Alfa Romeo GTAm: Zakrętom się nie kłania - TEST

Każdy samochód chciałby cieszyć się takim wzięciem jak Alfa Romeo Giulia GTAm. Zanim na dobre pojawiła się w ofercie, o jej dostępności można mówić w czasie przeszłym. Ekstremalna jazda ekstremalnym autem.

Alfa Romeo Giulia GTAm Fot. Dino Eisele
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 159 900 PLN
Dostępne nadwozia: sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Nawet najciaśniejsze zakręty da się przejechać bez przekładania rąk na kierownicy

Wystarczy spojrzeć na koła Giulii GTAm, żeby stwierdzić, że urwała się z wyścigowej smyczy. Zamiast na legendarnym torze Monza, z kocami grzewczymi na półwyczynowych oponach Michelin Pilot Sport Cup 2 Connect (265/30 R20 z przodu i 285/30 R20 z tyłu), odliczając minuty do startu, testowana Giulia GTAm wylądowała w malowniczych okolicach Lago di Viverone, gdzie drogi również bardzo sprzyjają grzaniu opon. Właśnie tam po raz pierwszy przyszło nam odkrywać możliwości 540-konnej bestii. Bestii, którą zamknięto w nadwoziu rodzinnego (!) sedana, chociaż z miejscem tylko dla dwóch osób. Tam, gdzie w takich autach jest kanapa, w GTAm znajdują się wyłożone alcantarą wgłębienia na dwa kaski i pałąk, który pełni trzy funkcje. Po pierwsze, zapewnia bezpieczeństwo podczas ewentualnego dachowania, po drugie, usztywnia nadwozie, po trzecie, służy do zamocowania 2 z 6 szelek każdego pasa bezpieczeństwa. I wszystko jasne – w GTAm, choć to auto dopuszczone do poruszania się po zwykłych drogach, pasy można zapinać jak w modelach wyczynowych, a siedzi się w kubełkowych fotelach.

REKLAMA
Alfa Romeo Giulia GTAmFot. Dino Eisele
Giulia GTAm zapewnia spory zapas przyczepności kół zarówno z przodu, jak i z tyłu; ten drugi można roztrwonić w ułamku sekundy
Alfa Romeo Giulia GTAmFot. Dino Eisele
Wyczynowe pasy firmy Sabelt to jeden z nielicznych elementwów wystroju wnętrza Giulii GTAm, którego kolorystykę można wybrać

 

Alfa Romeo GTAm - Pięciuset szczęśliwych

111 lat istnienia Alfy Romeo, długa tradycja w konstruowaniu od czasu do czasu sportowych modeli spod znaku GTA, udział w Formule 1 i bliski związek ze specjalistami od projektowania samochodów wyczynowych z Sauber Engineering sprawiły, że pięciuset szczęśliwców za cenę dwóch mieszkań średniej wielkości będzie mogło cieszyć się z posiadania Alfy Romeo Giulii w jednej z dwóch wersji – bardziej cywilnej GTA lub bardziej wyczynowej GTAm. „Ponad dwie trzecie klientów, którzy już zdecydowali się na zakup Giulii z limitowanej serii, wybrało wersję GTAm” – mówi nam Domenico Bagnasco, odpowiedzialny w Alfie za samochody o wysokich osiągach. I dodaje, że „liczba dostępnych egzemplarzy szybko się kurczy”. Dyplomatycznie kończę rozmowę i pędzę do czekającej testowej Alfy. A zamówienie na auto – może złożę innym razem.
„Kubeł” ma jedynie wzdłużną regulację. W zakresie czterech punktów mocowania na różnej wysokości z przodu i z tyłu kąt jego nachylenia można regulować, ale to wymaga czasu i specjalnego klucza. Dobór długości pasów, zwłaszcza ramieniowych, też wymaga czasu i wprawy. Nie chodzi o regulację przy klamrze, ale przy mocowaniu do pałąka, jeśli pas jest zbyt długi.
Krwiście czerwonym przyciskiem na kierownicy budzę bestię do życia. Nierównomierne prychanie z dwóch, centralnie umieszczonych końcówek układu wydechowego – sygnowanego znanym i cenionym w branży nazwiskiem Akrapovic – informuje o tym, że obroty biegu jałowego nie są tymi, które silnik lubi najbardziej. Silnik nie byle jaki. Nie chodzi o to, że V6 o mocy 540 KM, ale o to, że z litra pojemności wydobywa aż 187 KM, co zasługuje na szacunek. Pomagają mu dwie turbosprężarki, dzięki którym maksymalny moment obrotowy wynosi 600 Nm i jest dostępny już od 2500 obr/min. Problem w tym, że jednostka napędowa tak ochoczo wchodzi na obroty, aż do maksymalnych 7000/minutę, że 2500 obr/min mija nie wiadomo kiedy.
Na drogach, podczas codziennej jazdy, można zapomnieć o ręcznej zmianie przełożeń i zdać się na automatyczny tryb 8-stopniowej przekładni, która – w zależności od stylu i wybranego profilu jazdy – sama decyduje o momencie zmiany przełożenia na wyższe. Jeśli chcemy się tylko toczyć, zmiany będą odbywać się przy około 3000 obr/min.

