W latach 50. do Giulietty wzdychali nie tylko miłośnicy Alfy Romeo, ale wszyscy fani samochodów. Była piękna, dobrze urodzona - o czym świadczyły wcześniejsze sportowe sukcesy Alfy - i można było ją kupić za normalne pieniądze. Nigdy wcześniej auto o sportowym charakterze nie było tak dostępne. Po upływie blisko 60 lat nazwa Giulietta znowu pasuje do nowego modelu Alfy jak żadna inna. W przeciwieństwie do "159" i Mito, Giulietta reprezentuje jeden z najważniejszych samochodowych segmentów w Europie. Rocznie na Starym Kontynencie nabywców znajduje aż trzy miliony aut klasy niższej średniej. W klasie premium-kompakt rywalami Giulietty są Audi A3, BMW serii 1 i Volvo C30.
Stylizacja Giulietty, wyglądem udającej coupé - z klamką tylnych drzwi umieszczoną wysoko na tylnym słupku - nie jest porażająco nowa. Do wszystkiego Włosi zdążyli już nas przyzwyczaić. W sumie, Giulietta prezentuje się atrakcyjnie i lekko, w czym zasługa wyważonych proporcji. Wymiarami zewnętrznymi góruje nad konkurentami nieznacznie. Najkrótszą spośród rywali BMW "jedynkę" przerasta na długość o 11 centymetrów, a najdłuższego A3 - tylko o 6,5 cm. Kompaktowa Alfa Romeo jest też nieco szersza i wyższa niż konkurenci. Rozstawem osi dorównuje Volvo, niecałych 3 cm brakuje jej pod tym względem do BMW.
Przy użyciu zwyczajnej w kształcie i solidnej metalowej klamki, która daje się pewnie objąć, przednie drzwi można otworzyć łatwo i szeroko. Z tylnymi nie idzie tak łatwo - uchwyt plastikowej pionowej klamki, za którą można jedynie wsunąć palce nie jest zbyt pewny, drzwi są węższe i nie otwierają się tak szeroko jak przednie. Do przodu wsiada się zdecydowanie wygodniej. Obszerne fotele o długim siedzisku - mocno przypominające te z Alfy 8C Competizione nie tylko za sprawą czerwonej skóry - wpadają w oko jako pierwsze. Zaraz potem uwagę zwraca deska rozdzielcza - dość ascetyczna w formie i liczbie przełączników, bez wyraźnie zaznaczonej konsoli środkowej, dzięki czemu wygląda lekko i zabiera minimum miejsca.
ALFA ROMEO GIULIETTA 1.4 MULTIAIR
Alfa Romeo Giulietta 1.4 MULTIAIR | |
---|---|
Konkurenci | Audi A3, BMW serii 1 |
Silnik | benzynowy, R4, 1.4, turbo |
Moc/przy obrotach | 170 KM/5500 obr/min |
0–100 km/h | 7,8 s |
Prędkość maksymalna | 218 km/h |
Zużycie paliwa | 5,8 l/100 km |
Emisja CO2 | 134 g/km |
Silnik | poj. 1368 cm3, 230 (250) Nm przy 2250 (2500) obr/min, skrzynia biegów 6M, napęd na przednie koła. |
Nadwozie | 5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, dł. x szer. x wys. 4351 x 1798 x 1465 mm, rozstaw osi 2634 mm, masa własna 1290 kg, poj. bagażnika 350 l. |
dane producenta, w nawiasach osiągi w trybie Dynamic |
Osadzone w osobnych tubach prędkościomierz i obrotomierz wyposażono we wskazówki, które startują z pozycji pionowo w dół. Przy każdym uruchomieniu silnika wykonują kontrolny bieg do końca skali i z powrotem. Dokładnie po przeciwnej stronie startu wskazówki obrotomierza, czyli na szczycie, widnieje cyfra 5. Przypadek? Absolutnie nie. Przy 5500 obr/min 1,4-litrowy silnik testowanej Giulietty osiąga maksymalną moc, wynoszącą 170 KM. Wystarczy w czasie jazdy, przy zmianie biegu na wyższy, zwrócić uwagę na położenie wskazówki. Jeśli znajduje się w pionie, najlepszy czas na zmianę przełożenia. Nawet nie trzeba koncentrować się na liczbach odpowiadających tysiącom obrotów wału korbowego silnika na minutę. Nie tylko do 5000 obr/min, ale do końca skali - tzn. do obrotów, których nie pozwala przekroczyć elektronika, czyli do 6500 obr/min - jednostka napędowa Alfy Romeo Giulietty dochodzi chętnie i bez żadnej zadyszki. Dwa mniejsze wskaźniki i wyświetlacz pod nimi, znajdujące się między głównymi zegarami, też są dobrze widoczne i czytelne. Ale czy trochę nie za mocno oddalają od siebie prędkościomierz i obrotomierz?