiska – dowodem MiTo i Giulietta, widoczne zawsze i wszędzie. Pozostali muszą kombinować. Peugeot RCZ może sprawiać wrażenie znacznie droższego niż jest, BMW X6 może być piękne inaczej, Nissan Juke może zatrzymywać wzrok na zasadzie „o co tu chodzi?”, każde Mini może być przerysowane do granic możliwości, Opel Adam może być gadżeciarski – ale wszystkie są „inne”, wyróżniają się.
Owszem, w samochodowej odwadze często pomaga portfel, bo nietuzinkowe auta muszą kosztować. Jednak nawet za tzw. sensowne pieniądze można mieć coś oryginalnego. Nasz wybór to właśnie taka propozycja – w imię tego, żeby coś się na ulicach działo.
Dwa razy coupe, czyli na całego
Identyczny typ nadwozia, identyczny rozmiar, obydwa na swój sposób znakomite. Jedyna różnica jest taka, że charaktery Alfy Brery i Nissana 350Z są kompletnie inne. I w tym cały smak. Tak to już jest, że jak ktoś chce mieć Alfę, nigdy nie spojrzy na Nissana. Zwłaszcza Alfę taką jak Brera – jeden z najpiękniejszych samochodów ostatniego dziesięciolecia.
Ale Nissan Nissanowi nierówny, czego najlepszym przykładem jest Nissan 350Z. Produkowana do 2009 roku "zetka" jest wspaniałym powrotem Nissana do świata niedużych sportowych coupé i to prawie dla mas – ostry, głośny, z ponad 300-konnym silnikiem i tylnym napędem; osiągi i wrażenia z jazdy zahaczające o Porsche oferuje za połowę ceny.
W każdym z tych coupé chodzi o coś innego. Alfa Romeo Brera to manifestacja stylu, urody, klasy, ale też i techniki. Na drodze jest bardziej usportowiona niż sportowa i z natury najbliższa autom typu gran turismo. Z kolei Nissan to przede wszystkim mięśnie. Przyspieszenie do setki w czasie poniżej 6 sekund, ostre właściwości jezdne, napęd na tylne koła plus mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu sprawiają, że „zetka” to już sportowa zabawka na całego. Surowo „skomponowany” wydech jest idealnym dopełnieniem całości.
![]() |
![]() |
Deska rozdzielcza to klasyk, podobnie jak zestaw trzech wskaźników | Kokpit jest prosty, z centralnie umieszczonym obrotomierzem |
O ile w wypadku Nissana 350Z wybór silników zaczyna się i kończy na 3,5-litrowej jednostce V6, o tyle, jeśli chodzi o Brerę, do wzięcia są zarówno benzynowe silniki cztero- oraz sześciocylindrowe, jak i kilka turbodiesli, z 200-konnym 2.4 JTD na szczycie. Jednak nasz typ to silnik 1.75 turbo (miały go Brery z ostatnich lat produkcji – 2009–2010), wciąż oferowany w Giulietcie: nowoczesny, niezwykle dynamiczny i idealnie pasujący do charakteru samochodu.
Dane fabryczne | Alfa Romeo Brera 1750 TBI | Nissan 350Z |
Cena | ok. 35-40 000 zł | ok. 35-38 000 zł |
Silnik i przeniesienie napędu | ||
Rodzaj silnika | benzynowy, R4 turbo | benzynowy, V6 |
Pojemność skokowa | 1742 cm3 | 3498 cm3 |
Moc maksymalna przy obrotach |
200 KM 5000/min |
313 KM 6800/min |
Maksymalny moment obrotowy przy obrotach |
320 Nm 2000/min |
358 Nm 4800/min |
Rodzaj napędu | na przednie koła, 6-biegowa przekładnia mechaniczna | na tylne koła, 6-biegowa przekładnia mechaniczna |
Osiągi | ||
Przyspieszenie 0–100 km/h |
7,7 s | 5,7 s |
Prędkość maksymalna | 235 km/h | 250 km/h |
Zużycie paliwa | ||
w mieście | 11,8 l/100 km | 16,1 l/100 km |
poza miastem | 6,0 l/100 km | 8,9 l/100 km |
średnie | 8,1 l/100 km | 11,7 l/100 km |
Emisja CO2 | 189 g/km | 280 g/km |
Wymiary/masy | ||
Długość | 4410 mm | 4315 mm |
Szerokość | 1830 mm | 1815 mm |
Wysokość | 1341 mm | 1315 mm |
Rozstaw osi | 2528 mm | 2650 mm |
Masa własna/dopuszcz. obciążenie | 1430 kg/b.d. | 1545/275 kg |
Pojemność bagażnika | 300/610 l | 235 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 70 l | 80 l |
Koszty utrzymania | ||
Ubezpieczenie OC | 1714 zł | 1886 zł |
Miesięczne koszty paliwa | 550–750 zł | 800–1100 zł |
Średni koszt przeglądu | 800–1000 zł | 800–1000 zł |
W tym przedziale cenowym oryginalności trzeba szukać wśród samochodów używanych. W wypadku Nissana w grę wchodzą egzemplarze z lat 2004–2005. Brerę 1.75 TBI znacznie trudniej znaleźć (zwykle kosztuje więcej), ale da się.