Alfa Romeo Estrema: (Nie)ekstremalna - TEST

Najmocniejsze silniki, najbogatsze wyposażenie i najbardziej rasowa stylizacja – tym wyróżniają się modele Alfy Romeo w nowej wersji Estrema. Sprawdzamy Stelvio z 280-konnym silnikiem benzynowym i napędem na cztery koła.

Alfa Romeo Stelvio Materiały prasowe
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 222 000 PLN
Dostępne nadwozia: kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Dobrze myślicie – po włosku Estrema oznacza coś skrajnego, radykalnego, ekstremalnego. Nazwa oraz fakt, że w opracowaniu tej wersji maczała palce firma Sauber Engineering, należąca do słynnego zespołu Formuły 1, zapowiada coś niezwykłego. I na zapowiedziach się niestety kończy. Alfa Romeo w wersji Estrema – dostępna jako Giulia i Stelvio – to nic innego jak najbogatsza wersja wyposażenia tych modeli, będąca niemal kopią odmiany Veloce, ale z wieloma kosztownymi elementami z listy wyposażenia dodatkowego. Każde auto ma więc mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, amortyzatory o zmiennej sile tłumienia, drogi zestaw audio, elementy dekoracyjne wnętrza i karoserii wykonane z włókna węglowego oraz mocny silnik – 280-konny benzynowy lub 210-konnego diesla. Nie ma tu nic, czego nie można zamówić do Veloce, a więc napis „Estrema” na nadkolach i ograniczona do 2000 egzemplarzy produkcja na cały świat to jedyne wyróżniki. Słowem – rozczarowanie, bo potencjał rzekomej współpracy z Sauberem i opowieści o wersji będącej pomostem między Veloce i sportowym Quadrifoglio dawały nadzieję na prawdziwie ekstremalną Alfę.

REKLAMA

Alfa Romeo StelvioMateriały prasowe
Automatyczna 8-biegowa przekładnia oferowana w standardzie to mocna strona Stelvio
Alfa Romeo StelvioMateriały prasowe
Wnętrze pełne elementów dekoracyjnych z włókna węglowego można mieć w różnych odmianach Stelvio


Pozostawiając jednak marketingową gadkę na boku – Stelvio to tak czy owak rewelacyjne auto, a w takiej topowej konfiguracji ma w dodatku wszystko, czego można sobie zażyczyć. Wygląda znakomicie i co najważniejsze – dostarcza sporej dawki frajdy z jazdy. Układ kierowniczy to najbardziej „ekstremalny” element Stelvio – jego precyzja i ostrość reakcji początkowo wręcz zaskakują i trzeba do nich przywyknąć. Zawieszenie stanowi znakomity kompromis między sportem a komfortem, ale przycisk do jego usztywniania lepiej wciskać tylko na drogach o naprawdę równej nawierzchni. Dwulitrowy silnik ma przyjemną barwę dźwięku, szczególnie w średnim zakresie obrotów, a pociągnięciu ogromnej metalowej łopatki przy kierownicy zawsze towarzyszy metaliczny klik i momentalna reakcja skrzyni biegów – w trybie Dynamic pojawia się nawet szarpnięcie, co jeszcze podkręca wrażenia podczas szybkiej jazdy. Każda Alfa Romeo Stelvio imponuje na drodze, niestety wersja Estrema w żaden sposób nie wydłuża listy zalet tego modelu. Zamiast sięgać po taką limitowaną odmianę samochodu, lepiej poczekać kilka miesięcy na debiut modelu po face liftingu, który przyniesie znaczący „apdejt” wyposażenia – między innymi pojawią się w końcu ledowe reflektory matrycowe. To dopiero będzie prawdziwie „ekstremalna” zmiana w świecie Alfy Romeo.

Alfa Romeo StelvioMateriały prasowe
Oznaczenie Estrema na nadkolach to jedyny element różniący tę wersję od Veloce

 

Dane producenta ALFA ROMEO STELVIO 2.0 GME Q4 ESTREMA
Cena 222 000 zł (Super)
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, R4 turbo
Pojemność skokowa 1995 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
280 KM
5250/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
400 Nm
2250/min
Rodzaj napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 8-biegowa przekładnia
automatyczna
OSIĄGI
0–100 km/h 5,7 s
Prędkość maksymalna 230 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 8,7 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
196 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4687 x 1903 x 1671 mm, rozstaw osi 2818 mm, masa własna 1660 kg, pojemność bagażnika 525/1600 l, poj. zbiornika paliwa 64 l.
REKLAMA