Alfa Romeo Giulia GTAmFot. Dino Eisele
Obręcze kół z pojedynczą nakrętką, które mają więcej dziur niż materiału, przykuwają uwagę równie mocno jak ceramiczne tarcze hamulcowe

REKLAMA

REKLAMA

Alfa Romeo GTAm - Efekty specjalne

W czasie dynamicznej jazdy na torze operowanie ogromnymi metalowymi łopatami przy kierownicy, które nie obracają się razem z nią, daje tyle frajdy, że łatwo przegapić nie tylko 3000 obr/min, ale nawet 6000 obr/min. Każdej zmianie przełożenia na wyższe towarzyszą wtedy dwa efekty specjalne. Najpierw rozlega się kanonada wspaniałych dźwięków wydechu, tuż potem kierowca i pasażer otrzymują uderzenie w plecy – to fizyczne odczucie hasła „mocy przybywaj!”
Chociaż pod względem przyspieszenia do 100 km/h Giulia GTAm o 0,2 sekundy przegrywa z Giulią GTA, jest od niej szybsza w sprincie ze startu zatrzymanego do 400 m, do 1000 m, do 200 km/h i podczas rozpędzania z 80 do 200 km/h. Bardziej niż na prostej jej przewaga jest widoczna w zakrętach. To zasługa nie tylko znacznie większej siły docisku wytwarzanej z przodu przez regulowany spliter, a z tyłu przez również regulowany spojler, ale także sprężyn zawieszenia wykonanych z lżejszego materiału oraz innego zbalansowania podwozia. Z przodu jest ono o 10 mm bliżej ziemi, a z tyłu o 10 mm dalej niż w GTA. To też wpływa na zwiększenie docisku aerodynamicznego.

Alfa Romeo Giulia GTAmFot. Dino Eisele
Alfa Romeo Giulia GTAmFot. Dino Eisele
W zależności od ustawienia tylny spojler może zapewniać większy docisk aerodynamiczny, czyli większą prędkość w zakrętach lub większą prędkość na prostej

 

Konkrety, nie ornamenty

Na umiejętność radzenia sobie z siłami bocznymi, od której zależy zdolność do pokonywania zakrętów z większą prędkością niż robi to np. Giulia Quadrifoglio, w Giulii GTAm pracuje cały pakiet rozwiązań. Począwszy od większego rozstawu kół z przodu i z tyłu, odpowiednio, o 25 i o 50 mm, przez szersze i bardziej „agresywne” opony, aż po pakiet aerodynamiczny, dzięki któremu Giulia GTAm wytwarza trzykrotnie większy docisk aerodynamiczny niż wspomniana Giulia Quadrifoglio. Elementami, które mają wpływ na poprawę aerodynamiki, obudowano nie tylko nadwozie, lecz również podwozie. Specjalnie ukształtowane lotki pod podłogą zwiększają przepływ powietrza w okolicach mechanizmu różnicowego, dzięki czemu jego chłodzenie jest bardziej efektywne. Ceramiczne tarcze hamulcowe „oddychają” niemal nieskrępowanie za sprawą gigantycznych otworów w 20-calowych obręczach kół.
W zależności od kombinacji ustawień regulowanych – splitera z przodu i głównej lotki spojlera z tyłu – Giulia GTAm może mieć stosunkowo niski opór aerodynamiczny oraz mały docisk z przodu i z tyłu lub wysoki opór aerodynamiczny oraz duży docisk zarówno z przodu, jak i z tyłu. Pierwsze ustawienie przydaje się na torach z długimi prostymi i wolnymi zakrętami, drugie natomiast wtedy, gdy auto ma do pokonania szybkie zakręty i krótkie proste.
System profili jazdy DNA, znany z wcześniejszych modeli Alfy Romeo, w Giulii GTAm zestrojono na nowo. Dzięki niemu np. 8-stopniowa przekładnia automatyczna nie potrafi zmieniać przełożeń inaczej niż szybko. Do wyboru są, ewentualnie, opcje bardzo szybko i superszybko.

