Obsługa „zagazowanej” Giulietty nie wymaga żadnych specjalnych zabiegów. Po prostu odpalasz silnik i jedziesz. 120-konny motor o pojemności zaledwie 1,4 litra ochoczo zabiera się do pracy, a niewielka turbosprężarka zapewnia autu więcej niż przyzwoite osiągi. To nie kierowca, lecz komputer sterujący dba, by najwcześniej jak to możliwe, ale we właściwym dla silnika momencie, zmienić zasilanie z benzyny na gaz. W czasie jazdy moment ten jest niewyczuwalny, ani przez chwilę nie odczuwa się spadku osiągów auta.
Jeśli ktoś opowiadał Ci o „zamulaniu”, prychaniu, nierównej pracy silnika na gazie czy o smrodzie w kabinie, opowieści te dotyczyły samochodów z instalacją gazową z minionej epoki. Dziś instalacje te są dopracowane – sprawne i bezobsługowe.
Największą wadą Giulietty 1.4 LPG z instalacją Landi Renzo jest wysoka cena – aż o 9000 zł wyższa niż Giulietty 1.4. Dziwi to o tyle, że montaż instalacji odbywa się na linii produkcyjnej, gdzie jest tańszy niż zakładanie LPG w warsztacie.
Jeśli ktoś opowiadał Ci o „zamulaniu”, prychaniu, nierównej pracy silnika na gazie czy o smrodzie w kabinie, opowieści te dotyczyły samochodów z instalacją gazową z minionej epoki. Dziś instalacje te są dopracowane – sprawne i bezobsługowe.
Inna sprawa, że fabryczna instalacja jest zamontowana po mistrzowsku. W teście silnik Giulietty przy zasilaniu na gaz zużywał średnio około 10 l/100 km, czyli spalał w przybliżeniu 2 litry gazu więcej niż benzyny na 100 km. Wyliczenia nie są superdokładne, bo komputer pokładowy nie podaje ani średniego zużycia, ani zasięgu przy zasilaniu gazem. Jeśli rocznie pokonujesz 15 000 km – na benzynę wydasz 6468 zł, na gaz 4065 zł. Nie uwzględniając kosztów związanych z częstszymi przeglądami rejestracyjnymi, dodatkowymi przeglądami instalacji gazowej i zużywaniem benzyny podczas rozgrzewania silnika, można stwierdzić, że zakup Giulietty 1.4 LPG zwróci się w czwartym roku użytkowania.
Michał Hutyra
redaktor "auto motor i sport"
DOBRZE WIEDZIEĆ
Giulietta z dieslem (105 KM) jest droższa od wersji na LPG w zakupie (o 2 tys. zł) i w eksploatacji (1,5 zł na 100 km).
TO POLUBISZ
Wlew gazu jest pod klapką wlewu paliwa. Tankując nie trzeba się schylać do zderzaka, jak w wielu autach z LPG.
TEGO NIE
Fabryczny komputer nie podaje średniego spalania ani zasięgu Alfy przy zasilaniu gazowym. A szkoda.
Alfa Romeo Giulietta 1.4 TB LPG Progression
Alfa Romeo Giulietta 1.4 TB LPG Progression | |
---|---|
Cena | 80 500 zł |
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU | |
Rodzaj silnika | benzynowy, R4 turbo |
Pojemność skokowa | 1368 cm3 |
Moc maksymalna | 120 KM |
przy obrotach | 5000/min |
Maksymalny moment obrotowy | 206 Nm |
przy obrotach | 1750/min |
Rodzaj napędu | na przednie koła; 6-biegowa przekładnia mechaniczna |
OSIĄGI | |
0–100 km/h | 9,4 s |
Prędkość maksymalna | 195 km/h |
ZUŻYCIE PALIWA | |
Średnie | 8,3 l/100 km |
Emisja CO2 | 149 g/km |
NADWOZIE | 5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 4351 x 1798 x 1465 mm, rozstaw osi 2634 mm, masa własna 1280 kg, pojemność bagażnika 275 l, pojemność zbiornika paliwa 38 l (gaz), 60 l (benzyna). |