Alfa Romeo Giulia GTAmFot. Dino Eisele

 

Alfa Romeo GTAm - Szybko, jeszcze szybciej

Efekt jest taki, że dopóki kierowca nie zmusi Giulii GTAm do jazdy bokiem, dopóty radzi sobie ona z zakrętami tak, jakby ich w ogóle nie było. Brzmi nieprawdopodobnie, ale przekonaliśmy się o tym na własnej skórze i przy bardzo wysokiej prędkości. Przed jednym z zakrętów na torze testowym Alfy Romeo znajduje się znak ograniczenia prędkości do… 240 km/h. Dla zdecydowanej większości samochodów nie ma on znaczenia, bo – z uwagi na wcześniejsze ciasne zakręty i dość krótką prostą – nie są w stanie osiągnąć takiej prędkości. Ale nie dla Giulii GTAm, która może uzyskać 300 km/h, i która powyżej 200 km/h rozpędza się niemal tak samo sprawnie jak do 100 km/h. Przed owym zakrętem, po przekroczeniu 200 km/h, na pedale przyspieszenia drgnęła mi stopa, co nie uszło uwadze instruktora szkoły jazdy Alfy Romeo. Zdecydowanym gestem dłoni zachęcił mnie, by zwiększyć prędkość do 240 km/h, bo to nie jest zakręt, któremu Giulia GTAm się kłania.
Chociaż w swoim żywiole zdaje się być dopiero w sytuacjach, do których większość samochodów nawet się nie zbliża, zastrzyk emocji i adrenaliny oraz bardzo przyzwoitą dawkę komfortu Giulia GTAm zapewnia także podczas jazdy zwykłymi drogami. Na nich moc, brzmienie i wyjątkowość wyprzedzają samo auto o kilka długości. Mieliśmy okazję przekonać się o tym podczas testów. Wszędzie, gdzie pojawiała się Giulia GTAm w kolorze Montreal Green, kierowcy innych samochodów na drodze już mieli telefony przygotowane do nagrywania filmów.

 

Alfa Romeo Giulia GTAmFot. Dino Eisele
Silnik 2.9 V6 biturbo uzyskuje maksymalną moc 540 KM przy 6500 obr/min, które osiąga błyskawicznie i bez najmniejszej zadyszki
Alfa Romeo Giulia GTAmFot. Dino Eisele
Jak na sedana, Giulia GTAm zapewnia mało miejsc siedzących – z tyłu, oprócz seryjnego pałąka bezpieczeństwa, można wozić jedynie dwa kaski
Alfa Romeo Giulia GTAmFot. Dino Eisele
Za sprawą pakietu aerodynamicznego przygotowanego przez Sauber Engineering, Giulia GTAm wytwarza trzykrotnie większy docisk aerodynamiczny niż Giulia Quadrifoglio

 

Dane producenta ALFA ROMEO GIULIA GTAm
Cena 900 950 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, V6 biturbo
Pojemność skokowa 2892 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
540 KM
6500/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
600 Nm
2500/min
Rodzaj napędu na tylne koła
Skrzynia biegów 8-biegowa przekładnia automatyczna
OSIĄGI
0–100 km/h 3,8 s
Prędkość maksymalna 300 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 10,8 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
244 g/km
NADWOZIE

4-drzwiowy, 2-miejscowy sedan, długość x szerokość x wysokość 4669 x 1923 x 1397 mm, rozstaw osi 2820 mm, masa własna 1580 kg, pojemność bagażnika 480 l, pojemność zbiornika paliwa 58 l.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA